در حال بارگذاری ...
کارگردان «نفرین طبقه گرسنه»:

کسی سراغ شپارد نمی‌رود

کارگردان نمایش «نفرین طبقه گرسنه» گفت: کم‌تر کسی سراغ متن‌های شپارد می‌رود و ترجیح بسیاری از کارگردان‌ها، نمایش‌هایی کم پرسوناژ و با ضرباهنگ تندتر است.

فرامرز رمضانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر درباره نمایشنامه‌های شپارد گفت: تا جایی که می‌دانم فقط داریوش مهرجویی از آثار سم شپارد یک نمایش اجرا کرد که چندان مورد استقبال واقع نشد، اما ترجمه‌های مهرجویی از متن‌های شپارد فوق‌العاده است.

او درباره تغییراتی که در متن شپارد اعمال کرده، گفت: خیلی از متون شپارد چون مربوط به تاریخ آمریکاست و تماشاگر ایرانی با تاریخ آمریکا چندان آشنا نیست، به همین دلیل جذابیت چندانی برایش ندارد. ما قسمت‌های تاریخی را که بود و نبودش برای تماشاگر ایرانی فرقی نمی‌کرد، حذف کردیم و با حذف دو شخصیت که در متن چندان کاربردی نداشتند، به اجرایی 70 دقیقه‌ای از این متن رسیدیم و هم روایت و هم فرم اجرا را بازنویسی یا می‌توان گفت دراماتورژی کردیم.

این کارگردان درباره شیوه اجرایی نمایش گفت: بازی‌ها و اتفاقاتی که در نمایش می‌افتند، بر اساس متن کاملاً رئالیستی است اما فضای غالب بر نمایشنامه به‌نوعی سوررئال نزدیک است. فضای نمایش آشپزخانه خانه‌ای قدیمی و پر از خاک است و گویی در جهان واقعی وجود خارجی ندارد.

رمضانیان درباره روند اجرای این نمایش گفت: این نمایش را سال 91 در آموزشگاه استاد سمندریان اجرا کردیم و از همان زمان استاد سمندریان و خانم هما روستا در پی اجرای عمومی این نمایش بودند. اردیبهشت‌ماه نمایش ما برای اجرای عمومی در تالار انتظامی بازبینی شد، یک سال تمرین کردیم و حالا این امکان در روزهای نزدیک به عید که روزهای پر تماشاگری برای تئاتر نیستند، رخ داد. اما خوشبختانه تالار انتظامی محل خوبی برای نمایش ماست.

در نمایش «نفرین طبقه گرسنه» نوشته سم شپارد، سپهر طهرانچی، رها مقدم، سارا کریمیان، احسان بیات‌فر، بهنام مؤمنی، بابک جعفریه و دانیال محسنی که همگی دانش‌آموختگان آموزشگاه سمندریان هستند، بازی می‌کنند. این نمایش تا 21 اسفندماه هر شب ساعت 19:30 در تالار انتظامی خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

 




نظرات کاربران