در حال بارگذاری ...
روح الله جعفری در گفت و گو با ایران تئاتر

جشنواره‌های تئاتری باید منسجم شوند

روح‌الله جعفری منتقد و کارگردان تئاتر، معتقد است: با نگاه کارشناسی و ارزیابی واقعی می‌توان وضعیت فعلی جشنواره‌ها را بهبود بخشید.

جعفری در گفت‌وگو با ایران تئاتر توضیح داد: در حال حاضر برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه هنرهای نمایشی به جای آن که به عنوان یک اهرم کارآمد برای به راه انداختن موتور نمایش به حساب آید به دلیل نداشتن برنامه و استراتژی مشخص به عنوان نقطه ضعف در کارنامه مدیران مختلفی که عهده‌دار مسوولیت در مرکز هنرهای نمایشی بوده اند به حساب می‌آید.

 

کارگردان «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» با تاکید بر این که با نگاه کارشناسی و ارزیابی واقعی می‌توان وضعیت فعلی جشنواره‌ها را بهبود بخشید، افزود: یکی از رویکردهای جشنواره‌های مختلف (ملی و بین‌المللی) در کشور، شرکت گروه‌های مختلف در این رویدادها است که خروجی آن می‌تواند به اجرای عمومی برای گروه‌ها تبدیل شود اما در طی سالیان مختلف با آزمون و خطاهای گاه و بی گاه، این مهم از بدنه جشنواره‌ها گرفته شده است.

 

وی هدف از برگزاری جشنواره‌ها را شناسایی و کشف استعدادهای مختلف در همه حوزه‌ها دانست و تصریح کرد: اگر استعدادی فقط کشف شود و بعد آن را به حال خود رها کرد و هیچ حمایت مادی و معنوی از این استعداد صورت نگیرد، به جای بارورشدن از بین می‌رود.

 

کارگردان «تماشاچی محکوم به اعدام» با این توضیح که با نگاهی به فستیوال‌های مهم تئاتری در دنیا می‌توان مدیریت منسجم را در همه برنامه‌ها دید، اظهار داشت: در کشورمان به دلیل آزمون و خطای مدیران این حوزه، شاهد جابه‌جایی دبیران و دست‌اندرکاران برگزارکننده جشنواره‌ها بوده ایم. به همین علت داشتن برنامه برای پیاده کردن اهدافی که یک مدیر فرهنگی در پی می‌گیرد چیزی شبیه یک شوخی پیش پا افتاده بوده است. اگر بخواهیم برگزاری هر رویداد فرهنگی از جمله راه انداختن (یک جشنواره) را در ایران پی بگیریم باید ابتدا به داشتن برنامه و راهکار اجرایی شدن آن و مهم‌تر از این دو فاکتور، داشتن خلاقیت برای جذب و اعتمادسازی هنرمندان و کارکنان فعال در حوزه هنرهای نمایشی باشیم تا آن‌ها بتوانند بدون دغدغه و با داشتن آزادی عمل اثر هنری خود را خلق کنند و به مدیران بالادستی خود اطمینان داشته باشند. اگر این اطمینان به وجود نیاید برگزاری جشنواره ثمربخش نیست و شکاف به وجود آمده ضلع سوم یعنی (مخاطب) را نیز دچار آسیب می‌کند و دیگر به راحتی نمی‌توان در مخاطب برای دیدن یک اثر نمایشی انگیزه ایجاد کرد.

 

کارگردان «اسب‌های پشت پنجره» با بیان این که جشنواره‌های مختلف جانی برای تولید آثار نمایشی توسط هنرمندان باقی نگذاشته است، گفت: باید هر چه سریع‌تر به دنبال راه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بود تا به تعداد روزهای سال شاهد سبز شدن جشنواره‌های رنگارنگ نباشیم در غیر این صورت دیگر جانی برای تولید در این حوزه باقی نمی‌ماند. در بیش از یک دهه گذشته نیز کیفیت فدای کمیت شده است و کشف استعدادهای تازه، پویایی، ایجاد و ظهور خلاقیت در جامعه و خانواده هنر به نوعی کنار گذاشته شده است.

 

وی اضافه کرد: اگر برای کوتاه مدت بخواهیم در جامعه هنری تئاتر نشاط و شادابی به وجود آید و بودجه به صورت متمرکز برای ارتقا بدنه هنرهای نمایشی هزینه شود باید بسیاری از این جشنواره‌ها ادغام شود. همچنین لازم است رویکرد عمیق به هنرهای نمایشی داشته باشیم. اگر همتی برای ادغام و یا حذف بسیاری از جشنواره‌ها صورت بگیرد می‌توان رویدادی در سح ملی برگزار کرد که علاقه‌مندان و خانواده هنر از اقصی نقاط کشور در آن شرکت کنند و به پویایی، نشاط و بالندگی حوزه نمایش منجر شود.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران