در حال بارگذاری ...
عادل بزدوده:

تئاتر عروسکی نیاز به سالن تخصصی دارد

عادل بزدوده که این روزها نمایش «کوزه عسل نیست» را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای خردسالان اجرا می‌کند، گفت: ای کاش نمایندگان مجلس و دوستان در دولت برای تدوین برنامه‌هایی برای تئاتر عروسکی فعالیت بیش‌تری کنند تا این همه تحصیل‌کرده تئاتر عروسکی بی‌کار نباشند.

عادل بزدوده در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر درباره وضعیت تئاتر عروسکی گفت: تئاتر عروسکی به لحاظ سخت‌افزاری نیاز به حمایت دارد. به لحاظ نرم‌افزاری ما گروه داریم، متن عروسکی، بازیگر و کارگردان عروسکی داریم، دانش‌آموختگان تئاتر عروسکی بسیار داریم، اما به لحاظ سخت‌افزاری چه‌طور؟ سالنی که قابلیت اجرایی برای نمایش عروسکی داشته باشد، تعدادش بسیار کم است.

او ادامه داد: در تهران 2 سالن بوستان و گلستان زیرمجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تالار هنر هست و تالار انتظامی که گه‌گاه در آن نمایش عروسکی اجرا می‌شود. با این 3 سالن و نصفی، این همه دانش‌آموخته تئاتر عروسکی که روزبه‌روز هم بر تعدادشان اضافه می‌شود، سیراب نمی‌شوند.

بزدوده گفت: به شدت نیاز به سالن تئاتر عروسکی حس می‌شود. سالن انتظامی هم سالن خوبی است اما همیشه میزبان تئاتر عروسکی نیست. باید سالنی برای اجرای عروسکی تعریف شود و نیاز به حمایت مالی و زیرساختی دارد که گروه‌ها با خیال آسوده‌تر کارشان را ارائه دهند. باید مکان‌های اجرایی تئاتر عروسکی بیش‌تر باشد نه تالاری برای یک نمایش عروسکی با تکنیک خاص، بلکه تالارهایی که تکنیک‌های متفاوت اجرای تئاتر عروسکی را پاسخ‌گو باشند که همه این امکانات نیاز به زیرساخت دارد.

او با اشاره به این‌که گروه‌های تئاتر عروسکی هر سال تحلیل می‌روند، گفت: افزوده شدن به تالارهای عروسکی نیاز به برنامه‌ریزی دارد. تا مکان‌های تئاتری برای اجرای عروسکی خیلی زیاد نشود گروه‌های تئاتر عروسکی نمی‌توانند کار کنند. گروه‌های تئاتر عروسکی هر سال تحلیل می‌روند. فقط نزدیک جشنواره تئاتر عروسکی دور هم جمع می‌شوند و برای شرکت در جشنواره تمام زندگی‌شان را به هم می‌ریزند و بعد از جشنواره هم تئاتر عروسکی فراموش می‌شود. جشنواره تئاتر عروسکی مثل یک مسکن شده که بچه‌های تحصیل‌کرده عروسکی زمانی سرگرم جشنواره شوند و بعد هم فراموش کنند.

بزدوده درباره نمایش «کوزه عسل نیست» هم گفت: در اجرای این نمایش عروسکی از 2 شیوه عروسک میله‌ای و سایه برای روایت قصه استفاده کرده‌ام. خوشحالم که کانون پرورش هنوز مکانی ایجاد می‌کند که من بتوانم نمایش‌های عروسکی برای بچه‌ها را اجرا کنم.

 




مطالب مرتبط

هم‌زمان با سالروز 52 سالگی مرکز تئاتر کانون

اجرای نمایش «قورباغه و غریبه» آغاز شد
هم‌زمان با سالروز 52 سالگی مرکز تئاتر کانون

اجرای نمایش «قورباغه و غریبه» آغاز شد

سالروز تاسیس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری، با حضور عادل بزدوده، جمعی از هنرمندان، کودکان و نوجوانان و والدین بچه‌ها و آغاز اجرای نمایش «قورباغه و غریبه» گرامی داشته شد.

|

نظرات کاربران