در حال بارگذاری ...
عطاالله کوپال مطرح کرد

تئاتر ایران در فضای جشنواره ها نفس می کشد

عطا الله کوپال معتقد است: گروهی از دست اندرکاران تئاتر ،با یک حالت افراطیِ ناموجه، به روند کنونی برگزاری جشنواره ها معترض هستند و می گویند اگر جشنواره ها تعطیل شوند و بودجه آن صرف توسعه گروه های تئاتر شود بهتر است. من با این نظر تند موافق نیستم.

این مدرس و پژوهشگر تئاتر به ایران تئاتر گفت: تئاتر ایران در حال حاضر در فضای جشنواره ها نفس می کشد و کنار نهادن و یا تجمیع جشنواره ها و کاستن از تعداد آنها همین شور و شوق اندکی را هم که در فصل هر جشنواره در میان اهالی تئاتر پدید می آید از بین می برد، البته در امور کیفی جشنواره ها باید بازنگری صورت گیرد، یعنی هم ساختار اداری و تشکیلاتی جشنواره ها را ارتقا داد و هم با تعمّق در بخش داوری، جشنواره ها را به لحاظ کیفی بالا برد.

 

وی افزود: بهتر است برای تعیین چگونگی ِ این ارتقای کیفیت ، موضوع را به مخاطبان واگذار کرد و به مطبوعات،  این رسالت را منتقل نمود که پس از هر جشنواره ، یک نظر سنجی کیفی از تماشاگران و مخاطبان به عمل آورند و آن را منتشر کنند تا آسیب ها و ضعف های جشنواره آشکار شود.

 

کوپال ادامه داد: تعداد و تنوع جشنواره ها در ایران کم است و به دلیل مشکلات مالی تقریباً دولت متولی امور جشنواره ها است، در حالی که بهتر است با جذب حامیان مالیِ مختلف، جشنواره های متنوع تئاتری به راه بیفتد. منظور این نیست که تولید کنندگان چیپس و نوشابه در صف حامیان مالی تئاتر قرار گیرند، بلکه منظورم این است که بانک ها و بنگاه های تجاری و تولیدی پردرآمد، موظف شوند که بخشی از مالیات سالانه خود را صرف حمایت از تئاتر کنند و چنین حمایتی برای آنها ،بخشودگی ها و معافیت های محدود مالیاتی  به بار آورد تا آنها نیز به انجام این عمل تشویق شوند .

 

وی تصریح کرد: در همه جای دنیا ، پردرآمدها را مجبور به حمایت از فرهنگ می کنند و این حمایت نباید گهگاهی ، تصادفی و یا رابطه ای و به ویژه صدقه ای باشد، بلکه باید کاملاً قانونمند ، تعریف شده و بر طبق ضابطه باشد. این حق تئاتر است که از درآمد مشروع و مجاز مالیات ها سهمی را به خود اختصاص دهد و کسانی را که این مالیات ها را می پردازند از دو سو منتفَع کند. از یک سو به دلیل پاره ای بخشودگی ها که از این رهگذر نصیب بانک ها یا بنگاه های تجاری و تولیدی پردرآمد می شود و از سوی دیگر به دلیل افتخاری که آن حامی مالی به واسطه حمایت از تئاتر برای خود کسب می کند.

 

کوپال در پایان خاطرنشان کرد: گذشته از موضوعات مالی، در هر جشنواره باید بهای بیشتری به امر نمایشنامه نویسی و حمایت از نمایشنامه نویسان ایرانی بخشید و کاری کرد که نمایشنامه نویسی ، به یک شاخه پررونق و بالنده ی هنری و ادبی بدل شود. 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران