در حال بارگذاری ...
درجشنواره ای با نام هنرمندان ایرانی

سه نمایش وطنی در بلونیا روی صحنه می رود

جشنواره در دل ایران Cuore DI Persia از ۲۹ ژوئن تا ۱۰ ژوئیه در تماشاخانه تئاتری دی ویتا شهر بلونیا ایتالیا برگزار می شود و در این رویداد فرهنگی و هنری که هر سال در فصل تابستان برگزار می شود و امسال به ایران اختصاص داده شده، سه گروه تئاتری از ایران حضور دارند. درونمایه اصلی آثاری که در این جشنواره روی صحنه می روند و یا به نمایش در می آیند پیرامون بازخوانی آثار کلاسیک، مهاجرت، جنگ و رویدادهایی که در منطقه خاورمیانه رقم می خورد است.

به گزارش ایران تئاتر، در این رویداد فرهنگی که هر سال در فصل تابستان در تماشاخانه دی ویتا شهر بلونیا برگزار می شود امسال شاهد حضور سه گروه تئاتری هستیم با کارگردانی زهرا صبری، آرش عباسی و رضا ثروتی.

 

این جشنواره  با هدف معرفی کشورهایی که سینما و نمایش غنی دارند، راه اندازی شده است و این برای نخستین بار است که تمام بخش های این جشنواره هنری به ایران اختصاص داده شده است.

 

همچنین در بخش فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی و فیلم انیمشین «شاهزاده ایرانی» اکران خواهد شد. این فیلم تاکنون جوایزی چون اسکار، خرس طلایی، برلین و گلدن گلاب را از آن خود کرده است.

 

در بخش عکس نیز نمایشگاهی از عکس های تهمینه منزوی، داوید پالمیزانو و مانولا مارکتی برپا خواهد شد و در بخش موسیقی نیز شاهد اجراهایی از گروه موسیقی ایرانی و برپایی کارگاه با موضوع افسانه های ایرانی از برنامه های این رویداد فرهنگی است.

 

«مکبث» با دراماتوژی و کارگردانی «رضا ثروتی»

 

 نمایش مکبث در این رویداد دو اجرا در پنجم و ششم ژوئیه خواهد داشت. این نمایش به طراحی، درآماتوژی و کارگردانی رضا ثروتی و تهیه کنندگی نورالدین حیدری ماهر روی صحنه می رود و در این نمایش «مرتضی اسماعیل کاشی»، «اصغر پیران»، «بهروز کاظمی»، «نواب ثریا» و «علیرضا خسروجردی» ایفای نقش می کنند.

 

طراحی صحنه و لباس این نمایش را «شیما میرحمیدی»، آهنگسازی «فرشاد فزونی»،طراحی گریم «ماریا حاجیها»، طراح نور «رضا بهجت» و «علی کوزه»، مدیر روابط بین الملل «یولتان سادیکووا»، دستیار کارگردان «فرزین نوبرانی»، دستیار طراح لباس «سحر آشتیانی» برعهده دارند.

 

نمایش «مکبث» از تراژدی‌های بسیار معروف ویلیام ‌شکسپیر است که بر اساس دراماتورژی و کارگردانی رضا ثروتی توانست برگزیده جشنواره دوازدهم تئاتر دانشگاهی و برنده جایزه ویژه هیات داوران بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شود و در اجرای عمومی که در سالن سایه تئاتر شهر و مجموعه ایرانشهر داشت، با اقبال خوبی روبرو شود. این نمایش پیش از این در چند جشنواره بین المللی دیگر نیز شرکت داشته است. ثروتی در این اجرا به این متن ترجمه «داریوش آشوری» توجه داشته است.

 

این دومین حضور بین المللی نمایش مکبث رضا ثروتی در سال جاری است. این نمایش در خردادماه سال جاری در هفدهمین دوره فستیوال «رنگین کمان» سن پترزبورگ شرکت کرد و موفق به کسب عنوان نمایش برگزیده این جشنواره از سوی انجمن منتقدان تئاتر روسیه شد.

 

نمایش «تا یک به شمار» به کارگردانی زهرا صبری

 

این نمایش براساس طرحی از «زهرا صبری» از رباعیات خیام گرفته شده و داستان سه سرباز را حکایت می کند و مهدی شاه پیری، حسین دیوان دری، رضا بهرامی در آن ایفای نقش می کنند. بهرنگ عباسپور نوازنده و آهنگساز این اثر نمایشی است. سعیده رمضان‌زاده نیز به عنوان دستیار کارگردان نمایش «تا یک بشمار» حضور دارد.

 

سربازان این داستان در ساختن چیزهای متعدد به وسیله گِل می‌خواهند به مخاطبان نشان دهند که روزی به دنیا می‌آییم و روزی از دنیا می‌رویم و این‌طور نیست که چیزی را نگه‌ داریم یا باقی بمانیم.»

 

«این نمایش برگرفته از دوبیتی‌های خیام است که به صورت بی‌کلام اجرا می‌شود. این نمایش قصه سه سرباز است که وقتی به آن‌ها اعلام می‌شود که باید شهری را بمباران کنند از این تصمیم سر باز می‌زنند و به واسطه بارانی که باریده مشغول به بازی با گِل می‌شوند. سربازان با استفاده از گِل شروع به ساخت یک‌سری چیزها می‌کنند که بعد همگی خراب می‌شود.»

 

نمایش «تا یک بشمار» کاری از گروه تئاتر «یاس تمام»  است که پیش از این در کشورهای سوئد، روسیه، فرانسه، پرتغال و اسپانیا به صحنه رفته بود.

 

نمایش «پدران، مادران و فرزندان» با کارگردانی آرش عباسی

 

گروه تئاتر «موج» به سرپرستی آرش عباسی  نمایش «پدران، مادران و فرزندان» را روی صحنه می برد.

 

«پدران، مادران و فرزندان» نمایشی چند ملیتی است که با حضور بازیگرانی از کشورهای مختلف و به سه زبان فرانسوی، روسی و ایتالیایی اجرا می شود. این نمایش به رخدادهای سیاسی اجتماعی خاورمیانه با تأکید بر وضعیت مهاجران سوری ، مردم کوبانی و موضوع داعش در اروپا می پردازد. نویسندگی و طراحی نمایش «پدران، مادران و فرزندان» علاوه بر کارگردانی بر عهده آرش عباسی است و اولین اجرای آن در بخش مسابقه پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت خواهد بود و سپس در کشورهای مختلف اروپایی ادامه خواهد داشت.  در این نمایش چند ملیتی قرار بود که لادن مستوفی به عنوان تنها بازیگر ایرانی ایفای نقش کنند که به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها در دریافت ویزای این بازیگر در نهایت مستوفی موفق نشد تا ویزای سفر به ایتالیا را بگیرد و این نمایش بدون حضور او اجرا خواهد شد.

 

این نمایش چهار بخش دارد که هر بخش به یک زبان اجرا می‌شود؛ به این معنا که هر یک اپیزودهای آن به زبان‌های ایتالیایی،‌فرانسوی ، روسی و فارسی به صحنه می‌رود و تنها بازیگری که در این نمایش به فارسی حرف می‌زند لادن مستوفی است.

 

این بازیگر در شرایطی امکان سفر به ایتالیا را پیدا نکرد که تمام پروژه‌های تصویری‌اش را به گونه‌ای تنظیم کرده بود که بتواند در اجرای این نمایش حضور داشته باشد اما به دلیل حضور نداشتن وی، بخش فارسی این نمایش حذف شده است.

جشنواره  در دل ایران Cuore DI Persia  از ۲۹ ژوئن تا ۱۰ ژوئیه در  تماشاخانه  تئاتری دی ویتا شهر بلونیا ایتالیا برگزار می شود.

 

 

 




مطالب مرتبط

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

نمایش «شاعر شهر» به نویسندگی و کارگردانی نشاط میرمهدی و تهیه‌کنندگی نورالدین ‌حیدری‌ماهر، تا ۲۵ اسفند 1402، به اجرای خود در تالار حافظ ادامه خواهد داد.

|

نظرات کاربران