در حال بارگذاری ...

چندین اثر هنری در «چمدان» فرهاد آییش

فرهاد آییش، از اجرای دو نمایش، یک انیمیشن و 12 ویدئواینستالیشن با موضوع چمدان در تالار اصلی تئاترشهر خبر داد.

فرهاد آییش، در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر درباره نمایش تازه‌اش «چمدان» که از 21 بهمن در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود، گفت: امروزه شرایط تئاتر ما خیلی تغییر کرده است. علاوه بر این‌که کارگردانان جوان و توانا و تئاترهای کوچک خصوصی داریم، تماشاگر واقعی تئاتر هم در ایران پرورش یافته که به کارگردان تلنگر می‌زند که هر تئاتری را به صحنه نیاورد و نیاز به فکر کردن بیش‌تر برای رضایت تماشاگر را به کارگردان اجبار می‌کند. این اتفاق خیلی خوبی است که حتی ما قدیمی‌ترها را هم به چالش می‌کشد تا به آن‌چه پیش از این آموخته‌ایم، بسنده نکنیم و نو به نو شویم.

آییش با اشاره به این‌که در این نمایش 12 ویدئواینستالیشن با موضوع چمدان توسط پویا آریان‌پور و دانشجویانش طراحی و اجرا می‌شود، درباره دلیل استفاده از اینستالیشن در نمایش‌اش گفت: هدف من این بود که قبل از شروع نمایش، تماشاگر پیش‌زمینه‌ای از چمدان در ذهن داشته باشد و ما در اجرای نمایش این مفهوم را در ذهن مخاطب به شکل‌های مختلف جاری کنیم و تماشاگر با یک پیش‌داوری وارد سالن تئاتر شود و سپس با دیدن اینستالیشن‌ها، قضاوت‌هایش دست‌خوش تغییر شود. پس از آن نمایشی با متن کوبو آبه، نویسنده سوررئالیست، یک انیمیشن با نگاهی متفاوت به مقوله چمدان و بعد از آن نمایشنامه «چمدان» نوشته قدیمی خودم را ببیند. این‌گونه روی ذهن مخاطب نمایش کار می‌کنیم.

آییش درباره مخاطبان واقعی هنر گفت: ما مخاطبان فرهیخته هنر کم نداریم. علاوه بر مخاطبان تئاتر، هنرهای تجسمی و نقاشی، هنرهای مفهومی نیز مخاطبان جدی دارند و این روند علاقه به هنر در سال‌های اخیر بیش‌تر هم شده است. از سویی کارهای ما حالا چه در تئاتر و چه در هنرهای تجسمی، قابل مقایسه با غرب است که بخشی از این پیشرفت‌های بصری را مدیون برخی هنرمندان هستیم که در این زمینه تلاش بسیاری کرده‌اند.

آییش که در نمایش تازه‌اش هم با مائده طهماسبی همکاری می‌کند، در این باره گفت: در این اجرا چون تعداد بازیگران زیاد است، خانم طهماسبی به دلیل بازی در نمایش و از سویی هماهنگی با گروه بازیگران، امکان حضور به عنوان کارگردان را نیافت اما من در همه تصمیمات اجرا، با مائده طهماسبی مشورت می‌کنم و در واقع قدم به قدم کار را با هم  پیش می‌بریم. پس از 22 سال زندگی، هم‌فکری و مشابهت‌هایی که داشتیم حالا سلیقه هنری‌مان هم خیلی به هم نزدیک است.

در نمایش «چمدان» مائده طهماسبی، شبنم فرشادجو، رامین ناصرنصیر، شقایق فراهانی، حمیدرضا نعیمی، بهناز نازی، بهنام دارابی، خسرو پسیانی، نقی سیف‌جمالی، مهسا طهماسبی، عرفان برزین و سمن طهماسبی بازی می‌کنند.

نمایش «چمدان» از 21 بهمن‌ماه هر شب ساعت 19:30 در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود.

 




نظرات کاربران (1)