در حال بارگذاری ...
برنامه های تئاتری پردیس چهارسو در فصل بهار تشریح شد

از نمایشنامه خوانی تا فیلم تئاتر

نشست رسانه‌ای برنامه‌های هنری فصل بهار پردیس چارسو صبح روز شنبه 11 اردیبهشت ماه با حضوراشکان خطیبی مدیر هنری پردیس چارسو، بابک چمن‌آرا مدیر مرکز موسیقی بتهوون وعباس غفاری در سالن شماره دو پردیس چارسو برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر اشکان خطیبی در ابتدای این نشست گفت: برنامه‌های پردیس چهارسو از 18 اردیبهشت ماه شروع می شود و برنامه های این فصل در پایان خردادماه به پایان خواهد رسید و براساس برنامه ریزی که کرده ایم از 18 اردیبهشت ماه هر هفته یک برنامه خواهیم داشت که این برنامه ها یک هفته به نمایشنامه خوانی و یک هفته به نمایش فیلم تئاتر اختصاص خواهد داشت.

 

او افزود: نخستین برنامه «شنبه‌های فیلم تئاتر» با پخش و بررسی  فیلم تئاتر«بازی استرینبرگ» با کارگردانی حمید سمندریان از25 اردیبهشت ماه آغازمی‌شود و پس از آن در خردادماه شاهد اکران فیلم تئاترهای «کارنامه بندار بیدخش» بهرام بیضایی و «عروسی خون» علی رفیعی خواهیم بود.

 

خطیبی با اشاره به امکان اکران مجدد فیلم تئاترها گفت: براساس برنامه ریزی که کرده ایم نمایش فیلم تئاترها یک هفته در میان خواهد بود تا درصورت استقبال و درخواست مجدد مخاطبان در طول هفته امکان اکران مجدد این فیلم ها وجود داشته باشد از این رو دو هفته ای یک بار فیلم تئاتر و دو هفته ای یک بار نمایشنامه خوانی خواهیم داشت.

 

او افزود: نخستین فصل نمایشنامه‌خوانی به «مارتین مک دونا» اختصاص دارد. گروه برنامه ریز؛ نمایشنامه های مک دونا را به تعدادی از کارگردان ها سفارش داده است  و در این برنامه ها حسن معجونی، حمیدرضا آذرنگ، ساناز بیان، رضا گوران، پانتا بهرام ما را همراهی خواهند کرد. البته برنامه های  محدود  به نمایشنامه خوانی نخواهد بود و بزودی برنامه شب های قصه خواهی و ترانه خوانی را در این مجموعه برگزار خواهیم کرد.

 

او با اشاره به شب های ادبیات انگلیسی که به زبان اصلی و با همراهی نوید ملکی برگزار شد گفت: این شب ها با استقبال خوبی برگزار شد و روند برگزاری این شب همچون  گذشته  ادامه خواهد داشت. بزودی نیز قصد داریم تعدادی از فیلم های روز و دهه 50 میلادی را در این مجموعه نمایش بدهیم. برنامه موسیقی زنده نیز طبق روال گذشته دوباره در این مجموعه از سر گرفته خواهد شد.

 

 در ادامه عباس غفاری گفت: مجموعه پردیس در منطقه ای قرار دارد که روزی شمال تهران محسوب می شد و در این منطقه شاهد برگزاری برنامه های فرهنگی متعددی بودیم از زمان راه اندازی این مجموعه فرهنگی در این منطقه شرایطی فراهم شد که تصمیم بگیریم برنامه های فرهنگی را در این منطقه برگزار کنیم.

 

او افزود: برنامه نمایشنامه خوانی با نمایشنامه خوانی «ستوان آینیشمور» به کارگردانی محمدحسن معجونی با همکاری گروه تئاتر لیو 18 اردیبهشت‌ماه ساعت 19:30 دقیقه خوانده می‌شود. همچنین اولین فیلم‌تئاتر به نمایش «بازی استریندبرگ» اختصاص خواهد داشت که سال‌ها پیش توسط حمید سمندریان اجرا  شد. با توجه به این که تولد سمندریان در اردیبهشت ماه است بهانه خوبی است که در اردیبهشت با اکران فیلم یکی از تئاترهای به نام او یاد این استاد را گرامی بداریم.

او افزود: همزمان با اکران این فیلم تئاتر رضا کیانیان نیز در این مراسم حضور خواهد داشت و قصد داریم پس از اکران این فیلم تئاتر درباره این نمایش بازی ها و شیوه کارگردانی حمید سمندریان سخن بگویم. برنامه بعدی جلسات نمایشنامه‌خوانی یک خردادماه به کارگردانی ساناز بیان و حمیدرضا آذرنگ خواهد بود، همچنین دیگر آثار مارتین مک‌دونا توسط نادر برهانی‌مرند، علی‌اصغر دشتی و رضا گوران خوانده می‌شود. تمام نمایش‌ها و این تئاترها ساعت 19:30 دقیقه برگزار خواهد شد و هزینه بلیت های نمایشنامه خوانی و فیلم تئاترها 10 ئهزار تومان خواهد بود که علاقمندان می توانند بلیت ها را از سایت تیوال و سایت پردیس چهارسو تهیه کنند.

او درباره چرایی انتخاب نمایشنامه های مارتین مک دونا گفت: او یکی از نمایشنامه نویسان خوب جهان است و بیشتر آثارش به زبان فارسی ترجمه شده است. در برنامه های آتی قصد داریم به سراغ نمایشنامه نویسان ایرانی برویم و امیدواریم که کارگردان های جوان نیزدر این پروژه  با ما همکاری کنند.

این کارگردان با اشاره به اهمیت برگزاری این برنامه ها گفت: ما قصد داریم شرایطی را فراهم کنیم که تعداد مخاطبان تئاتر افزایش پیدا کند و برای نخستین بار است که از هفته جاری تیزر اکران فیلم تئاترها و برنامه های نمایشنامه خوانی در سینما چهارسو پخش خواهد شد. البته این اتفاق در تاریخ تئاتر ما بی سابقه است.

 

بابک چمن آرا مدیر مرکز موسیقی بتهوون با بیان این مطلب که برنامه های فرهنگی چهارسو فصلی نخواهد بود گفت: ما قصد داریم که  چهارسو تبدیل به پاتوق فرهنگی شود و قصد داریم جشن ها و بزرگداشت هایی در این مجموعه برگزار کنیم . در طول سال مناسبت‌های متعددی سال براساس آن قصد داریم برنامه های فرهنگی که مرتبط با تهران است را برگزار کنیم.

او افزود:: ساعتی که مردم برای اوقات فراغت در نظر می‌گیرند در این مجموعه برخلاف دیگر جاهاست. خیلی جاها برنامه‌ها در مسیر ترافیک است اما چارسو در ساعت اوقات فراغت مردم دسترسی راحت‌تری دارد، ضمن اینکه مترو و روند حرکت رو به مرکز شهر در ساعت‌های مشخص از وضعیت بهتری برخوردار است.

چمن آرا در پایان سخنانش گفت: براساس برنامه ریزی که کرده ایم قصد داریم با رای داوران نمایشنامه خوانی های برگزیده را در قالب کتاب صوتی ارائه کنیم.

در پایان عباس غفاری از مرکز هنرهای نمایشی برای در اختیار گذاشتن مجموعه فیلم تئاترها قدردانی کرد و از کارگردان ها و گروه های تئاتری که علاقمند هستند فیلم تئاتر آن ها در این پروژه اکران شود برای همکاری دعوت کرد.

 




نظرات کاربران