در حال بارگذاری ...
تاجبخش فنائیان:

از نمایش‌های قوی جشنواره تئاتر رضوی حیرت کردم

تاجبخش فنائیان، نویسنده و استاد دانشگاه، می‌گوید: جشنواره موضوعی در چارچوب مشخصی برگزار می‌شود، فضای محدود کننده‌ای ندارد و دایر خلاقیت را گسترش می‌دهد.

فنائیان در گفت‌وگو با ایران تئاتر، توضیح داد: در چند سال اخیر متوجه شدم جشنواره‌های که در فضای موضوعی شکل می‌گیرند رویدادهای خوبی می‌شوند. چون نویسنده و کارگردان از اول به شکل سیستماتیک می‌داند درباره چه می‌خواهد بنویسد و چه کار کند و از ابتدای کار بر محور یک تم مشخص و معین متمرکز می‌شوند و کار می‌کنند. به این ترتیب کار به هدف خودش نزدیک است و از قوت خوبی برخوردار خواهد شد. جشنواره موضوعی در چارچوب مشخصی برگزار می‌شود، فضای محدود کننده‌ای ندارد و دایر خلاقیت را گسترش می‌دهد.  

 

نویسنده «شاهزاده و ساحره طناز» با بیان این که هدفمند بودن جشنواره‌های موضوعی موجب قوت و تمرکز استعداد، دانش و انرژی روی یک موضوع واحد می‌شود، افزود: در جشنواره تئاتر مقاومت و تئاتر رضوی شاهد این ویژگی‌ها بودم و با آثار خوبی مواجه شدم حتی قالب خیلی از کارها از نمایش‌های تئاتر فجر بهتر است. چون در جشنواره تئاتر فجر موضوعات بسیار پراکنده است. احتمال این که نویسنده و کارگردان حتی در فرایند پیشبرد ماجرا به صورت هدفمند دچار سردرگمی شود خیلی زیاد است. اطمینان داشته باشیم هر جشنواره‌ای هدف معین داشته باشد خروجی آن آثار خوبی است.

 

داور بخش «مسابقه» یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی، تصریح کرد: متن‌ و کارهای  خوبی در جشنواره تئاتر رضوی و تئاتر مقاومت خواندم و دیدم. گاهی از توانایی نویسنده‌ها حیرت می‌کردم. این جوان‌های تازه پا به عرصه گذاشته، قلم‌های قوی دارند. هم هدف پشتوانه کارشان است و هم موضوعی که به آن اعتقاد دارند.

 

نویسنده «هنر نمایش در ایران»،‌ ادامه داد: لازم است این موضوع را بگویم بیست سال پیش افرادی که در این حوزه فعالیت داشتند یا تمایلی به این موضوعات نشان می‌دادن بعضا افراد کار بلدی نبودند. از طرفی به نحوی می‌خواستند خود را وارد این عرصه کنند تا از حمایت نهادی برخوردار شوند. کارها بسیار ضعیف و در حد ابتدایی بود. نوعی فرصت طلبی در کارها مشاهده می‌شد و برخی از این فرصت بهره می‌بردند تا وارد عرصه تئاتر شوند. در حال حاضر افرادی که وارد این عرصه می‌شوند در متن و اجرا افراد توانایی هستند و در این گونه مضامین پایدار می‌مانند. در جشنواره موضوعی شرکت مستمر دارند، شناخته شده‌اند و به موضوعات علاقه دارند. با استعدادهایی که در این کارها دیدم در آینده شاهد نویسنده، کارگردان، بازیگر و طراح صحنه خوب در این عرصه هستیم و امیدوارم حضور مستمری داشته باشند و از آن‌ها حمایت شود.

 

وی با تاکید بر این که نباید فراموش کرد عدم امکانات در اجرای آثار موضوعی  زیاد است، افزود: ریتم، فرم نمایش، ترکیب صحنه و زیبایی‌شناسی صحنه این نوع آثار نیازمند فضای گسترده‌تری است. افرادی که در حوزه تئاتر موضوعی فعالند دکور لباس، محیط تمرین و بودجه ناچیزی در اختیار دارند. متولی این نوع جشنواره‌ها باید سرمایه لازم را در اختیار گروه‌ها بگذارند.

 

فنائیان یادآور شد: تئاتر موضوعی براساس معیار ملی و مذهبی برگزار می‌شود و باید از آن حمایت صورت بگیرد. در چنین شرایطی استعدادها بروز پیدا می‌کنند و آثاری تولید می‌شود که تماشاگران از آن لذت می‌برند.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران