بازیگر میهمانسرای دو دنیا:
هنرمندان شاخص جشنوارهها را نقد و تحلیل کنند
محسن حسینی، بازیگر، طراح و کارگردان تئاتر، میگوید: در پایان هر جشنواره اتاق فکری با حضور تعدادی هنرمند و کارشناس شاخص تشکیل شود تا نواقص و دستاوردها بررسی گردد و بدانیم حاصل از برگزاری آن چه بوده است.
حسینی در گفتوگو با ایران تئاتر، با توجه به تعدد جشنوارهها از ساماندهی آنها گفت و افزود: هدف نهایی تمام جشنوارهها تولید آثار خوب و با کیفیت است ولی با وجود تعداد زیاد جشنواره فقط به کمیت توجه شده و شاهد ارتقا سطح کیفی نبودهایم. ضروری است سطح آکادمی و کیفیت کار صحنه بالا برود و برنامهریزی مناسبی برای جشنوارهها داشته باشیم.
وی تاکیدی بر آسیبشناسی جشنوارهها داشت و تصریح کرد: تولید جشنواره که اهمیتی ندارد باید به تولید آثار فاخر فکر کرد. جشنواره باید محلی برای عرضه نمایشهای درجه یک باشد. به جای این که 180 پروژه به آن دعوت شود شاهد اجرای 18 نمایش ارزشمند باشیم. در کشور آلمان با وجود 154 تئاترشهر سه جشنواره در طول سال برپا میگردد. هرچه تعداد جشنواره کمتر باشد آثار درخشانتری تولید میشود چون محل رقابت محدودتر خواهدشد.
کارگردان «مدهآ» ادامه داد: جشنواره بینالمللی تئاتر فجر رویدادی خوب و مهم است ولی با وجود جشنواره تئاتردانشگاهی حتی دراین رویداد شاهد حضور جوانها هستیم و کار دانشجویی به آن راه یافته است. دانشجو باید درس بخواند و در سالن دانشگاه کار کند. جوانگرایی که هدفی نداشته باشد فقط موجب توهم میشود. دانشجو ذوق میکند به این مرحله رسیده است و جوانگرایی کاذبی به وجود میآید.
کارگردان «دیوان غربی- شرقی» با بیان این که جشنواره در پایان هر دوره باید جمعبندی و بررسی شود، توضیح داد: در پایان هر جشنواره اتاق فکری با حضور تعدادی هنرمند و کارشناس شاخص تشکیل شود تا نواقص و دستاوردها بررسی گردد و بدانیم حاصل از برگزاری آن چه بوده است. هنر تئاتر در کجا و چه سطحی قرار گرفته است. فایده کم کردن یا افزودن بخشی به فراخوان چه بود و چه نکتهای را در جشنواره مطرح کرده است.
حسینی از جشنوارههای «تئاترفجر»، «مقاومت»، «آیینی و سنتی» و «عروسکی» به عنوان رویدادهای که باید حتما برگزار شوند نام برد و افزود: این چند جشنواره شاخصند. جشنواره آیینی و سنتی جدی گرفته نشده در حالی که باید در قالب جشنواره، آیین و سنتهای جذاب این سرزمین با داشتههای فاخر در گوشه و کنار این مرز و بوم نمایش داده شود. هدف این جشنواره حمایت از داشتهها است. جشنواره عروسکی (ماریونت) مانند آثار بهروز غریبپور خاص سرزمین ایران است و فقط کشورهای مصر، هند، ایران و چین این جشنواره را داشتهاند و باید بیشتر به آن بها داده شود. جشنواره مقاومت با رویکرد دفاع مقدس نیز اگر رابطهای و سفارشی برگزار نشود در کلیت رویداد مهمی است و مضامین موثری را بازگو میکند.
عکس از کامیار مینوکده