در حال بارگذاری ...
با حضور دکتر ناصر فکوهی در جشنواره تئاتر دانشگاهی

درس‌گفتار «انسان‌شناسی اجرا و نمایش» برگزار می‌شود

نشست «انسان‌شناسی اجرا و نمایش: چشم‌اندازهای هنر در شهر مدرن ایرانی» با حضور دکتر ناصر فکوهی و با رویکرد میان‌‌رشته‌ای در نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش سایت ایران تئاتر، این نشست روز چهارشنبه ۲۱ بهمن‌ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ زیر نظر دکتر ناصر فکوهی، مدرس دانشگاه تهران و مدیر مؤسسه انسان‌شناسی و فرهنگ، در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در توضیح این درس‌گفتار آمده است: «در تاریخ اندیشه‌ها و نظریه‌های انسان‌شناسی، عنوان انسان‌شناسیِ اجرا و انسان‌شناسیِ نمایش (تئاتر) که لزوماً نمی‌توان آن‌ها را یک حوزه واحد در نظر گرفت، ما را به سرعت به نام‌های «ترنر» و «شکنر» می‌رساند که زمینه کار نظریه‌پردازِ نخست بیش‌تر پهنه‌های سنتی مردم‌شناسی بود، در حالی ‌که دومی بیش‌تر به جهان معاصر نظر داشت.

اما فراتر از رویکردی که می‌توانیم در این درس‌گفتار به بخش نظری انسان‌شناسیِ اجرا و نمایش داشته باشیم و بیش‌تر یک معرفی مختصر را در بر می‌گیرد، بحث ما به دنبال آن خواهد بود که به حوزه تخصصی خویش یعنی مطالعات شهری بپردازیم و نخست در دایره‌ای بزرگ‌تر موضوع تحلیل اجرا و نمایش شهری در مدیریت و طراحی فضا و روابط فضایی و فرهنگی  شهرهای مدرن جهان و سپس باز به صورتی خاص‌تر چنین مدیریت و تبیینی نظری در ایران را بررسی کنیم.

کشور ما با سرعتی شگفت‌آور در طول پنجاه سال به کشوری تقریباً شهرنشین تبدیل شده است. اما هم سرعت و هم شکل و محتوای این شهری شدن آن را آسیب‌زده و آسیب‌زا کرده است. در این  میان، هنر به طور عام و هنر نمایش به طور خاص می‌تواند نقشی اساسی داشته باشد. اما این کار را نمی‌توان به صورتی مکانیکی با الگوبرداری‌های مستقیم از سایر تجربه‌های جهانی، یا با اقدامات پر زرق و برق و زودگذر انجام داد و  برعکس باید تمام الزامات و چارچوب‌های موجود را برای یافتن یک یا مجموعه‌ای از الگوهای قابل اجرا و مؤثر در نظر گرفت. بنابراین در این درس‌گفتار تلاش ما آن خواهد بود که هم نگاهی نظری به موضوع داشته باشیم و هم به ارائه سرنخ‌هایی در پیاده کردن این نظریه‌ها در سطح شهر مدرن ایرانی بپردازیم.»

این نشست‌ یکی از مجموعه‌ نشست‌های نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران است که در راستای رویکرد میان‌رشته‌ای این رویداد برگزار می‌شود.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران