در حال بارگذاری ...

سالنامه تئاتر ایران به‌روزرسانی شد

سومین سالنامه تئاتر ایران ویژه سال 1395 پس از پنج سال با بخش‌های تازه،  از سوی انجمن هنرهای نمایشی ایران زیر نظر علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده منتشر شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، این سالنامه برای نخستین بار در سال 1387 منتشر شد و در سال 1389 اطلاعات آن به‌روزرسانی شد اما از آن تاریخ به بعد شرایط انتشار مجدد این سالنامه فراهم نشده بود، تا سرانجام به همت انجمن هنرهای نمایشی و با اطلاعات و بخش‌های تازه، سالنامه 95 منتشر شد.

نخستین سالنامه تئاتر ایران در سال 1379 منتشر شد. این سالنامه دربرگیرنده مشخصات بیش از 760 هنرمند عرصه تئاتر بود، اما سومین سالنامه تئاتر ایران مشخصات بیش از سه هزار هنرمند را شامل می‌شود و اسامی هنرمندانی که در این سال‌ها موفق به دریافت نشان عالی ارزشیابی هنری شده‌اند نیز گنجانده شده است.

این سالنامه داری بخش‌های مختلف گاه‌نویسی تاریخ تئاتر جهان، وقایع‌نگاری تاریخچه تئاتر ایران، کتاب‌نگاری تاریخ تئاتر ایران، زادروز هنرمندان تئاتر، اطلاعات گروه‌های ثبت‌شده تئاتری و تماشاخانه‌های خصوصی، سالن‌های تئاتر سراسر کشور، آدرس و شماره تلفن آموزشگاه‌های فعال تئاتر، فهرست کتاب‌های انتشارات نمایش، فهرست شماره‌های مجله نمایش و فهرست نمایش‌های اجرا شده در سال 1394 است. همچنین در این  سالنامه اسامی هنرمندان درگذشته تئاتر نیز گنجانده شده است.

از سایر بخش‌های این سالنامه که برای نخستین بار شاهد آن هستیم انتشار اسامی و زادروز اعضای کانون ملی منتقدان تئاتر ایران است به همراه ایمیل اعضا. همچنین در این سالنامه برای نخستین بار ایمیل هنرمندان نیز منتشر شده است. در قسمت پایانی این سالنامه فهرست جامع گروه‌های تئاتری ثبت‌شده ایران برای نخستین بار دیده می‌شود.

تنها بخشی که در این سالنامه نسبت به دوره گذشته جای آن خالی است، بخش اجرانویسی تئاتر ایران است که این فهرست کامل را می‌توانید در درگاه سالنامه مشاهده کنید.

 این سالنامه با توجه به کمبود منابع مرجع در حوزه تئاتر ایران و با هدف ایجاد نشاط از طریق توجه به سالروز تولد هنرمندان تئاتر در رسانه‌ها از سوی انجمن هنرهای نمایشی ایران منتشر شده است.

 




نظرات کاربران