در حال بارگذاری ...

تا چند هفته آینده اساسنامه بنیاد دایره‌المعارف تئاتر ایران را آماده می‌کنیم

بحث تالیف دایره‌المعارف تئاتر ایران از دوره مدیریت قبلی در شورای پژوهش مرکز مطرح شد. قصد ما این بود که کار دایره‌المعارف خیلی وسیع‌تر از انتشار یک کتاب باشد. بنابراین تصمیم گرفته شد بنیاد دایره‌المعارف تئاتر ایران وابسته به مرکز هنرهای نمایشی راه‌اندازی شود./ قرار است در این حوزه فعالیت‌هایی صورت گیرد که یکی از آن‌ها انتشار دایره‌المعارف جامع تئاتر ایران است. علاوه بر آن در هر بخش هنری مربوط به تئاتر نیز دایره‌المعارف‌های تخصصی ویژه‌ای منتشر می‌شود. در واقع یک کار مستمر در به روز سازی مواد مورد نیاز دایره‌المعارف برای این بنیاد پیش بینی شده است.

دکتر مجید سرسنگی از احیاء طرح تاسیس بنیاد دایره‌المعارف تئاتر ایران با همکاری مرکز هنرهای نمایشی خبر داد.
مدیر گروه آموزشی هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس دانشگاه تهران با بیان این مطلب به سایت ایران تئاتر گفت:«تا چند هفته آینده اساسنامه تنظیم شده را ارائه می‌دهیم تا پس از تصویب آن از طریق حوزه انتشارات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری، این طرح راه اندازی شود.»
دکتر سرسنگی که هم اکنون مسئول تدوین اساسنامه این بنیاد است گفت:«بحث تالیف دایره‌المعارف تئاتر ایران از دوره مدیریت قبلی در شورای پژوهش مرکز مطرح شد. قصد ما این بود که کار دایره‌المعارف خیلی وسیع‌تر از انتشار یک کتاب باشد. بنابراین تصمیم گرفته شد بنیاد دایره‌المعارف تئاتر ایران وابسته به مرکز هنرهای نمایشی راه‌اندازی شود.»
سرسنگی با اشاره به توقف موقتی طرح به دلیل مسائل مالی و تغییر و تحولات مدیریتی در دوره مدیریت قبلی توضیح داد:«قرار بود فعالیت بنیاد دایره‌المعارف تئاتر ایران توسط دو کمیته علمی و اجرایی انجام شود و با انتخاب اعضای دو کمیته کار در این دو حوزه پیش برود. برای آن هیئت امنایی پیش‌بینی شده بود که شامل مسئولان ارشد تئاتر کشور بودند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر، رئیس مرکز هنرهای نمایشی و تعدادی از اساتید و هنرمندان برجسته در این میان بودند که وظیفه حمایت و نظارت بر بنیاد را بر عهده داشتند.»
وی در مورد اهداف این بنیاد گفت:«قرار است در این حوزه فعالیت‌هایی صورت گیرد که یکی از آن‌ها انتشار دایره‌المعارف جامع تئاتر ایران است. علاوه بر آن در هر بخش هنری مربوط به تئاتر نیز دایره‌المعارف‌های تخصصی ویژه‌ای منتشر می‌شود. در واقع یک کار مستمر در به روز سازی مواد مورد نیاز دایره‌المعارف برای این بنیاد پیش بینی شده است.»
این استاد دانشگاه ضمن بیان لزوم ایجاد تغییراتی در طرح اولیه برای رسیدن به اساسنامه بنیاد دایره‌المعارف تئاتر ایران، درباره همکاران خود در این مرحله گفت:«در مرحله تدوین اساسنامه از دوستانی که سابقه کار پژوهشی داشته‌اند و همچنین نمونه اساسنامه‌های بنیادهای دایره‌المعارفی چون دایره‌المعارف اسلامی استفاده کرده‌ام تا همسویی و یکسانی با دیگر بنیادهای دایره‌المعارف وجود داشته باشد. علاوه بر آن با اساتید تئاتر و همچنین کسانی که تجاربی در حوزه دایره‌المعارف داشته‌اند مشورت کرده‌ایم.»
سرسنگی در پایان ابراز امیدواری کرد سنگ بنای بنیاد دایره‌المعارف تئاتر ایران امسال گذاشته شده و گروه‌های اجرایی و علمی در آن مشغول به کار شوند.