نادربرهانی مرند :
شتابزدگی در تولید اثر برای جشنواره آماتوریسم را پرورش می دهد
نادربرهانی مرند معتقد است جشنواره باید برآیند اجراهای عمومی در یک مقطع زمانی خاص باشد نه اینکه به بهانه جشنواره ها آثار شتابزده تولید شود.
نادربرهانی مرند معتقد است جشنواره باید برآیند اجراهای عمومی در یک مقطع زمانی خاص باشد نه اینکه به بهانه جشنواره ها آثار شتابزده تولید شود.
این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به این موضوع در گفت و گو با ایران تئاتر تصریح کرد: هیچ جای دنیا جز کشور ما رقابت اینطور نیست و این روند باید تغییر کند البته زمانی جشنواره ها چراغ تئاتر کشور را روشن نگه می داشتند اما الان برخی از آنها واقعا کاربردی ندارند.
برهانی مرند ضمن اشاره به این مطلب که سفارش دادن تولید اثر برای جشنواره اتفاق خوبی است تاکید کرد : وقتی اثری به سفارش یک جشنواره تولید می شود، تکلیفش با خودش مشخص است، چرا که مسئولان برگزاری جشنواره به عنوان سفارش دهنده مشخص کرده اند که چه می خواهند.
وی خاطر نشان ساخت: باید سیستمی پیاده شود که یک روند معکوس را پی بگیرد. مسئولین جشنواره ها کار سفارش بدهند و اتفاقا اینگونه سفارش کار دادن، اصلا بد نیست. در واقع سفارش تولید برای جشنواره شاید درمان موقتی باشد، برای عبور از این معضل تا اینکه یک روند معقول شکل بگیرد.برهانی مرند که در بسیاری از جشنواره های تئاتری در مقام شرکت کننده، داور و بازبین حضور داشته است، ادامه داد: جشنواره هایی همچون تئاتر فجر، تئاتر عروسکی یا جشنواره تئاتر آئینی سنتی معتبر هستند اما تعدادی از این جشنواره های فصلی و موضوعی در حوزه تئاتر کاربرد درستی ندارند.
وی در پایان افزود: اساسا موافق برگزاری روش معمول رقابت در جشنواره ها نیستم چرا که روند تولید اثر برای جشنواره را مثبت نمی دانم. اینکه با توجه به نزدیکی یک جشنواره گروه ها بطور شتابزده تصمیم بگیرند، اثری را به آن جشنواره برسانند، فقط آماتوریسم را پرورش می دهد و کار خلاقه ای هم صورت نمی گیرد.