در حال بارگذاری ...
در قالب درسگفتار موسسه پرسش

نغمه ثمینی تهدید زنان در تراژدی های یونانی را بررسی می کند

دوره آموزشی «تهدید زنان در تراژدی یونانی»  با حضور نغمه ثمینی  در موسسه پرسش برگزار می شود. شروع این دوره آموزشی یک ماه از 11 خردادماه خواهد بود.

بابک اجاقی مدیر آموزش موسسه پرسش در گفت وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت:موسسه پرسش با این هدف که تغییری هر چند کوچک در فضای تئاتر ایران بوجود بیاورد در بخشی از برنامه های خود تمرکز خود  را بر روی تئاتر و ادبیات نمایشی گذاشته است تا از منظری دیگر شرایطی را فراهم کند تا بخشی از فقری که در حوزه نظری در حوزه تئاتر داریم را برطرف کند و براین اساس تاکنون چندین دوره را با حضور محمد رضایی راد و نغمه ثمینی برگزار کرده ایم.

او افزود: از این رو برنامه های این دوره  را به گونه ای ترتیب دادیم تا هر یک از شرکت کنندگان پس از پایان دوره بتوانند به نگاهی اجمالی درباره موضوع مورد بحث دست یابند.

اجاقی با اشاره به این که موسسه پرسش شش دوره اجمالی را درباره تراژدی های یونان تعریف کرده است گفت : تاکنون چند دوره آن توسط محمد رضایی راد برگزار شده است که در این دوره ها تمرکز بر روی کمدی ها و تراژدی های یونانی بوده است. همچنین تاکنون دو دوره مستقل شکسپیر شناسی در پرسش برگزار کرده ایم و در این دورها محمدرضایی راد و نغمه ثمینی هر یک از زاویه دید خود به نمایشنامه های شکسپیر پرداخته اند.

مدیر آموزش موسسه پرسش افزود: نغمه ثمینی همچنین تاکنون دوره بازخوانی هزار ویکشب خوانی با عنوان داستان و سلطه را برگزار کرده است و در آینده نزدیک نیز قرار است پروژه ای را تحت عنوان تئاتر معاصر ایران برگزار کند.

او دپیرامون اهمیت برگزاری دوره آموزشی «تهدید زنان در ترآژدی های یونانی» گفت : از میان حدود 33 تراژدی یونان باستان تنها یک تراژدی فاقد شخصیت زن است. در برخی از تراژدی ها زنان شخصیت های ِ اصلی هستند و در برخی شخصیت های ِ فرعی اما همچنان دراماتیک. همچنین اکثر همسرایان – به عنوان یکی از عناصر وجودی تراژدی – را زنان تشکیل می دهند.

اجاقی ادامه داد: این در حالی است که زنان در یونان باستان شهروند درجه یک محسوب نمی شدند و از فعالیت مستقیم سیاسی در شهر بهره ای نداشتند. پس چگونه راه آن ها به عنوان شخصیت هایی تاثیر گذار به بطن تراژدی ها گشوده شده است؟ این تضاد چگونه حل می شود؟ زنان تراژدی های ِ یونان باستان چه نقشی در سازوکار تحلیلی تراژدی بازی می کنند؟ این صدای ِ برجسته زنان در تراژدی ها از چه آبشخوری برمی خیزد؟ این دوره  در چهار جلسه با تمرکز بر چند تراژدی به جست و جوی پاسخ برای ِ این پرسش ها خواهیم بود.

او درباره زمان برگزاری دوره آموزشی «تهدید زنان در ترآژدی های یونانی» گفت :این درس گفتار  از 11 خردادماه   با حضور نغمه ثمینی آغاز و سه شنبه ها از ساعت 17:15 در موسسه پرسش برگزار خواهد شد.  به گفته اجاقی در این دوره  نمایشنامه های اورستیا ( آیسخلوس) ، آنتیگونه ( سوفوکل) ، مده آ ( اوریپید) ، الکترا (اوریپید) ، کاهنه های باکوس ( اوریپید) بررسی می شود.

موسسه پرسش در خیابان قائم مقام فراهانی، نرسیده به خیابان شهید مطهری ، کوچه شبنم، پلاک سه واقع شده است.




نظرات کاربران