در حال بارگذاری ...
پیتر شفر نمایشنامه‌نویس انگلیسی درگذشت

بدرود خالق «اسب»

پیتر شفر نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس انگلیسی در سن نود سالگی درگذشت.

پیتر شفر نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس انگلیسی در سن نود سالگی درگذشت.

به گزارش ایران تئاتر این نمایشنامه‌نویس  که در دوران کاری خود نمایشنامه های ماندگار بسیاری نوشت ، دو جایزه نمایشنامه‌نویسی تونی در کارنامه  حرفه ای خود ثبت کرد و برای فیلم «آمادئوس» برنده اسکار بهترین فیلمنامه شد ، در سفر به کشور ایرلند درگذشت.
شفر ۱۵ مه ۱۹۲۶ در لیورپورل به دنیا آمد. پدرش دلال معاملات ملکی بود. او تحصیلات متوسطه را در لندن گذراند و در کالج ترینیتی کمبریج در رشته تاریخ بورسیه گرفت . او پیش از آنکه به نبوغ خود در نمایشنامه‌نویسی پی ببرد کارهایی از قبیل صندوق‌داری، کتاب‌فروشی و دستیاری در کتابخانه عمومی نیویورک را تجربه کرد. وسرانجام  روز دوشنبه ششم ژوئن (۱۷ خرداد) پس از یک بیماری کوتاه، هنگام سفر به ایرلند در 90 سالگی از دنیا رفت.
نخستین نمایشنامه او «شوره ‌زار» نام داشت که در 1951 نوشته شد و در 1955 فیلمی تلویزیونی براساس آن ساخته شد. در پی این موفقیت شفر به نوشتن ادامه داد و موقعیت خود را به عنوان یک نمایشنامه‌نویس در سال 1958 با نمایش «تمرین پنج انگشتی» تثبیت کرد.نسخه سینمایی این اثر نیز در 1962 ساخته شد
دو نمایش «آمادئوس» و «اکوئوس» از مهمترین آثار نمایشی پیتر شیفربودند که در تئاتر ملی انگلستان به روی صحنه رفتند و بعدها نیز در تئاتر برادوی اجرا شدند وهر دو نمایش موفق به کسب جایزه تونی شدند.
نمایشنامه «اسب » (اکوئوس ) برای شفر جایزه تونی نمایشنامه‌نویسی و نیز جایزه حلقه منتقدان نیویورک در سال 1975 را به ارمغان آورد. «اسب » ابتدا در لندن و بعدا در برادوی روی صحنه رفت و بیش از 1200 اجرا داشت. این نمایشنامه در 1977 مبنای فیلمی سینمایی به کارگردانی سیدنی لومت با بازی ریچارد برتون شد. اقتباس سینمایی شفر از نمایشنامه خودش نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را برایش به همراه داشت. این نمایشنامه در 2007 بار دیگر این بار در وست اند لندن روی صحنه رفت و دانیل رادکلیف ستاره سری فیلم‌های «هری پاتر» با بازی در آن اولین نقش تئاتری مهم خود را تجربه کرد. «اسب » همچنین به  در برادوی به روی صحنه رفت .
شفر موفقیت خود را با «آمادئوس » ادامه داد که اولین بار در 1979 در نشنال تئاتر اجرا شد و بعدا جوایز اونینگ استاندارد و منتقدان لندن را به خود اختصاص داد. این نمایش در 1980 در برادوی روی صحنه رفت و بیش از 1000 اجرا داشت و برنده یک جایزه تونی هم شد. اقتباس سینمایی از "آمادئوس" به کارگردانی میلوش فورمن در سال 1984 با موفقیت بی‌سابقه‌ای همراه بود و برای سازندگان آن هشت جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم را به ارمغان آورد. شفر نیز اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد.او همچنین در 1987 نشان فرمانده امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد و در 2001 شوالیه شد.

بازتاب مرگ هنرمند

روفوس نوریس رئیس تئاتر ملی انگلستان، شفر را یکی از بزرگترین نوبسندگان نسل خوش توصیف کرد و گفت تئاتر ملی انگلستان بسیار خوش اقبال بود که رابطه‌ وفادارانه و خلاقانه با این هنرمند ایجاد کرد.

سایمون کالو بازیگر نمایش و فیلم معروف «آمادئوس» نیز در واکنش به مرگ این هنرمند از او به عنوان یک نویسنده خلاق یاد کرد که به خوبی می‌دانست چگونه مخاطبان را جذب کند و گفت : هرگز دو سال همکاری با شفر در فیلم و نمایش «آمادئوس» را فراموش نمی‌کنم. هیچ صحنه‌ای در نمایش نبود که مخاطبان مجذوب آن نشوند و این ناشی از نبوغ فطری او بود".

قرار است مراسم خاکسپاری خصوصی ای برای «پیتر شیفر» در لندن برگزار شود.




نظرات کاربران