در حال بارگذاری ...

چشم‌اندازی روشن و قابل اعتنا فراروی تئاتر ایران می‌بینیم

ITI یک تشکل جهانی است که فرهنگ را پوشش می‌دهد و نه الزاماً تئاتر را. به این دلیل حضور دکتر سرسنگی برای همه هنرمندان کشور اهمیت ویژه‌ای داشته و اتفاق فرخنده‌ای محسوب می‌‌شود. ایران مدت‌هاست که لیاقت این همراهی و ورود به حوزه‌های اجرایی تشکل‌های بین‌المللی را داشته ولی به دلایل سیاسی، اجتماعی و کناره‌گیری مدیران گذشته و نادیده انگاری جوامع جهانی از این حوزه دور مانده‌ایم.

شهرام زرگر، مترجم و استاد دانشگاه، عضویت دکتر مجید سرسنگی در کمیته اجرایی ITI را یک حادثه فرخنده برای جامعه هنری کشور به ویژه جامعه تئاتر دانست.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، گفت:«ITI یک تشکل جهانی است که فرهنگ را پوشش می‌دهد و نه الزاماً تئاتر را. به این دلیل حضور دکتر سرسنگی برای همه هنرمندان کشور اهمیت ویژه‌ای داشته و اتفاق فرخنده‌ای محسوب می‌‌شود. ایران مدت‌هاست که لیاقت این همراهی و ورود به حوزه‌های اجرایی تشکل‌های بین‌المللی را داشته ولی به دلایل سیاسی، اجتماعی و کناره‌گیری مدیران گذشته و نادیده انگاری جوامع جهانی از این حوزه دور مانده‌ایم.»
زرگر ضمن بر شمردن شایستگی‌های دکتر سرسنگی و سابقه درخشان مدیریتی وی در بیان تاثیر حضور مدیر گروه هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس دانشگاه تهران در این تشکل جهانی گفت:«اولین چشم‌انداز حضور ایشان را ما در شورای تئاتر دانشگاهی ایران دیدیم. اعزام گروه تئاتر به رومانی در زمان برگزاری جشنواره رومانی و اعزام گروه تئاتر دانشگاهی قرار بر این شد که به شکل شورایی یک کار را انتخاب و به این کشور اعزام کنیم. با تعدادی از استادان دانشگاه چون علی‌اکبر علیزاد، منیژه محامدی، احمد دامود و... صحبت شد که هر یک به دلیلی از آماده کردن یک نمایش باز ماندند برای مثال علیزاد در حال آماده کردن نمایش‌اش برای اجرای عمومی بود. در نهایت یک گروه آماده به کارگردانی امیر دژاکام و با حمایت غیر مالی و مجوز مرکز هنرهای نمایشی به رومانی اعزام شدند. یکی از ویژگی‌های دکتر سرسنگی این است که به شدت به مشورت اعتقاد دارد و موضوعات را با دیگر مدیران گروه در میان می‌گذارد. همین انتخاب گروه می‌توانست در سکوت و به وسیله خود ایشان انجام شود ولی بلافاصله با همه ما در میان گذاشته شد تا گروهی متشکل از همه دانشکده‌ها به این سفر برود.»
وی تلاش دکتر سرسنگی در دانشکده هنرهای زیبا را قابل قدردانی دانست و افزود:«به عنوان یک عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، پویایی و حرکتی که از زمان مدیر گروه شدن دکتر سرسنگی در دانشگاه تهران ایجاد شده را نقطه جهشی برای تمام دانشگاه‌ها می‌دانم. برگزاری سمینارها، فراخوان‌ها، دوره‌های تکمیلی و... که در دانشکده هنرهای زیبا و به وسیله گروه آموزشی آن انجام می‌شود برای همه ما چشم‌انداز روشنی را ترسیم می‌کند.»
وی در پایان چشم‌انداز ITI در ایران را روشن ارزیابی کرده و گفت:«با توجه به جایگاه جدید ایران در این تشکل و از سوی دیگر با همدلی سیاستگذاران داخلی در دوره مدیریت جدید و درایتی که شخصاً از دکتر سرسنگی سراغ دارم چشم‌اندازی روشن‌ و قابل اعتنا فراروی ITI ایران می‌بینم.»