در حال بارگذاری ...
«سرگذشت بازیگری در ایران» فاش شد

ابراهیم امینی: بازیگری در ایران تعریف مشخصی نداشته

«سرگذشت بازیگری در ایران» تالیف «ابراهیم امینی» عنوان دهمین مجلد از مجموعه «فرهنگ و تمدن ایرانی» به دبیری محمد طلوعی است که از سوی نشر افق منتشر شده است.

«ابراهیم امینی» مولف کتاب «سرگذشت بازیگری در ایران» در گفت وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: «سرگذشت بازیگری در ایران» عنوان دهمین مجلد از مجموعه «فرهنگ و تمدن ایرانی» است. این مجموعه به صورت اجمالی و در هر عنوان قصد دارد گوشه هایی از فرهنگ و تمدن ایرانی را برای مخاطب هدف سال های پایانی دبیرستان بازگو کند.

 

او افزود: سه سال پیش به پیشنهاد «محمد طلوعی» دبیر این مجموعه تالیف کتاب «سرگذشت بازیگری در ایران» به من سپرده شد و من برای تالیف این کتاب بیش از شش ماه زمان گذاشتم و قریب به 50 عنوان کتاب را مطالعه کردم و از آن ها برای تالیف این کتاب به عنوان منبع استفاده کردم که از این میان می توان به کتاب های «نمایش در ایران» نوشته «بهرام بیضایی»، «نمایش در دوره صفویه» تالیف «یعقوب آژند»، «فتوت نامه سلطانی» و «بنیاد نمایش در ایران» اشاره کرد.

 

امینی ادامه داد: برای تالیف این کتاب به دو نکته توجه داشته ام که در هر دوره ای چه نگاهی نسبت به بازیگری داشته اند و چه گونه نمایشی در این دوره بیشتر مورد اقبال قرار گرفته است. نکته ای که باید به آن توجه کنم این است که بازیگری در دوره های مختلف تاریخی در ایران تعریف مشخصی نداشته است.

 

او افزود: برای تالیف این کتاب در ابتدا به آیین ها توجه داشته ام و در دوره های بعدی که بازی های نمایشی و بعد گونه های نمایشی رواج پیدا کرده اند به صورت اجمالی به این موضوعات پرداخته ام.

 

«سرگذشت بازیگری در ایران» از 13فصل تشکیل شده و در هر فصل به ترتیب آئین، معرکه، نمایش، تئاتر، آموزش بازیگری، نمایش رادیویی، تئاتر مدرن (کارگاه نمایش)، سینما، دوبله، سینمای امروز، تئاتر امروز، تلویزیون و بازیگری امروز مورد بررسی، قرار گرفته است.

 

نویسنده در هر فصلی به بیان تاریخ‌نگارانه و تحقیقی آن فصل پرداخته و بزرگان و نامداران  آن فصل را به خوانندگان کتاب، معرفی کرده است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم:««بازی» شاید بهترین توصیف‌کننده این هنر جادویی باشد. هنری که در هر شکلی، هر زمانه و مکانی، «بازی» اصلی بنیادین برای آن محسوب می‌شده است. از طریق بازی ما وارد دنیای نمایش می‌شویم. بدین معنا، در دوران کودکی و هر زمانی که بازی می‌کنیم، به نوعی بازیگری و نمایش را تجربه می‌کنیم. شاید به همین دلیل عده‌ای می‌گویند کودکان بهترین بازیگران هستند.»

 

کتاب سرگذشت بازیگری در ایران نوشته ابراهیم امینی در 288 صفحه و 1500 نسخه با قیمت 14000 تومان در سال 1395 از سوی نشر افق وارد بازار کتاب شده است.




نظرات کاربران