در حال بارگذاری ...

دژاکام با «ننه دلاور» به تئاترشهر می‌آید

امیر دژاکام نمایشنامه «ننه دلاور و فرزندانش» را از 8 فروردین‌ماه 95 در تالار چهارسو به صحنه می‌برد.

امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» به خبرنگار ایران تئاتر گفت: از سال‌های دور علاقه‌مند بودم که نمایشنامه‌های ایرانی یا درام‌های بزرگ جهان را روی صحنه ببرم و تاکنون نمایشنامه‌هایی چون اشباح، دایره گچی، عروسی خون، فاست و... را روی صحنه برده‌ام و با همین نگاه نمایش ننه دلاور را انتخاب کردم.

 او افزود: همه کسانی که تاکنون نمایش «ننه دلاور» را اجرا کرده‌اند، به ترجمه مصطفی رحیمی توجه داشته‌اند. ترجمه مصطفی رحیمی با نسخه‌ای که برشت اجرا کرده بسیار متفاوت است و کسی که ترجمه مصطفی رحیمی را می‌خواند ممکن است به اشتباه بیفتد که اتفاقات این نمایش در دوران جنگ جهانی اول یا دوم رخ داده است، اما اتفاقات این نمایش به جنگ‌های مذهبی ۳۰ ساله اروپا باز می‌گردد، جنگ میان کاتولیک‌ها و پروتستان. در این نمایشنامه نخستین سؤالی که از فرزندان ننه دلاور می‌شود این است که اهل کجا هستید و آن‌ها می‌گویند اهل هنگ دوم پروتستان‌ها.

کارگردان نمایش دایره گچی قفقازی یادآور شد: دلارا نوشین ترجمه بسیار خوبی از این اثر انجام داده که در این اجرا مورد استفاده ما قرار می‌گیرد. نوشین نسخه انگلیسی از «ننه دلاور و فرزندانش» را ترجمه کرده که از روی اجرای آلمانی نمایش نوشته شده است. این ترجمه بسیار متفاوت از نسخه‌ای است که مصطفی رحیمی سال‌ها قبل ترجمه کرده است.

این کارگردان گفت: تقریباً تاکنون کسی نتوانسته اجرای کاملی از نمایش ننه دلاور داشته باشد و بیشتر کسانی که این نمایشنامه را روی صحنه برده‌اند، آن را به صورت تراژیک اجرا کرده‌اند.

کارگردان نمایش عروسی خون با بیان این مطلب که نمایش ننه دلاور را به شیوه کمدی تراژیک روی صحنه خواهد برد، گفت: شیوه اجرای من برای این نمایش به گونه‌ای است که در لحظات سخت خنده را روی لبان مخاطبانم می‌آورم. من قرائت دیگری از این متن دارم. معتقدم این نمایشنامه تلخ نیست بلکه اثری کمدی - تراژیک است. این نمایشنامه در واقع یک کمدی ماکابر است اما در اجراهای خارجی که تا به حال دیده‌ام علی‌رغم بازی‌های درخشان به این جنبه از اثر کم‌تر توجه شده است. معتقدم در اوج بیان مسائل جدی می‌تواند اتفاقات به ظاهر خنده‌داری رخ دهد که مخاطب را به اندیشیدن وا‌دارد پس شادمانه و سرخوشانه درباره عقل حرف زدن بسیار بهتر از آن است که غمگنانه به آن نگاه کنیم.

کارگردان سیاوش‌خوانی افزود: با این که چیزی تا پایان سال نمانده، اما هنوز نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذار پیدا کنیم و طراحی صحنه و لباس نمایش انجام شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. همچنین در این نمایش یک ارکستر 10 نفری ما را همراهی خواهند کرد و آهنگسازی سرودهای این نمایش را مهدی امین‌لاری و آهنگسازی متن را میرامیر میری انجام داده‌اند.

به گفته دژاکام در این نمایش بیش از ۳۰ بازیگر حضور خواهند داشت و حسین محب‌اهری، امیر کربلایی، مرتضی رستمی، حمید فلاحی، محمدعلی رادمنش و مه‌لقا باقری در این نمایش بازی می‌کنند.

ننه دلاور از 8 فروردین تا ۱۵ اردیبهشت هر شب از ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه در سالن چهارسو اجرا می‌شود.

 




نظرات کاربران