بررسی نظریه نمایشی اروینگ گافمن در خانه هنرمندان
دومین نشست جشنواره تئاتر دانشگاهی با رویکرد میانرشتهای، توسط مسعود کیانپور و با محوریت گفتمان «تئاتر، تصویری از جهان اجتماعی انسان» روز جمعه ۲۳ بهمن در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
به گزارش سایت ایران تئاتر، «جهان به مثابه صحنه نمایش: نگاهی به اندیشه گافمن در کتاب نمود خود در زندگی روزمره» عنوان دومین جلسه از مجموعه نشستها با رویکرد میانرشتهای است که به همت دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران و با حضور مسعود کیانپور برگزار میشود.
در توضیح این جلسه آمده است: نظریه نمایشی یکی از جذابترین دیدگاهها در روانشناسی اجتماعی و جامعهشناسی به روابط انسانی و زندگی اجتماعی است. این تشبیه معروف شکسپیر که زندگی را مانند صحنه تئاتری میبیند، با انسانهایی که پا به صحنه میگذارند تا به ایفای نقشهای مختلف بپردازند و با مرگ خود از آن خارج شوند، در نظریه نمایشی اروینگ گافمن مورد توجه و تحلیل جامعهشناسانه قرار گرفته است.
گافمن با بهکارگیری گفتمان تئاتر، تصویری از جهان اجتماعی انسانها ترسیم میکند که در آن صحنههای پرشور نمایش روی پرده است و تودههای مردم مشغول ایفای نقشهای متعدد خود هستند. مانند بازیگران تئاتر، مردم جامعه نیز به گریم و تجهیزات ویژه، قیافه و منش رفتاری مخصوص نقش خود نیاز دارند. کنش اجتماعی در پشت صحنه آماده میشوند و در جلوی صحنه در معرض دید مخاطبان قرار میگیرد.
در این گفتوگو قرار است ضمن مرور ادبیات نظریه نمایشی و مفاهیم ابداعی گافمن در کتاب «نمود خود در زندگی روزمره» مصادیق این نظریه در زندگی روزمره هم بررسی شود. جهان به مثابه صحنه نمایش چه ویژگیهایی دارد؟ زندگی در قاب تئاتر چگونه محقق میشود؟ آیا زندگی یک تئاتر جمعی نیست که هر یک از ما همزمان هم بازیگر و هم مخاطب آنیم؟
مسعود کیانپور مدرک دکترای جامعهشناسی خود را از دانشگاه مموریال کانادا دریافت کرده و از سال ۱۳۹۰ عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان و در زمینههای روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی احساسات و جامعهشناسی صنعتی مشغول تدریس است.
نشست «جهان به مثابه صحنه نمایش» روز جمعه ۲۳ بهمنماه، ساعت ۱۷ تا ۲۰ در سالن استاد شهنار خانه هنرمندان ایران برگزار میشود و ورود برای عموم آزاد است.