در حال بارگذاری ...

گردهم آیی هنرمندان در مراسمی برای شکسپیر

 شب گذشته مراسم بزرگداشت ویلیام شکسپیر نمایشنامه نویس مطرح انگلیسی با حضور هنرمندان و پژوهشگران تئاتر که در زمینه آثار شکسپیر به خلق اثر پرداخته اند ، در تیاتر مستقل تهران برگزار شد.

به گزارش ایران تیاتر در این مراسم که با اجرای اردشیر صالح پور مدرس و کارگردان تیاتر همراه بود، قطب الدین صادقی کارگردان تئاتر و نمایش‌نامه نویس و دبیر همایش چهارصدسال، ویلیام شکسپیر گفت: شکسپیر در تاریخ فرهنگ جهان یک استثناست. در دروه ای و در پی اتفاقاتی، اقتصاد انگلستان شکوفا و بعد از آن هنرشان نیز به شکوفایی رسید. دوره درخشانی شکل گرفت که دیگر تکرار نشد. شکسپیر محصول آن دوره است. او در بیست و سه سالگی به لندن رفت و در 30 سالگی فرد مشهوری شد.

وی افزود: شکسپیر چهاردسته نمایشنامه دارد. دسته اول نمایشنامه های کمدی که طی سالهای 1594 تا 1600 نوشت مثل تاجر ونیزی، دسته دوم آثار تاریخی است که به تاریخ خونبار و جنگ های داخلی انگلستان می پردازد. دسته سوم نمایشنامه های رومی برگرفته از تاریخ روم باستان است. دسته چهارم که شاهکار او محسوب می شوند، تراژدی های هولناکی همچون هملت، لیرشاه و مکبث است.

صادقی تصریح کرد: شکسپیر درس های بزرگی به ما داده است. او تنها یک درام نویس بزرگ نیست بلکه یک اندیشمند است که در یک مقطع تاریخی مهم توانست تضادهای جامعه اش را با تیاتر گره بزند.

در بخش دیگری از این مراسم منوچهر انور کارگردان، نویسنده، ویراستار، گوینده و مترجم درباره دریافت هایی که باید از نمایشنامه های شکسپیر داشت، سخن گفت.

وی خاطر نشان کرد: مثلا در تیاتر هملت زمانی که روح پدر هملت به او می گوید که بدان ای پسر من ماری که در گوش من زهر ریخت کسی است که اکنون بر تخت من نشسته است، هملت هم از مرگ پدر و هم از اینکه متوجه شده، عمویش قاتل پدرش است، افسرده شده اما وقتی نقشه می کشد که گروه بازگران تیاتر قصر نمایشی، شبیه آنچه رخ داده را ترتیب بدهند و خودش کارگردانی آن را برعهده گرفت، تا احوالات عمویش را ببیند، سرزنده و خوشحال است.

سخنران بعدی این مراسم سودابه فضائلی مترجم، نویسنده، نماد شناس و اسطوره شناس بود.

وی درباره شکسپیر گفت: شکسپیر چند ماه بعد از میکلانژ بدنیا آمد و هر دو را از نوابغ رنسانس می دانند اما تفاوت هایی داشتند. میکلانژ خدا را به شکل انسانی کشیده است در حالی که تفکر و جهان بینی شکسپیر عرفانی است.

در بخش دیگری از این مراسم از مترجمان اثار ویلیام شکسپیر در ایران یاد شد و صالح پور بیانیه تئاتر شکسپیرگروپ به برگزارکنندگان این مراسم در ایران قرائت کرد.

در طول این مراسم ماهیار چرمچی پرتره ای از شکسپیر را کشید. هم چنین در بخش دیگری از آئین بزرگداشت شکسپیر، یاسرخاسب و چند تن دیگر از هنرمندان همکارش ترکیبی از مکبث و هملت را اجرا کردند.

در پایان نیز برگزارکنندگان مراسم قطب الدین صادقی را غافلگیر کردند و کیک تولدی را برایش به صحنه آورند.

 

عکس از رضا معطریان




مطالب مرتبط

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

نقدی بر نمایش «گناه مشترک» به نویسندگی و کارگردانی ماهیار چرمچی

گوناگونی ماهیت انسان در اعتراف به گناه
نقدی بر نمایش «گناه مشترک» به نویسندگی و کارگردانی ماهیار چرمچی

گوناگونی ماهیت انسان در اعتراف به گناه

بهنام حبیبی: ذهن انسان معاصر در درگیری با پیرامون پرچالش امروزی‌اش، همواره بر مسیر کشف ماهیت روانی و درونی او راه می‌پیماید. انسان پنهان‌شده در پشت نقاب اخلاق‌مداری، با قرار گرفتن در تنگناهای ...

|

گفت‌وگو با ماهیار چرمچی، نویسنده و کارگردان

«گناه مشترک»؛ بازسازی چند تابلوی نقاشی روی صحنه
گفت‌وگو با ماهیار چرمچی، نویسنده و کارگردان

«گناه مشترک»؛ بازسازی چند تابلوی نقاشی روی صحنه

ماهیار چرمچی، نویسنده، طراح و کارگردان، نمایش «گناه مشترک» را اثری زنانه و پرسشگر معرفی کرد که در برخی از صحنه‌های آن به بازسازی چندین تابلوی مهم تاریخ نقاشی پرداخته می‌شود.

|

نظرات کاربران