در حال بارگذاری ...
مریم معترف در آینه کلام هنرمندان

تئاتر بازنشستگی ندارد

مریم معترف یکی از پیشکسوتان عرصه تئاتر به شمار می رود که با تخصص ،آرامش و ادب ذاتی که دارد همواره در هر کسوتی که قرار گرفته است، بازیگر، کارگردان، و مدیر توانسته تاثیرگذاشته باشد. به اعتبار سخن بسیاری از کارگردان هایی که امروزه خود از تاثیرگذاران این عرصه به شمار می روند، دوران مدیریت او در اداره تئاتر و خانه  نمایش یکی از بهترین دوره های این مجموعه به شمار می رود و او با تغییراتی که در ساختار این مجموعه بوجود آورد توانست فرصت های جدیدی را برای اجراهای گروه های جوان فراهم کند. او پس از سال ها مدیریت در این مجموعه از خدمت دولتی بازنشسته شد به همین مناسبت با تنی چند از همکارنش درباره نقش و تاثیر او در عرصه تئاتر گفت وگو کرده ایم.

کاظم هژیرآزاد: وجود مریم معترف برای تئاتر مغتنم است

کاظم هژیرآزاد در گفت وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: مریم معترف را از سال 1370 و با بازی خوبش در نمایش پیروزی در شیکاگو به کارگردانی داوود رشیدی شناختم و بعدها متوجه شدم او از کارمندان اداره تئاتر نیز هست و در به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان با رادیو نیز همکاری دارد.

او افزود: معترف از جمله کسانی است که با استمرار در کارش توانست مراحل رشد و ترقی را طی کند و مدارج کار اداری را به مرور طی کرد و از کارمند اداره تئاتر به مرور توانست رئیس این اداره شود.

به گفته این بازیگر پیشکسوت؛ مریم معترف انسان منزه و وارسته ای است و همواره از جمله کسانی است که هر جا تئاتری ها نیاز به کمک داشته اند از آن ها دریغ نکرده است. هر یک از کارگردان های جوان که می خواستند نخستین نمایش خود را روی صحنه ببرند به سراغ مریم معترف می رفتند و او بی دریغ امکانات لازم را برای آن ها فراهم می کرد تا اجرای خوبی در اداره تئاتر داشته باشند.

هژیرآزاد با بیان این مطلب که وجود مریم معترف برای تئاتر ایران مغتنم بود گفت: مریم معترف به عنوان یک مدیر تاثیرگذار بازنشسته می شود اما او همچنان یک بازیگر و کارگردان است و امیدوارم در این عرصه همچنان موفق و تاثیرگذار باشد. برای او در هر کسوت و مقامی که باشد آرزوی بهروزی و سلامتی می کنم.

 

مریم کاظمی: اداره تئاتر برایم بدون مریم معترف غیر قابل تصور است

مریم کاظمی گفت: مریم معترف؛ کارگردان ، دوست ، همکار و بازیگر همواره برای من یادآور نسلی از کسانی است که با اخلاق حرفه ای و شناخت به دنیای نمایش وارد شده اند نه از سرتفنن.

 او افزود: آشنایی من با  او به سال 1367 برمی گردد در اداره تئاتر سابق که می خواستند نمایش «دلی بای و آهو » نوشته عباس معروفی را کارگردانی کنند . قسمت نشد در این نمایش همکار باشیم ولی از همان زمان  او را به عنوان بانویی شناختم که اصول ، ادب ، احترام و علاقه به کارتئاتر داشته و دارد و بعدها به عنوان یک دوست و کارگردان با مطالعه و جدی  ، با او زندگی و همکاری کرده ام و به حضورشان در دنیای نمایش افتخار می کنم و خوشحالم که  مریم معترف را شناختم.

این کارگردان ادامه داد: مریم معترف سال ها با علاقه وپیگیری برای حفظ چهارچوب و ساختاراداره برنامه های نمایش ، زحمت کشیده است و فعالیت او قابل احترام و قدردانی است و آن قدر در این سال ها به او عادت کرده ایم که نمی توانم اداره تئاتر را بدون نام مریم معترف تصور کنم . رفتن به آن ساختمان، بدون این که او در اتاقش بالای آن پله ها باشد برایم سخت است. به هرحال مکان ها و سمت ها تعیین کننده ارزش آدم ها نیستند و مطمئنم هرجا باشند آن جا گرم و صمیمی خواهد بود. با بهترین آرزوها برای یکی از بهترین ها.

محمدرضا خاکی :  هیچ عاملی در روند فعالیت او خلل نیاورد

محمدرضا خاکی نیز در سخنانی درباره مریم معترف گفت: مریم معترف یکی از پیشکسوتان عرصه تئاتر است که از پیش از انقلاب در این حوزه به صورت متمرکز فعالیت می کند و هیچ عاملی در تمام این سال ها موجب نشده است که در روند فعالیت او خللی بوجود آید. شاید او از کسوت مدیریت اداره تئاتر بازنشسته شده اند اما تئاتر بازنشستگی نمی شناسد و امیدوارم او پرتوان تر از دیروز در این حوزه فعالیت کند.

به گفته این مدرس دانشگاه؛ اداره تئاتر قدمتی بیش از 50 سال دارد و در طول این سال ها اداره تئاتر فراز و فرود بسیاری را پشت سر گذاشته است و بدون اغراق می گویم دوره ای که مریم معترف مدیریت این مجموعه را برعهده داشته یکی از بهترین دوره های ادره تئاتر به شمار می رود.

این کارگردان ادامه داد: معترف توانست در دوره فعالیبتش ساختار ادره تئاتر را تغییر بدهد و زمینه ای را برای تمرین گروه های جوان را در این مجموعه فراهم کرد.

او در پایان گفت: معترف با آرامش و بدون دغدغه توانست سهمی در اعتلای تئاتر این مملت داشته باشد امیدوارم که او پس از این نیز در هر مقام و کسوتی که است تاثیر گذار باشد.




نظرات کاربران