در حال بارگذاری ...
رییس انجمن نمایش بوشهر خبر داد:

مسافران نوروز روی لنج تئاتر می‌بینند

جهانشیر یاراحمدی از اجرای تئاتر «سطحه» روی دریای بندر گناوه هم‌زمان با نوروز 95 خبر داد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، جهانشیر یاراحمدی، نویسنده و کارگردان تئاتر که ریاست انجمن نمایش استان بوشهر را نیز بر عهده دارد، گفت: چند سالی است که یک گونه تئاتری را تجربه می‌کنیم که اسمش را «سطحه» گذاشته‌ایم. این عنوان از کلمه محلی به معنی عرشه گرفته شده است و در گویش «سطه» شنیده می‌شود. در واقع تئاتری است که بر عرشه لنج و روی دریا  به اجرا در می‌آید.

او ادامه داد: امسال از 25 اسفند و هم‌زمان با ششمین دوره جشن فرهنگ گناوه این جریان را آغاز می‌کنیم و در تمام ایام نوروز روی لنج میزبان گردشگران و مردم گناوه خواهیم بود.

یاراحمدی ویژه‌برنامه‌هایی که برای نوروز تدارک دیده شده را شامل اجرای موسیقی و تئاتر معرفی کرد و افزود: بر اساس شکلی که برای تئاتر «سطحه» تعریف کرده‌ایم موضوعات نمایش‌ها باید به دریا، دریانوردی، دغدغه ملوانان و خاطرات ناخدایان ارتباط داشته باشد. در واقع یک تجربه خاص نمایشی دریایی است که به یادگار در خاطر مسافران نوروزی خواهد ماند.

این پژوهشگر تئاتر درباره اجراهای صحنه‌ای در این ایام نیز گفت: برای اجرا در مجموعه تئاترشهر بوشهر چند نمایش متقاضی هستند که پس از ارزیابی شورای نظارت اجراهای صحنه‌ای برای فروردین ماه 95 تا 20 اسفند معرفی خواهند شد.

او تاکید کرد: سال 95 تئاتر در بوشهر از 5 فروردین و با اجرای 3 نمایش صحنه‌ای آغاز خواهد شد.

یاراحمدی با اشاره به اینکه اگر در ایام نوروز نگاه کارشناسانه به مقوله تئاتر وجود داشته باشد می‌تواند موجب جذب گردشگر شود، گفت: خیلی طبیعی است که نمایش‌های این ایام به دلیل فضای کلی جامعه شاد باشد اما تأکید دارم که جریانات اقلیمی می‌تواند به این اتفاق، ویژگی گردشگری بدهد.

او افزود: برای منطقه ما اولویت گردشگران دریا است، به همین دلیل ما این ظرفیت را در تئاترمان به کار گرفته‌ایم. مخاطب نیز خود به خود جذب آن می‌شود. در سراسر کشور بزرگ ما اقلیم‌ و شکل‌های متفاوت طبیعت وجود دارد. اگر هر اقلیم فقط بر اساس ویژگی خاص جغرافیایی خود مثلاً کوهستان، جنگل، بیابان و... برنامه‌ریزی نمایشی داشته باشد، قطعاً مورد توجه سیستم گردشگری نیز قرار می‌گیرد.

این مدرس تئاتر در پایان گفت: یکی از کارهایی که با همکاری میراث فرهنگی بوشهر انجام داده‌ایم درج مکان‌های تئاتری روی بروشورهای تبلیغاتی است که گردشگران فضاهای تئاتری را راحت پیدا کنند. به نظرم همین کار کوچک می‌تواند دیدن نمایش را در برنامه گردشگران قرار دهد.

 




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی
جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی

جهانشیر یاراحمدی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، محتوای آثار ارائه شده در این رویداد را هوشمندانه و متمرکز بر ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی دانست.

|

نظرات کاربران (1)