یاسر خاسب طراح حرکت و کارگردان گفت :
هدف جشنواره فقط ارائه رزومه نباشد
یاسر خاسب، طراح حرکت و کارگردان تئاتر، گفت: جشنواره فقط ارائه رزومه نباشد و هدفی را دنبال کند.
خاسب در گفتوگو با ایران تئاتر، از تعداد زیاد جشنوارههای نمایشی انتقاد کرد و گفت: همیشه کیفیت مهمتر از کمیت است. اگر تعداد جشنوارهها بالا باشد ولی آثاری که به نمایش درمیآیند کیفیت پایینی داشته باشند جشنواره تاثیری ندارد. باید بررسی شود تعدد جشنوارهها چه اثرگذاری و بازخوردی در دنیای هنر تئاتر دارد. در حال حاضر چند جشنواره استخواندار خوب همچون تئاترفجر و دانشگاهی برگزار میشود که به عنوان منبع میتوان به آن مراجعه کرد ولی باز در ساختار چیدمان و نحو برگزاری الگوهایی که ارائه میدهند دچار مشکل هستند. هرساله دبیر جشنواره تغییر میکند و هر دبیری برنامه جدیدی ارائه میدهد که بخشی از آن انجام میشود و بخشی میماند.
بازیگر «گل» با این توضیح که برگزارکنندگان جشنواره باید حمایت و نظارت کافی از هنرمندان داشته باشند، افزود: جشنواره در کشور ما عاملی برای تکاپو و حرکت است و جوانها از آن استقبال میکنند. عده زیادی از هنرمندان جوان به شوق جشنواره، زندگی و کار جدیدی را آغاز میکنند. ایده، طرح و شکلهای مختلف نمایش برای آنها عامل تحرک و انگیزه است. اما مهم است که این جریان درست هدایت شود و برگزارکنندگان جشنواره به هنرمندان اعتماد داشته باشند وآنها را مورد نظارت و حمایت بیشتری قرار دهند.
کارگردان «آکواریوم هوا» جشنواره را پل ارتباطی میان گروهها دانست و تصریح کرد: فرصت چند روزه جشنواره موجب ارتباط تاثیرگذار بین گروهها میشود. تبادل نظر صورت میگیرد و اشتراکات بین گروهها همسو میشود. اما مهم است عدالت بین آنها برقرار شود و جشنواره فقط ارائه رزومه نباشد و هدفی را دنبال کند.
وی جشنواره را فرصت مناسبی برای استعدادیابی دانست و ادامه داد: مسوولین قبل از برگزاری جشنواره به سیستم آموزشی شهرستانهای نقاط دور که به تهران دسترسی ندارند توجه کنند. ریشه و پایه آموزش تئاتر در ایران دچار مشکل است. تیمهایی را به این نقاط بفرستند تا با آنها کار کنند و افرادی که بهتر کار میکنند گلچین شوند و در جشنواره حضور داشته باشند. به این ترتیب استعدادهای تازه نیز کشف میشوند. جشنواره برای عدهای رویای بزرگی است و اگر آن را بدست نیاورند به زندگی آنها ضربه میخورد. در گروه تئاتر «بدن دیوانه» در سراسر کشور تلاش میکنیم برای افرادی که استعداد و علاقه دارند با برگزاری ورکشاپهای دورهای کاری انجام دهیم. باید امکاناتی ایجاد شود تا مستقیم با آنها کار کرد.
بازیگر «عجیب ولی واقعی» افزود: یکسری گروهها با جشنوارهها زندگی و امرارمعاش میکنند. جامعه هنری باید به گونهای باشد که هنرمند فقط متکی به جشنواره نباشد. جشنوارهها نیازمند برنامهریزی درستتری هستند و ضروری است آسیبشناسی شوند.