در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «نوبت یعنی بعدی»:

جشنواره فجر امسال از پربارترین دوره‌ها است

نمایش «نوبت یعنی بعدی» نوشته و کار مرتضی شاه‌کرم شنبه 3 بهمن در بخش مرور سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شد. این نمایش در بخش استانی جشنواره نیز در استان‌های البرز، یزد و مشهد روی صحنه رفت و مورد استقبال و تقدیر تماشاگران و اهالی تئاتر قرار گرفت.

شاه‌کرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر، نقطه عطف جشنواره تئاتر فجر را مدیریت آن دانست و گفت: مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره، سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر فجر را به گونه‌ای مدیریت کرده‌اند که به نظر می‌رسد امسال یکی از پربارترین دوره‌های جشنواره‌ فجر است.

او بخش فجر استانی را بسیار مفید و تأثیرگذار ارزیابی کرد و گفت: اجرا در شهرهای مختلف باعث می‌شود بین گروه‌ها تبادل فرهنگی به وجود بیاید. گروه‌ها همدیگر را می‌شناسند و ارتباطی مؤثر برقرار می‌کنند که در نتیجه آن می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. ما در سفرهای استانی‌مان ارتباط خوبی با یزد و مشهد برقرار کردیم و یکی از نمایشنامه‌های من الان در مشهد روی صحنه است.

او با اشاره به شیوه اجرای نمایش «نوبت یعنی بعدی»، گفت: در شیوه اجرایی ما هرچه‌قدر بازیگر تجربه‌اش بالاتر برود، کیفیت نمایش ارتقا پیدا می‌کند و اجرای نمایش در شهرستان‌های مختلف و بازخوردی که از تماشاگران گرفتیم باعث شد تجربه بازیگران بالاتر برود و ما بتوانیم نواقص‌مان را برطرف کنیم و برای اجرا در تهران به نقطه مطلوب برسیم.

شاه‌کرم استقبال شهرستانی‌ها را بسیار خوب دانست و افزود: اجرا در شهرستان به عموم مردم نزدیک‌تر و بازخورد تماشاگران بسیار تأثیرگذار است. اهالی هر استانی به شکلی متفاوت با اثر ارتباط برقرار می‌کردند و این نشان از خرده‌فرهنگ‌های زیبای کشور ما دارد که قابل تحقیق و بررسی است.

مرتضی شاه‌کرم که برای نمایشنامه «نوبت یعنی بعدی» در پنجمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، نمایشنامه‌نویس برگزیده شناخته ‌شده است درباره موضوع نمایش گفت: دفاع مقدس دغدغه همیشگی‌ام  است، چون من متولد خرمشهر هستم و هنوز خانواده‌ام آن‌جا زندگی می‌کنند. جنگ را با تمام وجودم لمس کرده‌ام و مردمِ بعد از جنگ و آسیب‌شناسی بعد از جنگ همیشه فکر مرا به خود مشغول می‌کند.

او درباره رگه‌های طنز موجود در این نمایش، افزود: من همیشه سعی می‌کنم آثارم فضایی بین واقعیت و خیال باشد. برای این‌که فضا برای تماشاگر ملموس باشد و جنسش را قبول کند گاهی لازم است رگه‌هایی از طنز داشته باشد. نمایش «نوبت یعنی بعدی» فضایی تراژدی دارد. برای این‌که بار غم و سختی آن برای تماشاگر کم‌تر شود در لحظاتی او را همراهی می‌کنیم تا بخندد و  نمایش بیش‌تر به دلش بنشیند.

شاه‌کرم در مورد استفاده تلفیقی از موسیقی زنده و پلی‌بک در نمایش گفت: خیلی به اجرای زنده اعتقاد دارم و دوست داشتم تمام موسیقی‌های نمایش زنده اجرا شود، اما متاسفانه به دلیل نبود بودجه کافی، این امکان را نداشتیم که از همه سازهای زنده استفاده کنیم و با خوش‌فکری آهنگسازمان به ترکیبی از این دو رسیدیم و در کنار اجرای زنده، بخشی از موسیقی پلی‌بک پخش می‌شود.

نمایش «نوبت یعنی بعدی» کاری از گروه نمایش دیدومک به سرپرستی ابراهیم گله‌دارزاده است.

این نمایش دو روایت موازی دارد و درباره جنگ است و ماجرای پیرزنی را روایت می‌کند که به دنبال یافتن عضو برای پیوند زدن به پسر بیمارش است. او خانه‌اش را اجاره می‌دهد و مستأجرش که قصد عمل جراحی دخترانش را دارد برای یافتن عضو او را همراهی می‌کند.

بازیگران این نمایش به ترتیب حروف الفبا، پروا آقاجانی، هما پارسایی (پریسان)، علی غابشی، ترانه کوهستانی، مهناز میرزایی و حامد نساج بخارایی هستند.

دیگر عوامل عبارت‌اند از: مدیرتولید،دستیارکارگردان و برنامه ریز، مسعود شامی، طراح صحنه و پوستر، میلاد خرمن‌بیز، مرتضی شاه‌کرم، مدیر صحنه و اجرا، احمد صمیمی، منشی صحنه، امید جمشید‌پور، طراحی نور، مرتضی شاه‌کرم، مشاور طراحی نور و اجرا، اکبر شجاعی، طراح لباس، پروا آقاجانی، ساخت و تنظیم موسیقی، آرمین داودی، نوازندگان، حامد نجم، فرشید تنها و محسن امیدی، گریم، سعیده آجربندیان، عکس، ارمین‌دخت گندم بخش و مشاور رسانه‌ای میترا رضایی.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران