در حال بارگذاری ...
در مراسم رونمایی کتاب نارسینا(کولفرح)اثر دکتر اردشیر صالح پور

قطب الدین صادقی: هنر جهان کهن در خدمت قدرت ، مذهب و کائنات بوده است

مراسم رونمایی کتاب نارسینا با حضور دکتر سیداحمد محیط طباطبایی ، سید محمد بهشتی ، ولی ا... شجاع پوریان ، دکتر قطب الدین صادقی، مهدی شفیعی و با اجرای ارمغان بهداروند شامگاه یک شنبه ۹خرداد در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

مراسم رونمایی کتاب نارسینا با حضور دکتر سیداحمد محیط طباطبایی ، سید محمد بهشتی ، ولی ا... شجاع پوریان ، دکتر قطب الدین صادقی، مهدی شفیعی و با اجرای ارمغان بهداروند شامگاه یک شنبه 9خرداد در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

 

به گزارش ایران تئاتر ، در ابتدای این مراسم دکتر سید احمد محیط طباطبایی به عنوان اولین سخنران به ایراد سخن پرداخته و با بیان تعریفی از موزه گفت: تعریف امروزی ما از موزه فقط فضای بسته ایست که قسمتی از اجزای کهن درآن نگهداری میشود تا در معرض تماشا قرار گیرد اما این تنها تعریف نبوده و هرآن چیزی که بتوان براساس آن گذشته خود را ببینیم و براساس آن اینده خود را ترسیم کنیم موزه است. آنچه که دریک بنای تاریخی ارزشمند بوده منظر تاریخی فرهنگی آن بناست که درآن انسانی رشد یافته ، تغییراتی ایجاد کرده است. اساسا منطقه ی کولفرح یک منظره ی مهم بوده که ما را با قسمت مهمی از گذشته آشنا میکند.

وی ویژگی مهم بناهای منطقه کولفرح را شباهت به یک امفی تاتر باز و فضای نمایشی آیینی عنوان کرده و گفت: محل قرار گیری این کشفیات،  نشان میدهد مردمان آن روزگار در آنجا چه میکردند. به گمان من آنجا یک موزه ی کامل است و به دکتر صالح پور تبریک میگویم که با نگارش این کتاب یک منظر تاریخی و فرهنگی ایران را که یک موزه ی طبیعی است  بما معرفی میکند.

مهندس ولی ال... شجاع پوریان عضو شورای شهر تهران دیگر سخنران این مراسم نیز ضمن تشکر از زحمات دکتر صالح پور گفت: جایگاه میراث فرهنگی ما در دنیا بالا بوده ودر هیچ جای دنیا به اندازه  10درصد ماهم این میراث یافت نمیشود اما متاسفانه توجه ما به این میراث به مراتب پایین تر از کشور های دیگر بوده است. البته باید بگویم توجه به میراث فرهنگی نسبت به زمانیکه من درس میخواندم خیلی بهتر شده است وی ادامه این را برای کشور به نفع کشور و رونق آن را در درمان معضل بیکاری موثر دانست.

دکتر اردشیر صالح پور پژوهشگر و نویسنده کتاب نارسینا درباره این کتاب گفت: وقتی از هویت حرف میزنیم باید 4مشخصه را درنظر داشته باشیم. زمان، تاریخ، جغرافیا و ملیت. همه ی این 4وجه در راستای هویت و مطالعه آنها موجب بازآفرینی هویت و فرهنگ و ارائه آن به جهان می شود.

وی کتاب را دارای دو وجه باستان شناسانه و تئاتریکال معرفی کرده و افزود: سعی کرده ام جنبه های نمایشی و آیینی را با استناد به این سنگ نگارها بیان کنم. تاریخ این سنگ نگارها 700.800سال قبل از یونان باستان است که نشان از تمدن بزرگ ایران زمین دارد و نشانه ای بر وجود آیین های دسته روی و میدانی در آن دوره تاریخی است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش اشاره به ایین های کهن ایرانیان کرد که همچنان بعضی از آنها با تغییر شکل ادامه پیدا کرده است و سنگ نبشته های باقی مانده از زمان عیلامی ها نشان از تاریخ بلند این آیین ها دارد

دکتر صادقی آخرین سخنران این مراسم ضمن تشکر از تلاش دکتر صالح پور بیان کرد: فرهنگ و هنر ایران پیشینه ای وسیع دارد. تمدن عیلامی که درین کتاب به آن اشاره شده یک تمدن خود کفا بوده که ارتباط خیلی کمی با بیرون داشته است و فرهنگ در آن یک فرهنگ کهن بوده است. ایزد شهر یک بانو بوده و حکومت درانجا از برادر به برادر میرسیده که نشان از ارزش مادر دراین تمدن بوده است.

وی درباره هنر جهان باستان گفت: در جهان کهن هنر مستقل نداریم و هنر یا در خدمت قدرت است یا در خدمت مذهب و یا در خدمت کائنات. در واقع هنر هیچ استقلالی نداشته و چیزی که برای من خیلی جالب است فروتنی هنرمند است که هیچ اسمی از آن درمیان نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بنای یادبود که ازان سنگ نگاره هایی باقی مانده به شکرانه ی پیروزی بوده است و وهیچ چیز به اندازه ی این بنای یادبود اهمیت نداشته چرا که میخواستند با آن در تاریخ زنده بمانند

وی هنرهای های سنتی سرزمین ایران را تا پیش از هنر مدرن با تاکید کامل بر وحدت ارزیابی کرده و افزود: با پیدایش هنر مدرن است که تاکید بر جدایی بوجود میاید واین سنگ نگاره ها نمونه هایی از همان تاکید بر وحدت است.

صادقی قهرمانان تراژدی ها اصول گرا هستند. اصولی که رنگ باخته اند و از بین رفته اند مثل مده آ که عاشق است ولی ما در سنگ نگاره هایمان شخصیت معترض نداریم که البته از نظر من به شدت جذاب و منحصر به فرد است.

دکتر صادقی  ضمن تبریک به دکتر صالح پور صحبت هایش را اینگونه به پایان رساند: ما هر چقدر راجع به داشته های خود بیشتر بدانیم قبل از هرچیز بما انرژی فوق العاده ی میدهد که باعث شده با گذشته ی خود گسستی نداشته باشیم و رو به جلو پیش برویم.

 

عکس از پریسا خسروشاهین




نظرات کاربران