در حال بارگذاری ...

«باد شیشه را می‌لرزاند» در تماشاخانه مستقل تهران روی صحنه رفت

اجرای نمایش «باد شیشه را می‌لرزاند» کاری از گروه تمس، از ۲۶ بهمن‌ماه در سالن تئاتر مستقل تهران آغاز شده است.

مصطفی کوشکی، کارگردان نمایش «باد شیشه را می‌‌لرزاند» در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: نمایش «باد شیشه را می‌لرزاند» در سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفته و جوایزی هم گرفته است. این نمایش درباره یک اجتماع است و بخشی از اتفاقاتی که در آن می‌افتد، به شکل جریان سیال ذهن پیش می‌رود.

 او افزود: در این نمایش موقعیت چند زن در قالب یک زن به نام روشنک در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد و این زن را با ظاهری یکسان، در زمان‌ها و مکان‌های متفاوت می‌بینیم. داستان این نمایش از جایی شروع می‌شود که دختری به اجبار، یک شب برای خواب در راه پله یک ساختمان دو طبقه می‌ماند. مثلاً در قسمتی از این نمایش، روشنک در یک زمان، هم در خانه است و هم در خیابان و هم در راه پله و در دو طبقه ساختمان.

کوشکی با بیان این‌که در این نمایش با آدم‌های استحاله شده مواجه هستیم، گفت: نمایش سه بازیگر دارد که این سه بازیگر نقش 9 شخصیت را بازی می‌کنند. بنابراین در روند داستانی با روایت خطی مشخصی مواجه نیستیم و روایت در لحظات مختلف دچار شکست‌های زمانی و مکانی می‌شود.

 او افزود: از آن‌جا که شکستن مرزها و تابعیت‌های مکان و زمان، پیچیدگی‌هایی را در دنبال کردن خط سیر داستان ایجاد می‌کند، نمایش به ظرافت کوشیده است تا با ایجاد فضای توهم‌گونه در آغاز داستان، مخاطب را برای همراه شدن با جریان پیچیده پیش رو آماده کند. علاوه بر آن در بخش‌های بعدی داستان از عناصر صحنه‌ای برای همراه کردن مخاطب بهره می‌برد. این نمایش را به واسطه پرداخت شخصیت‌های متفاوت و عدم وابستگی به زمان و مکان، می‌توان از زوایای مختلف و از نگاه هر یک از شخصیت‌های داستان، در مسیری متفاوت دنبال کرد.

به گفته کوشکی برای ایجاد فضای پیچیده از طراحی صحنه خاصی بهره گرفته شده‌. در این نمایش 9 در طراحی شده است و این درها کمک می‌کنند که پیچیدگی شخصیت اصلی و حضورش در صحنه‌های مختلف با فاصله زمانی کم باورپذیر شود.

او افزود: این نمایش در سال 1385 توسط مهدی کوشکی نوشته و اجرا شده اما چون این متن از متن‌های اصلی گروه ما محسوب می‌شود و برای مخاطب نیز از جذابیت خاصی برخوردار است تصمیم گرفتیم که آن را اجرا کنیم. البته این نمایش قابلیت کشف‌های بسیاری برای مخاطب دارد و تمام کسانی که این نمایش را دیده‌اند علاقه‌مند هستند که دوباره آن را تماشا کنند. این نمایشنامه در فاصله سال 1385 تا زمانی که ما دوباره تصمیم گرفتیم آن را روی صحنه ببریم با تغییرات متعددی همراه بوده است.

نمایش «باد شیشه را می‌لرزاند» کاری از گروه تمس است. در این نمایش شهروز دل‌افکار، شهره رعایتی و مصطفی کوشکی بازی می‌کنند و موسیقی گروه توسط نوید گوهری ساخته شده است. این نمایش از 26 بهمن در سالن تئاتر مستقل تهران روی صحنه رفته است.

از دیگر عوامل نمایش می‌توان به مرجان اسماعیلی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، مصطفی کوشکی، طراح صحنه، علی کوزه‌گر، نور، منصوره سهراب‌نژاد، طراح لباس، حسن جودکی، مدیر تولید، مانی حق‌جو، مدیر صحنه، آرمان کوچکی، طراح پوستر و بروشور، شهرام خطی و خشایار قائد رحمتی، طراحان تیزر، صادق زرجویان، عکاس، سارا حدادی، روابط عمومی و امیر قالیچی، تبلیغات مجازی اشاره کرد.

 نمایش 60 دقیقه‌ای «باد شیشه را می‌لرزاند» تا ۲۵ اسفند، هر شب ساعت ۲۰ در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می‌رود.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران