در حال بارگذاری ...
علاء الدین قاسمی:

تعزیه در تهران پایگاهی ندارد

علاء الدین قاسمی تعزیه خوان گفت: تعزیه در تهران هیچ پایگاهی ندارد و همین امر موجب شده که اگر کسی قصد داشته باشد برای دیدن تعزیه به ایران سفر کند دچار سردرگمی شود و برای دیدن تعزیه به شهرستان ها برود.

علاءالدین قاسمی تعزیه خوان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت: متأسفانه در تهران پایگاه دائمی برای اجرای تعزیه نداریم و گروه‌های تعزیه در میدان‌ها و پارک و گاه در حسینیه‌ها  تعزیه اجرا می‌کنند و همین موضوع موجب شده است که بخشی از مخاطبان تعزیه پراکنده شوند. اگر تعزیه هم مثل تئاتر پایگاه دائمی داشته باشند و مردم بداند که در طول ایام هفته چه تعزیه‌هایی در این مکان اجرا می‌شود می‌توانند برنامه ریزی کنند و در زمان مقرر به تماشای تعزیه‌ها بنشینند. اما نداشتن مکان دائمی و مناسب موجب ریزش مخاطبان این نمایش ایرانی که ریشه در دین و فرهنگ ما دارد شده است.

 

این تعزیه خوان پیشکسوت که در سال گذشته نشان درجه یک هنری دریافت کرده است، افزود: همان گونه که می دانید مهم‌ترین مشکل تعزیه ایران نداشتن پایگاه است، از این رو به شهردار وقت تهران مدتی پیش نامه‌ای نوشته‌ام و در این نامه طرح راه اندازی تکیه ولایت را  داده‌ام. تا با راه اندازی این تکیه در پارک ولایت در طول سال شاهد برپایی تعزیه باشیم و این مکان تنها مختص به گروه تعزیه خوان تهرانی نباشد و هر هفته یکی از گروه‌های از تعزیه خوان شهرهای ایران اجرا کنند.

 

به گفته این موافق خوان؛ در تمام دنیا تعزیه را با نام ایران می‌شناسند و از گروه‌های تعزیه خوان برای شرکت در جشنواره‌های مهم دعوت می‌شود اما اگر گروه گردشگران خارجی به ایران سفر کنند ما برنامه مدونی نداریم که بر اساس زمان بندی آن را برای تماشای تعزیه به کدام مکان ببریم اما با راه اندازی مکان دائمی برای تعزیه حتی از این راه می‌توانیم کسب درآمد کنیم.

 

قاسمی افزود: من همچنین پیشنهاد راه اندازی تعزیه ملی را داده‌ام که توسط هیاتی متشکل از پیشکسوت‌های تعزیه ایران راه اندازی شود و اداره شود. متاسفانه تعزیه خوان ها در تهران جایگاهی برای اجرا ندارند. تئاتری ها مجموعه ای چون تئاتر شهر، سنگلج و محراب و تماشاخانه های خصوصی را دارند اما ما تعزیه خوان ها در تهران هیچ جایگاهی نداریم و گروه های تعزیه خوان در پارک ها و میدان ها اجرا می روند.

 

او در ادامه با اشاره به خوانسار یکی از پایگاه‌های قویی تعزیه ایران به شمار می‌رود، گفت: در قودجان خوانسار تکیه‌ای  به همت آیت الله حاج مرتضی خاتمی ساخته شده است که قریب به پنج هزار نفر ظرفیت دارد و هرسال از 20 ماه صفر مردم از جای‌جای ایران برای تماشای تعزیه به این تکیه می‌آیند و تا پاپان ماه صفر هر شب یک تعزیه اجرا می‌شود و در سال‌های گذشته آن قدر از تعزیه‌هایی که در این تکیه اجرا می‌شود استقبال شده که مهمان‌پذیرهایی نیز به همین مناسبت در این مکان ساخته شده است.

 

قاسمی افزود: همچنین به همت خانواده حاج مرتضی خاتمی در تهران گروه تعزیه آل طاها شکل گرفته است که این گروه در طول ماه رمضان امسال از پنجم تا نهم اجرا داشت که با اقبال روبرو شد. چون در تهران مکان دیگری برای اجرای تعزیه وجود ندارد بیشتر اجراهای ما در شهرستان ها است و روز ششم تیرماه در ملایر و روزهای 10 و 11 تیرماه در اراک و تفرش مجلس تعزیه خواهیم داشت. در این مجالس تعزیه حضرت ابوالفضل، تعزیه شهادت حضرت علی(ع) و تعزیه بازار شام را اجرا خواهیم کرد.

او گفت: هنر تعزیه ریشه در فرهنگ و وجود مردم ایران دارد. تاریخ شکل‌گیری این هنر به سه هزار سال قبل باز می‌گردد و به مرور با ورود اسلام این هنر جهت پیدا کرده است. مراحل تکمیلی تعزیه نیز در دوران صفویه  اوج گرفت ولی توجه به این هنر تا پیش از انقلاب اسلامی آن‌قدر پررنگ نبود و در حال حاضر انجمن تعزیه ایران برنامه ریزی برنامه و جشنواره‌های تعزیه ایران را بر عهده دارد.

 

قاسمی گفت: به نظر من اگر خود تعزیه خوان‌ها همتی کنند، تعزیه می‌تواند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند. یکی از اقداماتی که من و همکاران تعزیه خوانام انجام داده‌ایم، راه اندازی انجمن تعزیه ایرانیان است و در کنار این انجمن بنیاد علمی فرهنگی تعزیه و آئین است که زیر نظر شهردار تهران فعالیت می‌کند. با راه اندازی این نهادها قصد داریم زمینه‌ای را فراهم کنیم که مردم بیش از گذشته با تعزیه ارتباط برقرار کنند. البته این انجمن هم در حال حاضر فعالیتش معطوف به پیگیری به وضیعت بیمه فعالان عرصه تعزیه است.

 

 

 




مطالب مرتبط

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نظرات کاربران