در حال بارگذاری ...
بهروز غریب‌پور:

جشنواره‌ها در قالب رویداد «تئاتر ملی» تجمیع شوند

بهروز غریب‌پور، نویسنده و کارگردان تئاتر، معتقد است: تجمیع جشنواره‌های متعدد نمایشی کاری ضروری است و موجب می‌شود نتایج به دست آمده به عنوان نیروی محرکه‌ی پایدار در جریان تولید تئاتر تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر، غریب‌پور توضیح داد: طبیعی است که جشنواره‌ها باید آسیب‌شناسی شوند تا بدانیم دستاورد آن چه بوده است. اگر برپایی جشنواره‌ها در جریان هنر حرفه‌ای تئاتر نتایج فوق‌العاده مثبتی داشت ادامه پیدا کند. در غیراین صورت درباره آن مکث و چاره اندیشی شود تا راه حل‌های دیگری را جایگزین کنیم چون آنچه که تا به امروز پشت سر گذاشته‌ایم  فاقد تاثیر همه جانبه و ماندگار بوده است.

کارگردان اپرای عروسکی «حافظ» تجمیع جشنواره‌های متعدد نمایشی را کاری اساسی و ضروری دانست و افزود: هر جشن و جشنواره‌ای حتی کوچک بودجه‌ای لازم دارد. وقتی مسوولین از کمبود بودجه گله دارند چرا جشنواره‌های مختلفی برپا می‌شود؟ این بودجه های حداقلی و به نظر اندک می‌تواند در یک جا و در قالب جشنواره‌ی فراگیر (تئاتر ملی) هزینه شود. به این ترتیب بودجه‌های متفرقه تجمیع خواهد شد و از دور ریختن آن جلوگیری می‌شود. چنین رویدادی موجب خواهد شد که نتایج به دست آمده به عنوان نیروی محرکه‌ی پایدار در جریان تولید تئاتر تاثیرگذار باشد.

کارگردان «کلبه عمو تم» برگزاری جشنواره (تئاتر ملی) را مروری بر اجرای بهترین نمایش‌های سال دانست و اظهار داشت: دبیرخانه جشنواره می‌تواند این فرصت را فراهم کند تا آثار نمایشی یک سال در یک بازه‌ی زمانی یک ماهه به صحنه برود و مخاطبانی که نمایش‌ها را تماشا کرده‌اند مهر تاییدی بر آن داشته باشند. آثار نیز توسط داوران ارزیابی شود و از آن‌ها تقدیر گردد.

 وی با این توضیح که جشنواره‌ی ملی تئاتر می‌تواند دارای عناوین مختلفی باشد، ادامه داد: عناوینی که همه‌ی آن‌ها زیر مجموعه‌ی «تئاتر» هستند. تصور کنید  در یک بازه‌ی زمانی طولانی شما بدانید که تئاتر کودک و نوجوان یا تئاتر عروسکی در تقویم جشنواره‌ی ملی قرار گرفته‌اند و مخاطب برنامه‌ریزی می‌کند فی‌المثل به جای تئاترهای تجربی به دیدن آثاری برود که مطلوب اوست. البته ما تخصص پیدا کرده‌ایم که ایده‌های خوب را بد اجرا کنیم و اگر این رویه بر جشنواره‌ی تئاتر ملی حاکم شود و به قول عوام (دوغ و دوشاب قاطی بشوند) این تدبیر هم به سرنوشت هزار جشنواره‌ی بی‌تاثیر مبدل خواهد شد.

غریب‌پور با بیان این که تاکنون یک بررسی همه جانبه در مورد آسیب‌شناسی تعدد جشنواره‌ها صورت نگرفته است، تصریح کرد: اگر چنین شده بود ما شاهد پدید آمدن انواع جشنواره‌های تئاتری نبودیم. قابل تامل است که جشنواره به عنوان اقدامی حاشیه‌ای در قیاس با روند اجرای تئاتر در طول سال و در همه‌ی شهرها، به موضوع اصلی و در حقیقت اصل ماجرا بدل شده است.

کارگردان اپرای عروسکی «عاشورا» برگزاری جشنواره‌های کوچک را معادل دوریختن هزینه دانست و افزود: وقتی هنرمندی امیدوار باشد سه سال دیگر کارش دیده می‌شود آرشیو دکور و لباس نمایش را حفظ می‌کند. چون هزینه زیادی صرف لباس و دکور می‌شود ولی به دلیل نبود آرشیو از بین می‌رود. در یک کلام سیاست روزمره‌گی بر تدابیر دوراندیشانه و ماندگار چیره شده است و تاثیرات مخرب این نوع نگاه هر اتفاق را به اتفاقی گذرا مبدل می‌کند.

وی با بیان این که مولفه‌های اصیل و ماندگار در ارتباط با برگزاری جشنواره‌ها هرگز نمی‌توانند دچار تغییر شوند، اظهار داشت: انتخاب بهترین آثار یک اصل است و نباید و نمی‌تواند دست خوش تغییر شوند اما همواره تغییراتی در رویکردها، بنابر دیدگاه یک دبیر کارکشته و آگاه باید وجود داشته باشد تا مخاطبان با علاقه و آگاهی هر بار به دیدن آثار جشنواره‌ی ملی تمایل داشته باشند. بنابراین تغییر دائم دبیران در تقابل با این موضوع است و فراخوان‌ها اگر در راستای یک برنامه دراز مدت قرار نگیرند آسیب‌های جدی بر جریان تئاتر خواهند گذاشت.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران