در حال بارگذاری ...
در چهارمین نشست پردیس چارسو برگزار می شود

نمایشنامه خوانی «جمجمه ای در کانامارا»

نمایشنامه «جمجمه ای در کانامارا» نوشته «مارتین مک دونا» با کارگردانی اصغر پیران و با نقش خوانی بهروز کاظمی، بهناز جعفری، خسرو پسیانی و اصغر پیران در پردیس سینمای چارسو نقش خوانی می شود.

اصغر پیران کارگردان نمایشنامه خوانی «جمجمه ای در کانامارا» در گفت وگو با ایران تئاتر گفت: نمایشنامه «جمجمه ای در کانامارا» در ادامه برنامه خوانش نمایشنامه های «مارتین مک دونا» در پردیس چارسو نقش خوانی می شود و این نمایشنامه خوانی به پیشنهاد مدیریت این مجموعه «اشکان خطیبی» مدت ها پیش به من داده شد و به واسطه علاقه ای که به آثار این نمایشنامه نویس داشتم تصمیم گرفتم که این نمایشنامه خوانی را انجام بدهیم.

 

او افزود: در این نمایشنامه با داستان «میک داوود» مرد میانسالی  روبرو می شویم که هنوز پس از هفت سال مظنون به قتل همسرش است، زیرا همه مرگ او را چیزی فراتر از نتیجه یک حادثه رانندگی می دانند. او هر سال اوایل پاییز وظیفه دارد قبرهایی که هفت سال از زمان خاکسپاری مرده در آن می گذرد را بگشاید تا جا برای تازه واردهای قبرستان باز شود. میک که همه ساله مسئولیت اینکار را برعهده داشته این بار باید قبر همسرش را باز کند. اتفاقی که می تواند گوشه های تاریک این معما را بعد از سال ها روشن کند.

 

این کارگردان درباره روی صحنه بردن این نمایشنامه گفت:در مدتی که روی ان نمایشنامه کار می کنم، متوجه شدم که این متن برای اجرا از جذابیت خاصی برخوردار است و احتمال این وجود دارد که در آینده نزدیک و با فراهم شدن شرایط کار این نمایشنامه را روی صحنه ببرم.

 

«جمجمه‌ای در کانامارا» با ساختن پازلی سعی در بیان مسائل درونی و روان‌شناسانه آدم‌ها دارد و در واقع تصویر کوچکی از جامعه‌ای را نشان می‌دهد که مرز میان خشونت و عشق مشخص نیست  «مک‌دونا» در این کار با استفاده از طنزی سیاه و تلخ به نوعی سعی در تفسیر مفهوم عدالت دارد. اتفاقی که می تواند گوشه های تاریک این معما را بعد از سال ها روشن نماید. فرصتی که پلیس روستا، توماس هنلون، به سادگی از آن نخواهد گذشت.

 

توجه اصلی این نمایش بر حل معما، به گونه ای که چه کسی این کار را کرده یا چرا این کار را کرده، نیست، بلکه توجه و تلاش متن به ساخت تصویر توام با لذت و دردمندی مردم جامعه ای کوچک است. تلاش برای ایجاد تصویر طنزآلودی از نیاز به عشق و خشونت. تصاویری که منجر به روشن شدن تفسیر دردناک میک از واژه عدالت می شود. آنجایی که عادلانه بودن یا نبودن زندگی و در پی آن روشن شدن فاصله حقیقت و واقعیت در زندگی و سهم هر کدام از عدالت را در فضایِ طنزی سیاه نمایش می دهد.

 

نمایشنامه «جمجمه‌ای در کانامارا» که در کنار دو نمایشنامه «ملکه زیبایی لی نین» و«غرب غم زده» سه گانه «لی نین» نوشته «مارتین مک دوناف»را تشکیل می‌دهند و آثار این نمایشنامه نویس در ایران با اقبال روبرو شده است و تاکنون توسط کارگردان هایی چون همایون غنی زاده و علی پورشانی روی صحنه رفته اند. پیشتر تنها یک بار نمایشنامه «جمجمه ای در کانامارا» در سالن ارغنون روی صحنه رفته است.

 

 «مارتین مک‌دونا» نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ایرلندی - بریتانیایی است. او به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌نویسانِ زندهٔ ایرلندی شناخته شده است. از آثار نمایشی او می توان «ملکهٔ زیبایی لی‌نین»،«جمجمه‌ای در کانه‌مارا»،«غرب غمزده»، «چلاق آینیشمان»،«ستوان آینیشمور» و «بانشی‌های آینیشیر» اشاره کرد.

این نمایشنامه خوانی ساعت 19 روز شنبه دوم مرداد ماه  در پریس سینمایی چارسو برگزار می شود.

 




نظرات کاربران