در حال بارگذاری ...
کارگردانی «اصغر نوری» پس از نه سال

«اصغر نوری» با «ریچارد سوم» به مولوی می رود

اصغر نوری نمایشنامه نویس و کارگردان قصد دارد پس از نه سال نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی شود» را در ایران روی صحنه ببرد.

«اصغر نوری» در گفت وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: در نه سال گذشته شرایطی فراهم نشد که نمایشی را در ایران اجرای عموم ببرم و در این مدت بیشتر نمایش هایی را برای حضور در جشنواره های بین المللی کارگردانی کردم. امسال نیز برای چندمین سال پیاپی برای حضور در جشنواره شکسپیر دعوت شدم، اما چون برایم فرصت اجرایی که در تالار مولوی فراهم شده بود، مهم بود تصمیم گرفتم که در ایران بمانم و مقدمات روی صحنه بردن نمایشم را فراهم کنم.

 

او افزود: این نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی شود» نام دارد و از نوشته های «ماتئی ویسنی‌یک» است که برای نخستین بار است که به زبان فارسی ترجمه و اجرا می شود. این نمایشنامه را ترجمه کرده ام و بزودی قرار است که از سوی نشر نی منتشر شود.

 

به گفته نوری؛ «ماتئی ویسنی‌یک» در این نمایشنامه  به  دوران حکومت استالین در زمان روسیه می پردازد و مشکلاتی که «مایر هولد»  کارگردان به نام این دوران در این دوران با آن مواجه است، او قصد دارد که «نمایشنامه ریچارد سوم» را در یکی از سالن های روسیه روی صحنه ببرد اما شورای بازبینی هنوز به او اجازه روی صحنه بردن این نمایش را نمی دهد و این نمایش از طرف حکومت، خانواده، کودکش که هنوز متولد نشده است،خانواده و دوستانش مورد سانسور قرار می گیرد و در نهایت او یک جا جلوی سانسور می ایستد و در نهایت زندانی و اعدام می شود.

 

او افزود: «ماتئی ویسنی‌یک »در این نمایشنامه از زندگی این کارگردان الهام گرفته است و در کنار آن ریچارد سوم را نیز وارد این نمایشنامه کرده است و نمایش حال و هوای طنز و کابوس وار دارد. این نمایشنامه 13 شخصیت دارد و پیش از این نیز این نمایش را در سال 1392 با دانشجویان سوره در بخش مدرسان جشنواره تئاتر دانشگاهی روی صحنه برده ام.

 

نوری ادامه داد: این نمایش را قصد دارم که با بازی دانشجویانم روی صحنه ببرم و هسته اصلی گروه بازیگران این نمایش را دانشجویان دانشگاه سوره تشکیل می دهند.

 

این کارگردان در ادامه از اجرای دو نمایش «بازی» و«هملت به روایت هوراسیو» که برداشتی آزاد از نمایشنامه هملت است، خبر داد.

 

او گفت: این دو نمایش تنها دو شخصیت دارند و قصد دارم در نیمه دوم سال جاری با این نمایش ها در چند جشنواره در فرانسه و آلمان شرکت کنم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران