در حال بارگذاری ...
گفت وگو با اشکان خطیبی بازیگر ، مشاور و مجری طرح نمایش مجلس ضربت زدن

تمرکزم در بی تمرکزی است

اشکان خطیبی که یازده سال پیاپی و در سال های اخیر فراتر از بازیگری با رحمانیان در سمت های مثل مدیر تولید و مجری طرح فعالیت کرده است در نمایش مجلس ضربت زدن سوای بازیگری درنقش کارگردان نمایش به عنوان مشاور و مجری طرح هم حضور دارد. در این گفت و گو در باره ویژگی های نقش و شرایط تولید این نمایش با او به صحبت نشستیم

 اشکان خطیبی فارغ التحصیل رشته کارگردانی تئاتر ازدانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد است .سالها است درحوزه بازیگری صحنه و تصویرو موسیقی فعالیت می کند. اوگاهی نمایش‌نامه‌های انگلیسی را هم به فارسی ترجمه می‌کندو عضو گروه موسیقی ترافیک نیز هست .درتئاتر هم چند سالی است با بزرگانی مثل علیرضاکوشک جلالی ،هما روستا و محمد رحمانیان همکاری دارد.اوج فعالیت تتاتری و هنری خطیبی با محمد رحمانیان گره خورده است و در این سال های اخیر فراتر از بازیگری با رحمانیان در سمت های مثل مدیر تولید و مجری طرح هم فعالیت کرده است و در اولین فیلم سینمایی محمد رحمانیان به نام سینما نیمکت بازی جذابی از یک شخصیت نامتعارف ارائه کرده است.نمایش خدای کشتار، زمستان ،هامون بازان ،پیشخدمت، مانیفست چو،روزهای آخر اسفند،ترنه های قدیمی و ملاقات شبانه ازجمله کارهای شاخص بازیگری خطیبی محسوب می شوند.

با خطیبی که در نمایش مجلس ضربت زدنی سوای بازیگری درنقش کارگردان نمایش به عنوان مشاور و مجری طرح هم حضور دارد در باره ویژگی های نقش و شرایط تولید نمایش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

آیا همچنان انجام فعالیت های سخت و دشوار در عرصه نمایش برایتان دارای جذابیت است؟

 

آنطوریکه از شواهد و قراین مشخص است دوست دارم همچنان به کار سخت و ایفای نقش های جذاب و دشوار در صحنه بپردازم

در این چهار – پنج ساله اخیر و بازگشت محمد رحمانیان سوای بازیگری در سایر امورات اجرای یک نمایش با محمد رحمانیان همکاری می کنید. چگونه این دایره همکاری گسترده تر از قبل شد؟

 

امسال سال یازدهم همکاریم با محمد رحمانیان است وهر تلاشی که از دستم بر آمده انجام داده ام تا کارم به بهترین نحو در دوحوزه تولید و بازیگری در نمایش های محمد رحمانیان انجام بشود .دوسال قبل به خاطر فیلم محمد رحمانیان در حدود بیست کیلو وزن کم کردم و در شرایط سخت سرما ی هوا به صورت فشرده ویلون آموختم . همیشه سعی کرده ام برای محمد رحمانیان چیزی کم نگذارم . مهم ترین دلیل حضورم در بخش تولید نمایش های رحمانیان این است که بتوانم بستر آرامی را برایش فراهم کنم که این مولف تئاتری بتواند بدون دغدغه اثرش را خلق و در پیش روی مخاطب اجرا کند.

بزرگترین معضلات پیش روی گروهای تئاتری برای اجرا در سال های اخیر بحث بازیگر است و به نظرم این معضل از کمبود نقدینگی درتئاتر هم مهم تراست و شرایط سختی برای هماهنگی با بازیگران مورد نظر کارگردان به وجود آمده است. منظورم کمبود بازیگر نیست. در این دوران خیلی ازبازیگران بزرگ تئاتر نسبت به بازی صحنه بی انگیزه شده اند . مسائل اقتصادی برایشان مهم شده است و با بازی در تئاتر مثل یک تله فیلم و یا یک سریال برخورد می کنند و دریک زمان مشخص و با این مقدار دستمزد حاضر به همکاری می شوند درنمایش بازی کنند.به همین دلیل خیلی از نمایش ها به دلیل اینکه به میزان لازم بازیگرانشان فرصت تمرین نداشته اند از ساختار درستی برخوردار نیستند و پروسه آشنایی و نزدیکی بازیگر با نقش به طور درست و منطقیش اتفاق نمی افتد. بحث دیگر گرفتن مجوز است. زیرا اگر به موقع اینکار را انجام ندهید نمی توانید پیش فروش بلیط داشته باشید و در مرحله بعدی مدت زمانی است که سالن مربوطه برای اجرا اختصاص می دهد.در برخی از سالنها اقدامات موثری برای حذف بیست درصد سهم دولت از بلیط فروشی انجام شده است

.

برای هماهنگی و انتخاب بازیگران نمایش مجلس ضربت زدن چگونه عمل کردید؟

 

آرزوی هر بازیگرایرانی این است که در نمایشی که متنش را بهرام بیضایی نوشته بازی کند . همانطوریکه یک بازیگر انگلیسی علاقه دارد در نمایشی از کارهای شکسپیر مثل هملت و شاه لیر و غیره بازی کند. بنابراین درباره انتخاب بازیگران چالشی نداشتم. چالش آنجا است که باید بتوانید انتخاب درست داشته باشید. زیرا باید جوابگوی تصورات ذهنی آن گروه ازمخاطبانی باشید که تصویری ذهنی ازنمایش نامه بعد از خواندش دارند و نباید این تصور به هم ریخته شود.درمرحله انتخاب بازیگران و میان گزینه های موجود ، فکر می کنم بهترین گزینه ها را برای بازی نمایش انتخاب کردیم. علی عمرانی به واسطه مشکلاتش نتوانست درکنار تیم بازیگری باشد و بقیه انتخابها را طبق نظر کارگردان انجام شد.خوشحالم که بازیگران به درستی سرجای خودشان در اجرا هستند و هرشب شاهدم عاشقانه نقش هایشان را ایفا می کنند .دلم از این می گیرد که بازیگری مثل امیر جعفری با این میزان توانایی باید سالها منتظر بماندتا چنین نقشی را ایفا کند . امیرجعفری به خاطر بازیش در مجلس ضربت زدن یک سال و نیم هیچ پیشنهاد بازی درتلویزیون را نپذیرفت و خودش را تطهیر و آماده برای این حضور مهم کرد و مزد زحماتش را با درخشش در نقشش گرفته است. درهامون بازان هم که رضا عطاران حضور داشت از علاقه و استمرارش در تمرینات شگفت زده شدم و حواسش به همه چیز بود .امیدوام نمایش های از جنس مجلس ضربت زدن بیشتر ازاین تولید شود وبیشتر پی به عیار واقعی بازیگرانی نظیر امیر جعفری ببریم.

 

آیا هماهنگی یک گروه پنجاه – شصت  نفره برای تمرینات و سایر مسائل دشوار نبود؟

 

در تولید نمایش مجلس ضربت زدن مسئله مهم هماهنگی یک تیم چهل نفره صحنه یاران بود و با یاسر خاسب بیش از شصت بازیگران جوان را برای حضور در تیم صحنه یاران رصد کردیم . ورک شاپ های فشرده سه روزه برایشان برگزار کردیم و منتخبین دوباره آزمون دادند. چهل نفر صحنه یاران  زمان زیادی صرف تمرینات کردند و بارها با خطر مصدومیت در این دکور پیچیده و مرتفع روبه رو شدند و تعدادیشان هم دچار مصدوم شدند.

 

آیا حضور شما به عنوان بازیگر درکنار پروسه تولید نمایش برای شما چالش ایجاد نمی کرد؟

 

تمرکزم در بی تمرکزی است  و هیچ وقت تمرکزم را از دست نمی دهم و در اینکار به خصوص چون نقش کارگردانی را بازی می کنم که گروهش را برای اجرا آماده می کند ، زیاد با چالش جدی در باره دو وظیفه ام در نمایش برخورد نکردم و به نوعی نقش واقعیم را در این نمایش ایفا می کنم و بارها پیش آمد که تا دقیقه نود درگیر آماده کردن صحنه برای شروع نمایش بودم و بازیم هم همزمان چند دقیقه بعد شروع می شد.

 

آیا این جنس کارگردان نمایش مجلس ضربت زدن را زیاد دیده بودید؟

 

این جنس کارگردان در تئاتر ایران زیاد داریم. آدم هایی که برای اینکه حیات هنریشان تداوم داشته باشد  اهل مماشات هستند. البته همه ماها در مقاطعی از دوران کاریمان مجبور به این نوع مماشات هستیم.

 

بنابراین به خاطر این محافظه کاری ها به کارگردان حق می دهید؟

 

بله، در خیلی از جاها حق را به او  می دهم و آدم خاکستری محسوب می شود تا منفی.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




نظرات کاربران