در حال بارگذاری ...
گفت وگو با مسعود موسوی کارگردان نمایش اکتبر1942 پاریس

مردم آسیب دیده های اصلی هر جنگی هستند

مسعود موسوی این روزها نمایش اکتبر ۱۹۴۲ پاریس را در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه آورده است. با او در مضمون، ساختار و تحلیل شخصتهای نمایش گفت وگویی انجام داده ایم.

مسعود موسوی کارگردان با سابقه تئاتر دارای مدرک کارشناسی بازیگری ازدانشگاه آزاد اسلامی تهران ، کارشناس ارشد کارگردانی از دانشگاه آزاد اسلامی است و تا به حال نمایش های نظیر «مجسمه‌های یخی» تئاتر شهر؛ «دلم میخواد محکم بزنم تو گوش اتللو» ( نورالدین ازاد) ، تماشاخانه ایرانشهر، سالن استاد سمندریان ؛ «شمشیرهای ‍ژنرال» (قدرت فتحی) تئاتر شهر، کارگاه نمایش ، «به دهکده جهانی خوش آمدی پینوکیو» (داریوش رعیت) را روی صحنه اجرا کرده است. موسوی در عرصه بازیگری سالهاست که فعالیت می کند. همسایه ها ، تولدی دیگر ، وکلای جوان ، ملاصدرا ، برگی از زندگی ، روشن تر ازخاموشی و انتقال از جمله آثار کارنامه بازیگریش محسوب می شوند . موسوی جوایز زیادی نیز در دوران کاریش به دست آورده است. جوایزی نظیر: دریافت جایزه بهترین کارگردان برای نمایش "حادثه جنبی" از جشنواره تئاتر دانشجویان، دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور ودریافت جایزه بهترین کارگردان برای نمایش "پدر و ‏پسر" از جشنواره تئاتر دانشجویان، دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور از این جمله محسوب می شوند . این کارگردان سالها به عنوان مدرس در دانشگاه فعالیت داشته و عضو کانون ملی منتقدین تئاتر و داورجشنواره های مختلف تئاتری بوده است.

مسعود موسوی این روزها نمایش اکتبر 1942 پاریس را در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه آورده است. با او در مضمون، ساختار و تحلیل شخصتهای نمایش گفت وگویی انجام داده ایم.

احمد محمد اسماعیلی

در چند نمایشتان منجمله شمیشرهای ژنرال و نمایش اکتبر 1942 به مقوله جنگ ، اشغالگری و مقاومت پرداخته اید. آیا این تم در اجرای نمایش برایتان یک اولویت محسوب می شود؟

اولین نکته ای که برای انتخاب یک متن برای اجرا مد نظرم است بحث جهان شمول بودنش است. تفاوتی ندارد داستان متن در باره جنگ و یا در باره سایر موضوعات باشد . این تفکر در تمام نمایش هایم قابل بازخوانی است. مرور تاریخ و وقایعی که در گذشته رخ داده مثل جنگ های جهانی همیشه برای مخاطب ایرانی جذاب بوده است. اگر بتوانیم از موضوع جنگ جهانی بهره نمایشی ببریم و آن در قالبی درست و جذاب به مخاطب ارائه کنیم. به طور حتم می توانیم زمینه ساز تحولات جدی باشیم. در شمشیرهای ژنرال به نوعی به این موضوع پرداختم و البته زمان نمایش به تاریخ محدودی می پرداخت.

اتفاقات روایت شده در نمایش اکتبر 1942 پاریس کاملا مبتنی بر مستندات تاریخی است و در زمان اشغال پاریس توسط آلمان چنین اتفاقاتی رخ داده است. آیا اکتبر 1942 پاریس یک نمایش در گونه تئاتر مستند است؟

بله، برای اینکه بازیگران به درستی در فضای نمایش و شخصیت هایی که بازی می کنند قرار بگیرند من مدتها روی شخصیت های واقعی آن زمان فرانسه تحقیق انجام دادم. در همین راستا عکس های واقعی آن دوران را جمع آوری کردم و مثل برخی از دختران فرانسوی زمان اشغال فرانسه امیلی نمایش با افسری آلمانی ازدواج کرده است . کلود ، انت و سایر شخصیتهای دیگر نمایش هم در تاریخ مستند و مابه ازا دارند . در کنار این مسائل به سراغ استفاده از نمایش نامه های نام آشنای مثل آنتیگون و سوفکل رفتم که بارها و بار روی صحنه اجرا شده اند.

در نمایش شما مثل متن هایی که اشاره کردید تقابل خیر و شر درام را به وجود می آورد؟

بله، من در اجرای نمایش حتی گوشه چشمی به وقایع مختلف جامعه کنونی ایران داشتم .بنابراین تمام این تفکرات در نمایش ما در هم آمیخته شد .

اشغالگری و جنگ این روزها کشورهای همسایه ما را نظیر عراق وسوریه متاثر کرده است؟

درست است . جنگی که به ما در گذشته و یا امروز در منطقه می بینیم تحمیلی است و مردم از این جنگ ها آسیب می بیند و در نمایش هم مردم آسیب دیده اصلی جنگ هستند.

آیا هر کدام از شخصیت های نمایش نمادی از افراد مختلف جامعه هستند؟

کلود نماد آدمی است که تلاش می کند که به هر قیمتی پاریس را از گزند نازی ها حفظ کند . امیلی نیز نماینده آدم های عاشق پیشه است که حتی در شرایط سخت زمان جنگ عشق را فراموش نمی کند

.. رفتارهای کلود و فرصت طلب بودنش او را بیشتر منفی نشان می دهد؟

به نظرم همه شخصیتهای نمایش بخشی از رفتار و عقایدشان درست و قابل دفاع است . کلود زمانی که دختر عمویش رفتارش را در قبال سازش با اشغالگران نقد می کند . می گوید خانواده مشونیک دو عضو نیروهای مقاومت را پناه دادند و آلمانی ها 23 نفر از خانواده را اعدام کردند و این نوع واکنش یک پیروزی محسوب نمی شود . بنابراین منطق و رفتارکلود همیشه مفی نیست و توام با خرد و تحلیل شرایط موجود است . حتی افسر آلمانی هم با چشم پوشی برخی از خطاها از منفی بودن دور می شود. .

برخی از شخصیت های نمایش مثل دختر کوچک خانواده ( آنت) حس همذات پنداری بیشتری برای مخاطب ایجاد می کند؟

آنت شخصیت اصلاح طلبی دارد . اما رفتار و اعمالش در انتهای نمایش فاجعه بار است . از منظر دیگرهر مخاطبی با شخصیتی در نمایش احساس نزدیکی می کند و این یکی از خواسته های من در اجرای این نمایش بودم که با توجه به نطراتی نظیر شما و مخاطبان به آن دست پیدا کردم .

به نظر می رسد در ساختار نمایش از هر قضاوتی و موضع گیری در باره شخصیتهای نمایش خود داری کنید و قضاوت را بر عهده مخاطب قرار دادید؟

به این قضیه شک نکنید و قضاوت مخاطب برایم مهم بود .

آیا می توانیم نمایش اکتبر 1942 پاریس را واگویه زوال تدریجی یک خاندان معروف و پر عظمت و صاحب نفوذ بدانیم؟

بله، خانواده ای نمادین که می تواند در هر جای دنیا این اتفاق برایشان رخ بدهد .

چقدر اعتقاد دارید با توجه به فضای مکانی نمایش اجرایش در سالن کوچک و بلک باکسی سایه چندان مناسب نبود؟

به همین دلیل محدود بودن فضای سالن سایه مجبور شدم بخشی از میزانسن های موجود را تغییر بدهم. به همین دلیل محدودیت مکانی به طور مشخصی نتوانستم بخشی از فضای خانه مثل اتاق خواب آنت باسایر بخش های خانه که در نمایش می بینیم تفاوتی ایجاد کنم .

در انتهای هر بخشی از نمایش صدای پای بازیگران که مشغول بیرون رفتن از دکور هستند به واسطه تخت کوب بودن سطح نمایش صدهای زیادی تولید می کند که باعث می شود در ارتباط مخاطب با نمایش خللی ایجاد شود؟

من از این فضا موقعیت دیگری مد نظر داشتم . این خانواده در حال فروپاشی است و این پوسیدگی و صدا دادن کف پوش های خانه حین راه رفتن شخصیتها این حالت سست بودن وضعیتشان را تاکید می کند .

 




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 
آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چارسو و قشقایی تئاتر شهر همچنین تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 18 اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و در این میان «سیاه خال» توانست به فروش نیم‌میلیاردی دست پیدا کند.

|

نظرات کاربران