در حال بارگذاری ...

اوسترمایر: مخاطب آمریکایی محافظه‌کار است

توماس اوستر‌مایر، کارگردان شناخته شده تئاتر آلمان که با نمایش «هملت» در سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، روز جمعه نهم بهمن در نشستی رسانه‌ای در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر، درباره تجربه حضور خود در ایران سخن  گفت و به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، اوستر‌مایر درباره تفاوت اجرایی که از هملت در سایت یوتوب وجود دارد با آن‌چه در تالار وحدت روی صحنه است، گفت: نمایشی که در این سایت هست مربوط به هشت سال پیش است. این نمایش در گذر زمان با تغییرات متعددی مواجه شده است. در این مدت هملت 250 اجرا در 30 کشور داشته است و اجرای این نمایش در هر کشور با تغییراتی همراه بوده است. هنگام این اجرا به اجراهایی که در اوینیون، آتن و برلین داشته‌ایم توجه کردیم و تفاوتی که این اجرا با سایر اجراهای ما دارد این است که در این اجرا نمی‌توانستیم شاهد تعامل با مخاطب باشیم.

او افزود: به نظر من نمایشنامه‌های شکسپیر قابلیت این را دارد که هنگام اجرا با مخاطب تعامل برقرار کند. از این رو هنگامی که قصد دارم متنی از شکسپیر را روی صحنه ببرم همواره به تعامل با مخاطب توجه می‌کنم.

این کارگردان در خصوص طولانی شدن اجرای نمایش «هملت» در ایران نسبت به برنامه‌ای که از پیش اعلام شده بود، گفت: در هر اجرا بر اساس حضور مخاطبان هنگام اجرا، بخش بداهه نمایش شکل می‌گیرد و بازی بداهه شب گذشته بازیگر نقش هملت موجب شد که این اجرا طولانی‌تر شود. هر چه‌قدر که مخاطب فعال‌تر باشد بی‌شک بخش بداهه طولانی‌تر خواهد شد. البته باید در نظر داشت تعاملی که در بداهه میان مخاطب و بازیگر شکل می‌گیرد در این نمایش زیاد دوام نمی‌آورد.

او افزود: بازی بداهه بازیگر با شرایط هملت سازگار است و در هر اجرا شرایط به یک شکل نیست و هر شخصیتی اجازه ندارد که مثل بازیگر نقش هملت از خودش انعطاف نشان بدهد و با مخاطب ارتباط برقرار کند. در این نمایش شاهد تکرار جمله‌ای هستیم که جنون هملت دشمن اوست. شرایطی که هملت دچار آن شده است موقعیت سیاسی است و هملت برای این‌که بتواند شرایطی را به وجود آورد که بتواند حرف‌هایش را بزند لاجرم تصمیم می‌گیرد خودش را به جنون بزند.

به گفته اوسترمایر، قدرت پدر هملت، شاه دانمارک، به واسطه قتل از او گرفته شده است و هملت از نظر قانونی باید پادشاه دانمارک شود. او خودش را به جنون می‌زند و با کمک تئاتر و ماسک تغییر چهره می‌دهد و وانمود می‌کند که می‌خواهد فعالیت غیرسیاسی انجام دهد. این شیدایی و جنون موجب می‌شود که هملت به راحتی بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و در اجرای نخست در ایران هملت با سلفی گرفتن با مخاطب ایرانی توانست این ارتباط را برقرار کند.

اوسترمایر در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییراتی که در اجرای این نمایش به وجود آورده، چقدر توانسته هویت برلینی نمایش را  هنگام  اجرا در آمریکا و سایر کشورها حفظ کند، گفت:  باید در ابتدا بگویم که من تاکنون چهار نمایش را در آمریکا روی صحنه برده‌ام، اما هنوز امکان روی صحنه بردن «هملت» در آمریکا فراهم نشده چون مخاطبان آمریکایی بسیار محافظه‌کار هستند.

او افزود: برای من تئاتر یک هنر بومی است و هنگام اجرای نمایش «هملت» در ایران، تغییراتی هنگام بازی بداهه شخصیت هملت به‌وجود آوردیم. در این بخش شاهد خواندن آوازهایی بودیم که برای مخاطب ایرانی ترجمه نشد. این بخش به نوعی بیان‌گر هویت برلینی است. باید توجه کنیم که برلین یک شهر با یک قومیت نیست و  ملیت‌های مختلفی در این شهر زندگی می‌کنند. مثلاً مادر یکی از بازیگران این نمایش ایرانی و پدرش فرانسوی است.

 

در این نشست راین بودز، مدیر برنامه‌های فرهنگی سفارت آلمان هم حضور داشت. او گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای حضور این کار که دارای ابعاد گسترده‌ای است انجام شد تا اوسترمایر و گروه نمایش «هملت» در این فرصت کوتاه آشنایی خوبی با فرهنگ ایران داشته باشند. اگر بخواهیم نمایش‌های بیش‌تری در ایران اجرا شوند باید مرکز هنرهای نمایشی و همچنین گروه‌های نمایشی در تعامل بیش‌تری با ما باشند. امکانات بودجه‌ای سفارت آلمان محدود است.

بودز تأکید کرد: علاقه‌مندی زیادی در آلمان وجود دارد تا گروه‌های تئاتری برای اجرا به ایران بیایند. در حال حاضر که نام ایران در رسانه‌های بین‌المللی مطرح است، این تمایل خیلی بیش‌تر وجود دارد. هدف ما این است که اجرای تئاتر گروه‌های آلمانی تنها معطوف به شهر تهران نباشد و ما این آثار را در شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز هم به صحنه ببریم که این امر نیازمند تعامل مرکز هنرهای نمایشی با سفارت آلمان است.

نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوسترمایر روزهای نهم و دهم بهمن‌ماه نیز در سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود. 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران