در حال بارگذاری ...
یاسر خاسب طراح حرکت و کارگردان گفت :

هدف جشنواره فقط ارائه رزومه نباشد

یاسر خاسب، طراح حرکت و کارگردان تئاتر، گفت: جشنواره فقط ارائه رزومه نباشد و هدفی را دنبال کند.

خاسب در گفت‌وگو با ایران تئاتر، از تعداد زیاد جشنواره‌های نمایشی انتقاد کرد و  گفت: همیشه کیفیت مهم‌تر از کمیت است. اگر تعداد جشنواره‌ها بالا باشد ولی آثاری که به نمایش درمی‌آیند کیفیت پایینی داشته باشند جشنواره تاثیری ندارد. باید بررسی شود تعدد جشنواره‌ها چه اثرگذاری و بازخوردی در دنیای هنر تئاتر دارد. در حال حاضر چند جشنواره استخوان‌دار خوب هم‌چون تئاترفجر و دانشگاهی برگزار می‌شود که به عنوان منبع می‌توان به آن مراجعه کرد ولی باز در ساختار چیدمان و نحو برگزاری الگوهایی که ارائه می‌دهند دچار مشکل هستند. هرساله دبیر جشنواره تغییر می‌کند و هر دبیری برنامه جدیدی ارائه می‌دهد که بخشی از آن انجام می‌شود و بخشی می‌ماند.

 

بازیگر «گل» با این توضیح که برگزارکنندگان جشنواره باید حمایت و نظارت کافی از هنرمندان داشته باشند، افزود: جشنواره در کشور ما عاملی برای تکاپو و حرکت است و جوان‌ها از آن استقبال می‌کنند. عده زیادی از هنرمندان جوان به شوق جشنواره، زندگی و کار جدیدی را آغاز می‌کنند. ایده، طرح و شکل‌های مختلف نمایش برای آن‌ها عامل تحرک و انگیزه است. اما مهم است که این جریان درست هدایت شود و برگزارکنندگان جشنواره به هنرمندان اعتماد داشته باشند وآن‌ها را مورد نظارت و حمایت بیشتری قرار دهند.

 

کارگردان «آکواریوم هوا» جشنواره را پل ارتباطی میان گروه‌ها دانست و تصریح کرد: فرصت چند روزه جشنواره موجب ارتباط تاثیرگذار بین گروه‌ها می‌شود. تبادل نظر صورت می‌گیرد و اشتراکات بین گروه‌ها همسو می‌شود. اما مهم است عدالت بین آن‌ها برقرار شود و جشنواره فقط ارائه رزومه نباشد و هدفی را دنبال کند.

 

وی جشنواره را فرصت مناسبی برای استعدادیابی دانست و ادامه داد: مسوولین  قبل از برگزاری جشنواره به سیستم آموزشی شهرستان‌های نقاط دور که به تهران دسترسی ندارند توجه کنند. ریشه و پایه آموزش تئاتر در ایران دچار مشکل است. تیم‌هایی را به این نقاط بفرستند تا با آن‌ها کار کنند و افرادی که بهتر کار می‌کنند گلچین شوند و در جشنواره حضور داشته باشند. به این ترتیب استعدادهای تازه نیز کشف می‌شوند. جشنواره برای عده‌ای رویای بزرگی است و اگر آن را بدست نیاورند به زندگی آن‌ها ضربه می‌خورد. در گروه تئاتر «بدن دیوانه» در سراسر کشور تلاش می‌کنیم برای افرادی که استعداد و علاقه دارند با برگزاری ورک‌شاپ‌های دوره‌ای کاری انجام دهیم. باید امکاناتی ایجاد شود تا مستقیم با آن‌ها کار کرد.

 

بازیگر «عجیب ولی واقعی» افزود: یکسری گروه‌ها با جشنواره‌ها زندگی و امرارمعاش می‌کنند. جامعه هنری باید به گونه‌ای باشد که هنرمند فقط متکی به جشنواره نباشد. جشنواره‌ها نیازمند برنامه‌ریزی درست‌تری هستند و ضروری است آسیب‌شناسی شوند. 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران