در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر از مراسم تشییع پیکر عباس کیارستمی

آرام بود و آرام گرفت

محوطه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح امروز میزبان خیل عظیمی از هنردوستان و هنرمندان حوزه های مختلف هنری بود که برای بدرقه هنرمندی آمده بودند که نه تنها کارگردان بزرگ سینمای ایران بود که هنر تئاتر ، نقاشی ، عکاسی و حتی ادبیات با وجودش نگاره ای باشکوه از هنر ایران به جهانیان عرضه کرد . برای بدرقه هنرمندی که هنرش برای مردم بود. آنها برای تشییع پیکر عباس کیارستمی گردهم آمده بودند.  

به گزارش ایران تئاتر، حضور چهره های صاحب نام تئاتر ، تلویزیون و سینما در مراسم صبح امروز نشان نقش پربار و تاثیر بی رقیب این هنرمند در هنرهای نمایشی داشت. صدای قرآن در فضای محوطه کانون طنین انداز و مراسم با قرائت قرآن توسط مجید یراقبافان آغاز شد. اجرای مراسم بر عهده پرویز پرستویی بود.


آثارش میراث فرهنگی ماست

 

پرویز پرستویی در این مراسم گفت: امروز گرد هم آمدیم تا بدرقه کنیم عزیزی را که سالها تلاش کرد و خاطرات زیادی را برایمان به یادگار گذاشت.

 

هنرمندی که نزدیک به نیم قرن آثاری را خلق کرد که امروز میراث فرهنگی ایران محسوب می شود.

 

وی افزود: عباس کیارستمی فقط یک فیلمساز نیست، فقط یک شاعر نیست، فقط یک تصویرگر نیست و کیارستمی فقط یک عکاس نیست. کیارستمی همه این ها هست و فقط همه این ها نیست. کیارستمی یعنی هنر متعالی سرزمین پهناور ایران.

 

در ادامه پرستویی هنرمندان دیگر را برای صحبت کردن درباره عباس کیارستمی دعوت می کرد.

 

امروز را تاریخ به یاد خواهد داشت

 

رئیس سازمان سینمایی نیز در این مراسم گفت: امروز را تاریخ به یاد خواهد داشت. هرگز فراموش نخواهد کرد. امروز روز وداع با دریچه ای به روشنایی است. پنجره ای به بیرون. مرد آرام و بی ادعای فرهنگ وتمدنی کهن، دفتر و دیوانش را به سادگی برمی چیند و می رود. او که همه دیده بود و چشم، چشم از جهان فرومی بندد. می رود آرام و بی صدا.

 

حجت الله ایوبی افزود: درجهانِ جهانی شده مردی از سرزمین خورشید، بر آمده از لابلای هزاران هزار دفتر و دیوان. به پشتوانه تمدنی همیشه پرستشگر یزدان، و از دل سازها و آوازها  ایرانی مردی از جنس نورو روشنایی برخاست و  به تماشا خواند انسان را و فراخواند بشریت را به تماشای خود گم شده اش و شمس گونه فریاد بر آورد که « به تماشا می روی، تماشا می خواهی بیا اندرون من تماشا کن».

 

وی ادامه داد: و چه دیده ها که گشوده شد. و چه چشمها که بینا شد به گمشده بزرگ روزگار کنونی.  یعنی انسانیتِ انسان. و او همه وجود بی زنگارش شد یک آینه. آینه ای به تمام قدی انسان. آری، آری امروز ما سوکوار آینه ایم.

آینه ام آینه ام مردِ مقالات نیم     

دیده شود حال من ار، چشم شود گوش شما

و این آینه بی زنگار و زلال،  شد جام جهان نمای روزگار تاریکیها. پرده هایی از آدمیت، نغمه هایی از آوای گمشده انسانیت.  فطره الله التی فطرالناس علیها. این است رمز جهانی شدن شماره 3 کوچه سارا در چیذر کوچک و زیبا.

آینه دل چون شود صافی و پاک                           

نقش ها بینی  برون  از  آب و خاک

  گفتم  آخر آینه  از بهر چیست؟                      

تا بداند هر کس کاو چیست و کیست !

آری،  بی رنگ و لامکان. آزاد از بند و زنجیر زمان. آینه ای تمام قد برای آدمیان. در سوک آینه اما یاید زلال و صاف بود. چشمهایی که ندیدند، گوشهایی که نشنیدند امیدوارم امروز غبار از جان و دل بشویند. دریچه دل بگشایند بسوی روشنایی.  تا بچشند آنها هم طعم شیرین گیلاس را. و اگر چنین کنند خواهند دید آینه های دیگری را که ایستاده اند همچنان، تا جلوه ای باشند از نور ایمان مردمان دیارمان. بیاییم  امروز را روز عزا ننامیم. روز جشن آینه ها بدانیم.  چشمها را بشویم. ببینیم آینه ها خرد و کلان این روزگار را. امروز روز عزا نیست. روز وداع نیست. روز بزم خدا است روز دف و سورناست

 میا بی دف به گورِ من برادر   که در بزم خدا غمگین نشاید

کیارستمی می رود اما این تماشا پایان نمی پذیرد:

رفتی از دیده و دل غرق تماشاست هنوز

عکس روی تو در این آینه پیداست هنوز

ودر پایان مبارک باد می گویم به خاندان کیارستمی بویژه بهمن نازنیش این جاودانگی را که:

برزمینی که نشان کف پای تو بود

سالها سجده صاحبنظران خواهد بود.

 

بگو ماهی‌ها، حوض‌شان بی‌آب است

 

اصغر فرهادی نیز گفت:  باورم نمی‌شود چند هفته پس از آخرین دیدارمان، امروز در میان این جمع ایستاده‌ام تا به بهانه سفر بی‌بازگشتتان این جملات را به زبان بیاورم.  این روزها درباره شما بسیار گفته‌اند و گفته‌ایم. هرچند دیر، بسیار دیر.

اما من امروز اینجا ایستاده‌ام تا صمیمانه از شما سپاسگزاری کنم.

از شما سپاسگزارم که نام این سرزمین را در جهان، به نامی پراحترام و دلنشین بازگرداندید.

سپاسگزارم که دل نبریدید از این خاک با همه نادیده گرفتن‌ها و قدرناشناسی‌ها و سنگ‌اندازی‌های سفره‌لیسان سیاست.

وی افزود: سپاسگزارم که راه ناهموار و سنگلاخ جهانی کردن سینمای این مرز و بوم را بردبارانه هموار کردید که اگر امروز کنجکاوی و اشتیاقی‌ست برای دیدن آثار ایرانی بیرون از این مرزها، وام‌دار گام‌هایی‌ست که در آن دوران سخت برداشتید.

سپاسگزارم که بیش از شمارگان فیلم‌ها و عکس‌ها و شعرهایتان در گوشه‌گوشه جهان، تشنگان فراگیری را گرد خود جمع کردید، نه فقط برای آموختن به آنها، بلکه بالاتر از آن برای دلگرم کردنشان به اینکه می‌توانند در هر شرایطی با اندک امکانی، رویاهایشان را به تصویر بکشند.

فرهادی ادامه داد: سپاسگزارم نه به این خاطر که زیبایی‌های جهان را می‌دیدید، بلکه چون جهان را زیبا می‌دیدید.  سپاسگزارم که دوری از هیاهو را آموختید. که با همه بزرگی‌تان، از دایره فروتنی فرو نلغزیدید. من از شما سپاسگزارم به خاطر همه زحماتتان.

و زحمت آخر، رساندن این پیغام:

آقای کیارستمی عزیزم،

تو اگر در تپش باغ خدا را دیدی، همتی کن

و بگو ماهی‌ها، حوض‌شان بی‌آب است

 

الفبای تازه ای را برای سینمای جهان تعریف کرد

 

ابراهیم حقیقی گرافیست نیز گفت: حرف زدن از عباس کیارستمی سخت است. درباره کسی که 45 سال از آشنایی مان می گذرد. از همکاری که به دوستی و رفاقت انجامید. در دورانی که فیلم هایی ساخته می شود که قتل و غارت و خونریزی را نشان می دهد او به ما نشان داد که فیلم، می تواند پر از لطافت و دوستی باشد و همین باعث شد هنر او متفاوت باشد. این اشخاص استثنایی یک پله هنر را بالا می برند. کیارستمی الفبای تازه ای را برای سینمای جهان تعریف کرد.

 

او موجب اعتلا و معرفی سینمایی ایران به جهان است

 

داریوش شایگان فیلسوف، نویسنده و مترجم نیز در این مراسم گفت: بیش از ده سال پیش بر حسب اتفاق من و کیارستمی با هم در فستیوالی در ایتالیا یک هفته یک هتلی اقامت داشتیم. در این مدت بیشتر با او آشنا شدم. متوجه شدم در درون او جوهر نفیسی نهفته است. جوهری که از عمق فرهنگ کهنسال ایران نشات می گرفت.

وی افزود: ذهنیت سرشار از خلاقیت او همراه با هوشمندی اش باعث می شد که نگاهش را به درستی به تصویر بکشد. او موجب اعتلا و معرفی سینمایی ایران به جهان است.

 

استادم عباس کیارستمی باشد

 

سیف‌الله صمدیان عکاس ، فیلمساز و فیلم‌بردار نیز در این مراسم گفت: قصد ندارم از خاطرات دوستی سی ساله ام با عباس کیارستمی بگویم اما او عاشق کارش بود، طوریکه 20 ساعت از 24 ساعت شبانه‌روز را کار می‌کرد.

صمدیان با اشاره به خاطره ای از رییس جشنواره فیلم کن می گوید: در آخرین روزهای مدیریت ژیل ژاکوب در جشنواره کن به دفترش رفتم. او می‌گفت اگر از من بپرسند چه آرزویی داری می گویم می خواهم دوباره سر کلاس آموزش سینما بروم و استادم عباس کیارستمی باشد.

 

نور خداوند بر هنرمند می تابد

 

مسعود کیمیایی هم گفت: همیشه معتقد هستم نور خداوند بر هنرمند می تابد. عباس کیارستمی هنرمند ماندگاری است. ماندگاری او به اندازه یک تاریخ است.

 

پدرم ایران را بسیار دوست داشت

 

احمد کیارستمی فرزند این کارگردان بزرگ نیز در این مراسم گفت: از ستاد بدرقه ای که تشکیل شد، بابت برنامه ریزی خوبشان تشکر می کنم. از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز ممنونم. باید از برادرم بهمن هم تشکر کنم که در طول این چهار ماه سختی کشید.

وی افزود: پدرم ایران را بسیار دوست داشت. با اینکه بارها به جشنواره های خارجی رفته بود و مورد تقدیر قرار می گرفت اما یکبار که برایش در ایران بزرگداشت گرفته بودند می گفت این تقدیرها در خانه ام ایران چیز دیگری است.

 

  •  حجت الله ایوبی، علی مرادخانی، علی رفیعی، مجید مجیدی ، امیر اسفندیاری، فرهاد توحیدی، فرشته طائرپور، غزل شاکری، آناهیتا نعمتی، داریوش فرهنگ، حسین پاکدل، عاطفه رضوی، حسن پورشیرازی، حبیب رضایی، باران کوثری، رخشان بنی اعتماد، مازیار میری، امیرحسین علم الهدی، محمدرضا مویینی، جهانگیر کوثری، مریلا زارعی، ابراهیم مختاری، همایون اسعدیان، بهمن فرمان آرا، جواد مجابی، بیتا فرهی، رویا نونهالی، نیکی کریمی، اصغر فرهادی، داریوش فرهنگ، محمدرضا کریمی صارمی، شهرام مکری، لیلی گلستان، سیف الله صمدیان، علیرضا تابش، علیرضا رضاداد، فرهاد توحیدی، منوچهر شاهسواری، علی اکبر صادقی، احمد مسجدجامعی، حجت الاسلام دعایی و سیروس الوند، محمد متوسلانی، فرهاد اصلانی، ایرج نوذری، فخرالدین صدیق شریف، سعید داخ، مریم بوبانی، یدالله صمدی،پرویز پرستویی، مازیار میری، رضا داد، رهبر قنبری، یغما گلرویی، بابک صحرایی، داریوش بابائیان، فریبرز عرب نیا، هومن سیدی، بهمن فرمان آرا، سحر دولتشاهی، امیرجدیدی، ماهایا پطروسیان، حمید پورآذری، نوید محمد زاده، سیروس ابراهیم زاده، هدیه تهرانی و.. در این مراسم حضور داشتند.
  •  
  • حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور و چند تن از نماینده های مجلس شورای اسلامی در این مراسم شرکت کردند. حجت الاسلام دعایی بر پیکر عباس کیارستمی نماز خواند.
  •  
  • در بخشی از مراسم صدای آیدین آغداشلو درباره عباس کیارستمی پخش شد.در پایان مراسم پیکر مرحوم کیارستمی برای خاکسپاری به لواسان منتقل شد.
  •  
  • چرا رفتی با صدای همایون شجریان و ماه و ماهی با صدای حجت اشرف زاده پس از انتقال پیکر، در محوطه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پخش شد.

 

گزارش از مریم رضازاده




نظرات کاربران