در حال بارگذاری ...
مهدی شفیعی در شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان گفت

جشنواره ای که جایگاه خودش را بدست آورده باید الگوی دیگر شهرهای کشور شود

جلسه شوراى سیاستگذارى هفتمین جشنواره سراسرى تئاتر خیابانى شهروند لاهیجان با حضور «مهدی شفیعی» مدیرکل هنرهاى نمایشى ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان گیلان، شهردار لاهیجان، معاون سیاسى فرماندارلاهیجان ، اعضاى شوراى اسلامى شهرلاهیجان ، کارشناسان تئاتر استان گیلان ، «حسین مسافر آستانه» و «پیام دهکردى» از هنرمندان شناخته شده تئاتر کشور، «پیمان شریعتی» معاون اداره کل هنرهای نمایشی ، «وحید فخر موسوی» معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، «نگار نادری» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان و «بهمن صادق حسنی» رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان روز گذشته در این شهر برگزار شد.

به گزارش  ایران تئاتر، «مهدی شفیعی» مدیر کل هنرهای نمایشی در این نشست بر لزوم توجه به استمرار اجراهای خیابانی برای استفاده شهروندان و گردشگران در طول سال تاکید کرده و بسترسازی برای اجرای نمایش های این جشنواره در شهرهای مجاور لاهیجان را یک ضرورت دانست.
 او تصریح کرد: هر اندازه که برنامه ریزی بیشتری برای استفاده عده بیشتر از شهروندان و هموطنان از تولیدات جشنواره داشته باشیم به اهداف فرهنگی آن نزدیک تر شده ایم.


مدیر کل هنرهای نمایشی در بخش دیگر صحبت هایش به فاصله گرفتن از کلیشه ها در موضوع و اجرای آثار جشنواره اشاره کرده و تاکید کرد: تغییر رویکرد ارزیابی و داوری آثار می تواند اتفاق بیافتند تا بتوان آثار را عمومی تر دید و از فرمت های کلیشه ای فاصله گرفت. متناسب با موضوع نمایش و رویکرد مضامین شهروندی ، بحث شیوه داوری هم می تواند انعطاف داشته باشد.


 او با بیان این مطلب که جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان پس از شش دوره جایگاه خودش را بین مردم و هنرمندان پیدا کرده است گفت: اکنون لازم است که در شکل ارائه و کیفیت آثار و مضامین آثار راه یافته به جشنواره نیز اتفاقات بهتری بیافتد.


شفیعی با ذکر این نکته که جشنواره ای که جایگاه خودش را بدست آورده باید الگوی دیگر شهرهای کشور بشود گفت: جشنواره شهروند می تواند برای حضور شهرداران شهرهای مختلف کشور که زمینه شکل گیری این رویداد در آن ها وجود دارد برنامه ریزی داشته باشد و شهردار محترم لاهیجان می تواند از دیگر شهرداران دعوت کند تا در ایام جشنواره به لاهیجان سفر کنند.


ساخت دومین سن روباز و محل دائمی اجرای خیابانی


در این جلسه سعید آگشته شهردارلاهیجان نیز با اشاره به همراهى اعضاى شوراى شهر و مدیران شهرى با جشنواره شهروند بر ضرورت برنامه ریزی و اقدام برای تقویت سطح فرهنگ عمومی و شهروندی تاکید کرده و پیگیرى اتفاقات فرهنگى و ساخت وتجهیز زیرساختهاى لازم حوزه فرهنگ و هنر را از مهمترین اقدامات این حوزه دانست.


او تصریح کرد: هزینه کردن در حوزه فرهنگ شهروندى یک سرمایه گذارى بزرگ است.


شهردار لاهیجان در ادامه از ساخت دومین سن روباز ومحل دائمى اجراى نمایشهاى خیابانى در لاهیجان خبر داد.


در ادامه این نشست فاضلى مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان گیلان با بیان این نکته که ورود حاشیه هاى سیاسى به حوزه برنامه هاى فرهنگى سبب زیان میشود گفت: فرهنگ مارابه نقطه تمرکز وهمگرایى مى رساند. زیبایى تئاتر در این است که شهروندان ومخاطبانش را درگیر مضامین خود کرده و وادار به اندیشیدن می کند.


او جلسه شورای سیاستگذاری را با توجه به رویکرد مثبت و همراهى و همدلى اعضاء حاضر بسیار مفید ارزیابی کرده و پیشنهاد داد: ضرورت دارد که تقویم ثابت سالانه برای جشنواره تئاتر خیابانی شهروند تعین شود. در عین حال برای تقویت سطح کیفی این جشنواره باید دبیر علمی(هنری) برای  آن انتخاب و معرفی شود.


ضرورت رسیدن به ایده های نو برای هفتمین دوره جشنواره


حسین مسافر آستانه هنرمند شناخته شده تئاتر به عنوان دیگر سخنران این نشست تاکید کرد: دورشدن از هدف و رویکرد اصلى سبب افول یک رویداد و حرکت هنرى خواهد شد و لازم است همواره نیت اصلى برگزارى یک رویداد را به خود متذکر شویم.


 او تصریح کرد: لاهیجان در راه اندازى و استمرار یک رویدادهنرى مبتنى بر مضامین شهروندى موفق بوده و دلیل آن همراهى تمامى ارکان این رویداد از هنرمندان، شهروندان و مسئولان مربوطه است. با گذشت شش دوره از جشنواره باید براى اثرگذارى بیشتر به دنبال ایده هاى نو باشیم.


ایجاد جریان مستمر تئاتر در طول سال


پیام  دهکردی هنرمند شناخته شده کشور نیز در این نشست گفت: تئاترباید به یک ضرورت درمیان مردم و مسئولان تبدیل شود. لازم است تا توجه ویژه به زنده نگه داشتن آیین ها و بنیان هاى بومى ومردمى در حوزه هنر وبه ویژه موسیقى و نمایش صورت گیرد.


او با بیان این جمله که با تئاتر میتوان ظرفیت گفتگو در جامعه رابالابرد بر توجه بیشتر به کودکان و نوجوانان و نسل آینده تاکید کرد.
دهکردی ادامه داد: این جشنواره باید بهانه اى براى ایجاد یک جریان مستمر تئاتر در طول سال باشد.


همراهی و یاری فرمانداری لاهیجان


قربانی معاون سیاسى فرماندار لاهیجان که در این نشست حضور داشت با ابراز خرسندی از حضور در این نشست فرهنگى سابقه طولانی و دیرین تئاتر در گیلان را مورد تاکید قرار داده و افزود: ضرورت دارد توجه بیشتر به هنر تئاتر و تقویت گروههاى فعال هنرى در این استان شود.


 او توجه ویژه نسبت به شان مخاطبان و شهروندان را خواستار شده و از همراهى و یارى فرماندارى لاهیجان با برگزارى جشنواره خبر داد.


جشنواره ای پر قدرت تر و با کیفیت بیشتر


در این جلسه جواد نجار تمیزکار نائب رئیس شورای اسلامی شهر با اشاره به ارتباط بی پرده تئاتر خیابانی با مردم و بیان مشکلات مدیریت شهری و فرهنگ شهرنشینی گفت: هنرمندان کشور در ارائه ایده ها و بیان مفاهیم در ایام برگزاری جشنواره به کمک مدیریت شهری لاهیجان می آیند و در این میان ارتباط بین مردم و مدیریت شهری با زبان لطیف هنر باعث می شود تا جایگاه فرهنگی شهروندان شهر لاهیجان بیشتر نمایان شود.


 او با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با هنر تئاتر به بیان اهداف برگزاری این جشنواره پرداخت و ابراز امیدواری کرد جشنواره امسال پرقدرت تر و با کیفیت بیشتر وبا پیام های بهتر در این شهر برگزار شود .


 نائب رئیس شورای شهر با اعلام حمایت شورای اسلامی شهر از برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اظهار داشت :  شهرداری ها متولیان اصلی کارهای فرهنگی نیستند اما وظیفه دارند در عرصه فرهنگی کارهای ویژه ای انجام دهند.


این عضو شورای شهر اجرای جشنواره تئاتر شهروند را در سایه همدلی و وفاقی که در این شهر وجود دارد دانست و از همکاری کلیه مسئولین شهری اعم از امام جمعه ، نماینده مجلس ، فرماندار لاهیجان، اعضای شورای تأمین  در طول برگزاری  شش دوره این جشنواره قدردانی کرد.


اگر ارتقا فرهنگی در شهر نباشد ضرر بزرگی خواهیم کرد


حسینعلی خدایگانی رئیس شورای اسلامی استان و شهر لاهیجان نیز در این نشست اظهار داشت :  اگر تغییر و تحول در همه زمینه ها ایجاد شود  اما نتوانیم شهر را از نظر فرهنگی ارتقا بخشیم، ضرر بزرگی خواهیم کرد.


  او گفت:  تحول فیزیکی کافی نیست. هنر نمایش به عنوان یک ابزار مناسب برای انتقال پیام‌های اخلاقی و تربیتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. این هنر در کنار پرداختن به آداب و رسوم و آیین‌ها و مناسک فرهنگی و دینی می‌تواند با آمیختگی کامل با موضوع شهروندی راهکارهای مناسب برای برطرف شدن معضلات و مشکلات جامعه شهری و شهروندان ارائه دهد.


ابراهیم مهربانی دیگر عضو شورای شهر لاهیجان نیز با تسلیت گویی درگذشت عباس کیارستمی به جامعه هنری کشور از توجه ویژه به شهر لاهیجان و برگزاری مستمر این جشنواره در سال های اخیر تقدیر کرده و از تمامی فعالان تئاتر و دست اندرکاران جشنواره تئاتر شهروند در ادوار گذشته قدردانی کرد.


جلسه شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره شهروند لاهیجان با بررسى و آسیب شناسی  دوره پیشین جشنواره ، بررسى راهکارهاى برگزارى موفق تر دوره آتى، ارائه پیشنهادات کارشناسى برای ارتقاء کیفى جشنواره و بهره مندى گستره بیشترى از شهروندان و گردشگران از آثار جشنواره از سوی حاضران ادامه یافت.


در پایان این نشست تفاهم نامه اجرایی سه جانبه بین شهردار لاهیجان ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و مدیرکل هنرهای نمایشی امضا شد.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند
مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی با بررسی شرایط تئاتر کشور، چشم انداز آینده را روشن می داند و می‌گوید در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند و امیدوارم نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی ما هم پای‌شان به تئاتر باز شود و صرفا این گونه نباشد که ما ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران