در حال بارگذاری ...

جشنواره نمایشنامه نویسی نفت به صورت ملی برگزار می شود

جشنواره نمایشنامه نویسی نفت که سومین سال برگزاری اش را پشت سر می گذراند، به صورت ملی در مهرماه امسال برگزار می شود.

مجتبی عوض زاده، دبیر جشنواره نمایشنامه نویسی نفت و مدیر روابط عمومی شرکت پایانه‌های نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: امسال سومین دوره ای ست که جشنواره نمایشنامه نویسی برگزار می‌شود با این تفاوت که امسال این جشنواره بر خلاف دو سال گذشته که به صورت منطقه‌ای در جنوب کشور برگزار می‌شد، به شکل ملی برگزار می‌شود.
عوض زاده گفت: جشنواره اول و دوم در استان‌های جنوبی کشور، خوزستان،کهکیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر و هرمزگان برگزار شد، امسال با توجه به اینکه شرکت کننده‌ها و متقاضیان سال پیش درخواست کردند که این جشنواره با توجه به موضوعش، در سطح وسیع تری برگزار شود، بر آن شدیم که این جشنواره را با توجه به نیاز به تولید متن در این حوزه، به صورت ملی برگزار کنیم.
او ادامه داد: تمرکز ما در این جشنواره بر روی تولید متون نمایشی با وجوه دراماتیک و نگاه تصویری به زندگی و نفت و  زندگی  کردن با نفت است که بتوانیم از این طریق جامعه هنری و ادبیاتی کشور را با این صنعت که قدمتی دیرین دارد آشنا کنیم.

دبیر جشنواره نمایشنامه نویسی نفت گفت: در جشنواره سال‌های پیش یکی از متون برگزیده را در همان روزهای برپایی جشنواره نمایشنامه خوانی می کردیم و امسال قرار است پس از انتخاب هیئت داوران متنی را برای اجرا انتخاب کنیم. مراسم اختتامیه این جشنواره در مهرماه در جزیره خارک یا تهران برگزار می‌شود. البته تاکید ما بر برگزاری اختتامیه در جزیره خارک است، با توجه به نقش مهمی که این جزیره در توسعه کشور دارد. تمام صادرات نفت خام ما از این جزیره انجام می شود.


عوض زاده درباره رابطه ادبیات و نفت که این جشنواره در پی آنست، گفت: بسیاری از نویسندگان برجسته ما در صنعت نفت فعال بوده‌اند. بزرگان نویسنده ای مثل اسماعیل فصیح، نجف دریابندری، صادق چوبک و نویسندگان بزرگ دیگری بودند که کارمند وزارت نفت بودند.نویسندگانی نیز مثل احمدمحمود و زویا پیرزاد نیز از نویسندگانی هستند که درباره نفت و شهرهای نفتی رمان های درخشانی داشته اند و تاثیر زیادی بر نگاه فرهنگی به شهرهای نفت خیز داشته اند.
دبیر جشنواره نمایشنامه نویسی نفت در پایان گفت: به تصویر کشیدن این فضاهای نفتی می‌تواند بر رویکرد نویسندگی متون نمایشی معاصر ما تأثیر بگذارد و این جشنواره می‌تواند در زمینه فرهنگ سازی اثرگذار باشد.

شرکت پایانه های نفتی ایران در سال های اخیر  یکی از حامیان جدی فعالیت های فرهنگی به خصوص تئاتر کودک و نوجوان در جزیره خارک بوده و فروردین ماه امسال نیز در برپایی مراسم جشن روز جهانی تئاتر کودک که در تالار هنر تهران برگزار شد مشارکت داشت.

 




نظرات کاربران