در حال بارگذاری ...

تجلیل از محامدی، قادری و صغیری در جشنواره تئاتر فجر

سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از مقام علمی و هنری سه هنرمند تئاتر ایران تجلیل می‌کند.

به گزارش سایت ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در برنامه بزرگداشت جشنواره سی‌و‌چهارم، منیژه محامدی، بهزاد قادری و ایرج صغیری تجلیل می‌شوند.

منیژه محامدی سال 1324 در تهران متولد شد. او که تحصیلات خود را در رشته تئاتر تا مقطع کارشناسی ارشد در کالیفرنیای آمریکا گذرانده بود، با گرفتن تخصص خود در رشته تئاتردرمانی در آمریکا مشغول به تدریس شد. همچنین سال‌های متمادی، در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های هنری در ایران به تدریس تئاتر پرداخت. محامدی در زمینه ترجمه و چاپ مقاله در مجلات مختلف هنری فعالیت داشته است. ترجمه، کارگردانی و طراحی نمایش‌های «تبعه دست دوم»، «کلفت‌ها» و کارگردانی نمایش‌های «دادگاه نورنبرگ»، «دایره بسته»، «دشمنان جامعه سالم»، «فالگوش»، «کوری»، «استثنا و قاعده»، «روز ولنتاین»، «پس از سقوط»، «چشم‌اندازی از پل» و چند اثر دیگر، طراح گریم و صحنه، ترجمه و تالیف نمایشنامه و حضور در کنفرانس‌های تئاتری از سایر فعالیت‌های این هنرمند محسوب می‌شود.

 

بهزاد قادری سهی در سال 1331 در زاهدان متولد شد. او پس از گذراندن تحصیلات نخستین خود در شهرهای زاهدان، کرمان و بجنورد، مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشگاه فردوسی مشهد و مقطع کارشناسی ارشد ادبیات را در دانشگاه شیراز به اتمام رساند. پس از آن راهی انگلستان شد تا دوره دکترای ادبیات نمایشی قرن نوزده و سه دهه 1960 تا 1990 را در دانشگاه اسکس انگلستان طی کند. سرپرستی کتابخانه ملی کرمان در بدو تاسیس، سرپرستی گروه زبان‌های خارجی و معاونت آموزشی دانشکده هنر دانشگاه شهید باهنر کرمان، عضو هیات امنای تئاتر کرمان به مدت دو سال، عضویت در هیات تحریریه نشریه پژوهش زبان‌های خارجی دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه تهران، عضویت در مرکز ایبسن‌شناسی دانشگاه اسلو نروژ، تدریس دروس عصر روشنگری، عصر رمانتیسیسم، و نمایشنامه قرن نوزدهم در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه اسکس انگلستان از سال ۱۳۷۲ تا پایان تحقیقاتِ دوره دکترا بخشی از سوابق این هنرمند است.

ایرج صغیری سال 1325 در بوشهر متولد شد. علاقه به نمایش از همان کودکی پای صغیری را به مراسم تعزیه کشاند و در ادامه یکی از ارکان اصلی مراسم تعزیه‌گردانی بوشهر شد. ایرج صغیری پس از دیپلم راهی مشهد شد تا در رشته تاریخ ادامه تحصیل دهد. او پس از اتمام تحصیل و اخذ لیسانس تاریخ به بوشهر بازگشت. کارگردانی «قلندر خونه» نام صغیری را به عنوان کارگردانی صاحب سبک بر سر زبان‌ها انداخت. «مهپلنگ» دومین اثری بود که از او به نمایش درآمد. صغیری قبل از انقلاب برای مدتی بسیار کوتاه به استخدام آموزش و پرورش بوشهر در آمد. نمونه‌ای از فعالیت‌های هنری او پس از انقلاب کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «سفر غریب» و انتشار دو مجموعه داستان «خالو نکیسا، بنات‌النعش و یوزپلنگ» و «خلخال شوم» است.

مراسم تجلیل و بزرگداشت سه هنرمند یاد شده در آیین پایانی سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انجام می‌شود.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران