در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش بیگانه به کارگردانی مسعود دلخواه

من یک بیگانه هستم

کیوان نخعی: دکتر دلخواه با آگاهی کامل از افکار کامو و تحلیل صحیح رمان " بیگانه " توانسته است به اقتباسی دقیق ازآن دست بزند.  این در حالی است که با توجه به تعدد صحنه و افکار فلسفی برای بازگرداندن آن به یک اثر دراماتیک کار سخت و طاقت فرسایی است. از این حیث دراماتورژ و کارگردان نمایش با درایت و تمهیدات گوناگون و خلاقانه ای که در آدابته کردن این اثر به کار میگیرد توانسته است آنرا به یک اثر نمایشی موفق تبدیل کند.

لازم است به این نکته اشاره کنم که در همین یکی دو ساله اخیر بیشتر اقتباس هایی که از اثار ادبی صورت گرفته بسیار ناموفق و سهل انگارانه بوده است .

 

به کارگیری نادرست برخی از شخصیت های رمان یا داستان که تاثیری در پیش برد یک اثر دراماتیک ندارند و یا چنان گنگ و نامفهوم است که تنها سبب سردرگمی تماشاگر شده است، حالا فرقی هم نمی کند چه آنان که اثر ادبی را به طور کامل مطالعه کرده و آگاهی کامل از روند داستان داشته اند و چه آنانکه هیچ پیش زمینه ای از آن ندارد . اما " بیگانه " دلخواه از جنس دیگری است. او با نمایشی کردن رخداد ها و شناخت شخصیت ها و استفاده آنان به اندازه کارکردشان در نمایش بی هیچ شمار فلسفی تماشاگر را به عمق فاجعه می کشاند که همین موضوع موجب شده است که بتواند با هر طیفی از تماشاگران ارتباط لازم را برقرار کند و برای همه آنان قابل هضم باشد .

 

همچنین روایت غیر خطی و شروع نمایش از پایان به گونه ای است که تماشاگر تنها شاهد و ناظر رخدادها نیست بلکه خود تبدیل به یکی از اعضای هیئت منصفه می شود و استفاده به موقع و به جای صحنه های دادگاه در طول نمایش موجب شده که تماشاگر را از درون به چالش بکشد و از همه مهمتر به ضرباهنگ صحیح آن کمک شایانی کند .

 

" مورسو" رحیم نوروزی با درک شخصیت و شرایط حاکم بر جامعه و زندگی ملال آور ، تکراری و بی تفاوتی ... به خوبی نوانسته است این وضعیت را نمایان کند . اگرچه بازی یکی دونفر از بازیگران جوان ارائه شخصیت های تخت و یکنواخت آن هم از ابتدا تا انتهای نمایش در مقابل دیگر بازیگران توی ذوق می زند .

 

یکی دیگر از نقاط قوت نمایش بیگانه طراحی صداست و چقدر این تمهید توانسته است به فضای نمایش و شخصیت های آن یاری برساند .

 

طراحی صحنه و استفاده از گیوتین که بخشی از بازیها و وقایع در این مکان اتفاق می افتد فضای دلهره آوری را ترسیم می کند . تماشاگر احساس می کند هر لحظه بر سر مورسور فرود می آید . همچنین استفاده صحیح از نور با توجه به صحنه های متعدد و در هم دریختگی زمان و مکان در طول نمایش به بهترین وجه عمل می کند و خدشه ای به روند اجرا وارد نمی کند .

 

نمایش " بیگانه " حاصل تلاش گروهی است که با درک صحیح از یک اثر ادبی توانسته اند نمایش جذاب و دیدنی را به نمایش بگذارند که تماشاگر حرفه ای و غیر حرفه ای با رضایتمندی کامل سالن را ترک می کند و تاثیرش تا مدت ها بر اذهان می ماند .

 




نظرات کاربران