در حال بارگذاری ...
نویسنده و کارگردان «گنجفه»:

بی‌قضاوت سراغ تاریخ می‌روم

نویسنده و کارگردان نمایش «گنجفه» گفت: برای نوشتن درام سعی می‌کنم کتاب‌های یک تاریخ‌نویس واقعی را انتخاب کنم؛ تاریخ‌نویسی که تاریخ برایش مهم است نه حقوق مادی و خودم هم تلاش می‌کنم درباره رویداد تاریخی هیچ قضاوتی نداشته باشم.

نوشین تبریزی، نویسنده و کارگردان درام تاریخی اجتماعی «گنجفه» در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: بسیار مهم است که درباره آدم‌ها در دوره‌های مختلف تاریخ دروغ ننویسیم. من از هر کتاب تاریخی که قضاوتی یک‌سویه دارد، به عنوان پیشینه پژوهشی نوشتن درام استفاده نمی‌کنم.

او درباره نمایش تازه‌اش گفت: «گنجفه» یک درام اجتماعی در بستر تاریخ است و در فاصله سال‌های 1315 تا 1320 به خانواده قجری در تهران می‌پردازد که رو به انحطاط است. این درام با نگاهی به مستندات تاریخی، تأثیر جنگ جهانی دوم بر موقعیت سیاسی و اجتماعی ایرانِ آن سال‌ها را بررسی می‌کند. در این نمایش انگار همه قمار می‌کنند و در این میان یکی برنده می‌شود و یکی بازنده.

تبریزی با اشاره به این‌که دغدغه‌اش نوشتن درام تاریخی است، گفت: تاریخ معاصر ایران برای من بسیار مهم است و نمایشنامه‌هایی که تاکنون نوشته‌ام، اغلب در همین مقطع زمانی می‌گذرد. نوشتن درام تاریخی دغدغه من است چون فکر می‌کنم در ایران در طول سال‌های گذشته اشتباه‌هایی مدام تکرار شده و ما همچنان از آن‌ها درس نگرفته‌ایم یا آن‌ها را درست بازنمایی نکرده‌ایم. گاهی همچنان این اشتباهات را تکرار می‌کنیم و تنها نسل به نسل شکل آن تغییر می‌کند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: آشنایی با تاریخ باعث می‌شود که اگر آدم‌ها تفکری را دنبال می‌کنند با علم باشد نه از سر جوزدگی. در نمایش‌هایم نگاهم را به تماشاگر تحمیل نمی‌کنم و تلاش می‌کنم سؤالی در ذهن تماشاگران ایجاد شود.

او در پایان گفت: این روزها که امنیت فکری بیش‌تری داریم زمان خوبی برای مرور تاریخ است.

نمایش «گنجفه» نوشته و کار نوشین تبریزی هر شب ساعت 20 در تالار سایه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

 




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش «بوستان حیات ژوراسیک»

ارائه محتوا با زبان طنز و گروتسک در قالب بداهه‌پردازی
یادداشتی بر نمایش «بوستان حیات ژوراسیک»

ارائه محتوا با زبان طنز و گروتسک در قالب بداهه‌پردازی

حمید کاکاسلطانی*: نمایش «بوستان حیات ژوراسیک» نوشته‌ نوشین تبریزی و به کارگردانی پرستو گلستانی دی‌ و بهمن‌ 1402 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته است. این نمایش با ترکیبی از ...

|

نظرات کاربران