در حال بارگذاری ...
بازیگر میهمان‌سرای دو دنیا:

هنرمندان شاخص جشنواره‌ها را نقد و تحلیل کنند

محسن حسینی، بازیگر، طراح و کارگردان تئاتر، می‌گوید: در پایان هر جشنواره اتاق فکری با حضور تعدادی هنرمند و کارشناس شاخص تشکیل شود تا نواقص و دستاوردها بررسی گردد و بدانیم حاصل از برگزاری آن چه بوده است.

حسینی در گفت‌وگو با ایران تئاتر، با توجه به تعدد جشنواره‌ها از ساماندهی آن‌ها گفت و افزود: هدف نهایی تمام جشنواره‌ها تولید آثار خوب و با کیفیت است ولی با وجود تعداد زیاد جشنواره فقط به کمیت توجه شده و شاهد ارتقا سطح کیفی نبوده‌ایم. ضروری است سطح آکادمی و کیفیت کار صحنه بالا برود و برنامه‌ریزی مناسبی برای جشنواره‌ها داشته باشیم.

 

وی تاکیدی بر آسیب‌شناسی جشنواره‌ها داشت و تصریح کرد: تولید جشنواره که اهمیتی ندارد باید به تولید آثار فاخر فکر کرد. جشنواره باید محلی برای عرضه نمایش‌های درجه یک باشد. به جای این که 180 پروژه به آن دعوت شود شاهد اجرای 18 نمایش ارزشمند باشیم. در کشور آلمان با وجود 154 تئاترشهر سه جشنواره در طول سال برپا می‌گردد. هرچه تعداد جشنواره کمتر باشد آثار درخشان‌تری تولید می‌شود چون محل رقابت محدودتر خواهدشد.

 

کارگردان «مده‌آ» ادامه داد: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رویدادی خوب و مهم است ولی با وجود جشنواره تئاتردانشگاهی حتی دراین رویداد شاهد حضور جوان‌ها هستیم و کار دانشجویی به آن راه یافته است. دانشجو باید درس بخواند و در سالن دانشگاه کار کند. جوان‌گرایی که هدفی نداشته باشد فقط موجب توهم می‌شود. دانشجو ذوق می‌کند به این مرحله رسیده است و جوان‌گرایی کاذبی به وجود می‌آید.

 

کارگردان «دیوان غربی- شرقی» با بیان این که جشنواره در پایان هر دوره باید جمع‌بندی و بررسی شود، توضیح داد: در پایان هر جشنواره اتاق فکری با حضور تعدادی هنرمند و کارشناس شاخص تشکیل شود تا نواقص و دستاوردها بررسی گردد و بدانیم حاصل از برگزاری آن چه بوده است. هنر تئاتر در کجا و چه سطحی قرار گرفته است. فایده کم کردن یا افزودن بخشی به فراخوان چه بود و چه نکته‌ای را در جشنواره مطرح کرده است.

 

حسینی از جشنواره‌های «تئاترفجر»، «مقاومت»، «آیینی و سنتی» و «عروسکی» به عنوان رویدادهای که باید حتما برگزار شوند نام برد و افزود: این چند جشنواره شاخصند. جشنواره آیینی و سنتی جدی گرفته نشده در حالی که باید در قالب جشنواره، آیین و سنت‌های جذاب این سرزمین با داشته‌های فاخر در گوشه و کنار این مرز و بوم نمایش داده شود. هدف این جشنواره حمایت از داشته‌ها است. جشنواره عروسکی (ماریونت) مانند آثار بهروز غریب‌پور خاص سرزمین ایران است و فقط کشورهای مصر، هند، ایران و چین این جشنواره را داشته‌اند و باید بیشتر به آن بها داده شود. جشنواره مقاومت با رویکرد دفاع مقدس نیز اگر رابطه‌ای و سفارشی برگزار نشود در کلیت رویداد مهمی است و مضامین موثری را بازگو می‌کند

 

عکس از کامیار مینوکده




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران