در حال بارگذاری ...

روی کاغذ کارگردانی نمی‌کنم

از آن جا که امکان چاپ برای نویسندگان نمایشنامه محدود است اگر اثری نوشته می‌شود برای اجراست. اگر بنویسم می‌دانم که اجرا می‌شود و کمتر برای نوشتن صرف می‌نویسم. گرچه همواره سعی دارم فکر کردن به تئاتر، مطالعه و کار روی طرح‌های نمایشی‌ام را به طور مستمر انجام دهم و ذهنم را نسبت به این حوزه فعال نگاه دارم ولی نوشتن یک پروسه زمان بر و طولانی است که به آرامش و برنامه ریزی نیاز دارد.

حسین کیانی، نویسنده و کارگردان تئاتر که نمایشنامه”مرگ در حمام بنفش” نوشته خودش را برای اجرا در نیمسال دوم پیشنهاد داده درباره فعالیت آینده‌اش گفت:«برای اجرا می‌نویسم.»
وی در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، گفت:«از آن جا که امکان چاپ برای نویسندگان نمایشنامه محدود است اگر اثری نوشته می‌شود برای اجراست. اگر بنویسم می‌دانم که اجرا می‌شود و کمتر برای نوشتن صرف می‌نویسم. گرچه همواره سعی دارم فکر کردن به تئاتر، مطالعه و کار روی طرح‌های نمایشی‌ام را به طور مستمر انجام دهم و ذهنم را نسبت به این حوزه فعال نگاه دارم ولی نوشتن یک پروسه زمان بر و طولانی است که به آرامش و برنامه ریزی نیاز دارد.»
وی با بیان این که در حال حاضر در انتظار روشن شدن تکلیف نمایشنامه”مرگ در حمام بنفش” است افزود:«وقتی کارگردان می‌داند در چه تاریخی اجرا دارد، به طور طبیعی برای کارش برنامه‌ریزی می‌کند. من هم اگر بدانم چه زمانی اجرا دارم سریع‌تر می‌توانم کارهایم را برنامه‌ریزی کنم.»
وی با پرهیز از بیان خلاصه داستان نمایشنامه”مرگ در حمام بنفش” گفت:«این کار قرار است از نظر فضا، ساختار متن و زبان نسبت به کارهای قبلی من تفاوت‌های عمده‌ای داشته باشد. دلایل شخصی و گوناگونی باعث شد تصمیم بگیرم که کاری متفاوت انجام دهم. از این رو ترجیح می‌دهم طرح را لو ندهم و قصه را نشکافم ولی آن چه مسلم است این است که اندیشه حاکم بر متن از کارهای قبلی من دور نخواهد بود.»
این کارگردان تئاتر درباره کارگردانی اثر گفت:«اجرای نمایش به صورت یک چارچوب کلی در ذهن من شکل می‌گیرد ولی جزئیات کار در زمان تمرین بروز می‌کند. معتقدم ضعف‌ها و ابتکارات متن در تمرین درمی‌آید. من روی کاغذ کارگردانی نمی‌کنم چون جنس و نوع تمرینات ما با کارگردانی روی کاغذ متفاوت است بدیهی است خیلی از این تصورات کاغذی در تمرینات به هم می‌ریزد. علاوه بر آن کارگردانی هستم که تن به خطر می‌دهم و حتی یک شب قبل از اجرا و یا در شب‌های اجرا اگر صحنه یا میزانسن و بازی را قبول نداشته باشم کار را تغییر می‌دهم.»
وی در ادامه به معرفی بازیگران احتمالی این نمایش پرداخت و گفت:«تا این لحظه قرار است رویا میرعلمی، شهرام حقیقت‌دوست، امیر دلاوری و سیامک صفری در این کار بازی داشته باشند.»
گفتنی است حسین کیانی به تازگی ضبط مجموعه 50 قسمتی”بی مقدمه” را برای شبکه دوم سیما به پایان رسانده است.
در این مجموعه بازیگرانی چون فردوس کاویانی، جواد عزتی، پریسا گلدوست، بهاره حسینی، سعید و کمند امیرسلیمانی، برزو ارجمند، رامین ناصرنصیر، رضا فیاضی، رضا خندان و هایده حائری ایفای نقش می‌کنند. تهیه کنندگی این مجموعه را مجید اوجی و کارگردان تلویزیونی آن را افشین اربابی انجام داده‌اند. این مجموعه براساس طرح حسین پاکدل شکل گرفته است.