در حال بارگذاری ...
در دیدار با خانواده شهید بابایی عنوان شد

هنرمندان به شهدای گمنام بپردازند

دختر شهید بابایی از هنرمندان درخواست کرد فقط درباره شهدای سرشناس کار نکنند و سراغ شهدای گمنام هم بروند.

 به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، ملاقات هنرمندان پیشکسوت با خانواده شهید بابایی ۳۰ تیرماه در منزل این شهید با حضور سید عباس عظیمی مدیرعامل هنرمندان پیشکسوت، محمود عزیزی رئیس هیأت مدیره برگزار شد.

در این ملاقات عظیمی با اشاره به اینکه سر زدن به خانواده شهدا مناسبت نمی‌خواهد، بیان کرد: شهید بابایی قهرمان ملی ماست و آرامش امروزمان را مدیون این قهرمانان هستیم. خدا همسر گرامی ایشان را رحمت کند و امیدواریم که از دعای خیر خانواده شهدا، ما هم بهره ببریم. خانم حکمت همسر ایشان ادامه‌دهنده راه شهید بابایی بودند که در شورای شهر قزوین خدمات ارزنده‌ای داشتند.

محمود عزیزی نیز بیان کرد: اگر این عزیزان نبودند شاید موقعیت فعلی برای خیلی‌ها که امروز مدعی هستند، به وجود نمی‌آمد. ما میراث‌دار معرفت این بزرگان هستیم و متأسفانه گاهی قدر این معرفت را به خاطر برخی بازی‌های سیاسی در نظر نمی‌گیریم. پایداری، گذشت، ایثار و ... از درون جوانانی همچون شهید بابایی متولد می‌شود. تک‌تک کسانی که در راه مملکت شهید شدند، باید شناخته شوند و از هر یک از اینها، دهها فیلم مختلف از زوایای مختلف می‌توان تولید کرد. کسانی که امروز اینجا جمع شدند، بدون هیچ سفارش و طلب سیاسی آمدند و اعتقاد قلبی‌شان، آنها را به اینجا کشانده است. خوشحالم در زمانی زندگی می‌کنم که ملت به قهرمانانی چون شهید بابایی افتخار می‌کنند.

 

هوشنگ توکلی از هنرمندان حاضر در این ملاقات نیز گفت: من یک بار موفق شدم ایشان را ملاقات کنم و همان یک بار می‌شد تشخیص داد که حضور شخصیت و اعتماد به نفس بالایشان، فردی موفق از او ساخته است. خدا روح این شهید بزرگوار را شاد کند؛ اینها قهرمان‌های ما هستند.

اتابک نادری بازیگر سریال «شوق پرواز» بیان کرد: من به عنوان کوچک این جمع، اول باید عذرخواهی کنم که نتوانستم در مراسم خانم حکمت حضور داشته باشم. مجموعه «شوق پرواز» یک نقش نبود بلکه برای تک‌تک ما اتفاقاتی را رقم زد.

وی با اشاره به خاطراتی از روزهای تصویربرداری این مجموعه گفت: من بازیگر نقش شهید اردستانی بودم و یک روز سر یکی از سکانس‌ها تعدادی از افراد دارای رتبه به پشت صحنه آمدند و به ما ادای احترام کردند. من و شهاب حسینی به نشانه ارادت دستمان را روی سینه گذاشتیم و بعد از آن پاسخ جالبی از آنها شنیدیم که به ما گفتند احترامی که به شما می‌گذاریم، در درجه اول به خاطر خودتان سپس لباس مقدسی که پوشیدید و از همه اینها مهمتر نامی است که روی لباستان حک شده است. اتفاق آن روز تأثیر زیادی در ذهن من گذاشت.

اسماعیل خلج بازیگر نیز در این دیدار اظهار کرد: مقام شهادت به نوعی نگاه برمی‌گردد. خیلی از افراد در جنگ کشته می‌شوند اما همه آنها شهید نیستند. داشتن خُلق عظیم، مهربانی، بخشش و ایثار است که مرگ را منجر به شهادت می‌کند.

عطارچیان هنرمند خوشنویس حاضر در این جمع نیز اشاره کرد که این بزرگان هرگز نمی‌میرند و هنرمندان با هنر خویش می‌توانند به قهرمانان کشورشان ادای دین کنند.

جلیل فرجاد نیز در سخنانی بیان کرد: من عزیزانمان را در زندگی از دست داده‌ام اما به جز پدر و مادر مرحومم گاهی یادم می‌رود که برای دیگر عزیزان فاتحه بخوانم. ولی امروز به خانه کسی آمدیم که برای همه ما باعث افتخار است و بدون هیچ تبلیغ و سفارشی جمع شدیم تا یادش را گرامی بداریم.

 

عزت‌الله مهرآوران با اشاره به اینکه حضور من در این خانه باعث افتخارم است، گفت: شهادت ایشان از طرف خداوند در آسمان محقق شد. کاری که شهید بابایی و هم‌رزمانش انجام دادند، بسیار باارزش‌تر از کاری است که هنرمندان می‌کنند. او در یک لحظه کاری انجام داد که یک هنرمند باید در طول عمرش انجام دهند.

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده نیز با اشاره به فیلم سینمایی «آخرین پرواز» بیان کرد: زمانی که تازه کارمان را شروع کرده بودیم قرار بود از ایشان فیلمی بسازیم. نتیجه کار را به شهید بابایی و سرلشگر ستاری نشان دادم چون قول داده بودم که اولین نفری باشم که فیلم را می‌بینم. شهید بابایی به قدری تواضع داشت که هر چه از ایشان خواستیم عیب‌های کارمان را بگوید، فقط سکوت کرد. آری ما می‌دانستیم که نقطه نظراتی دارند اما مطرح نمی‌کنند. علاوه بر این همسر شهید خانم ملیحه حکمت نیز با حضور در شورای شهر قزوین خدمات ارزنده‌ای داشته‌اند؛ روح هر دوی این عزیزان شاد و گرامی باد.

سلما بابایی دختر این شهید گرانقدر نیز با تشکر از کسانی که در این محفل حضور داشتند، بیان کرد: صحبتی که مطرح می‌کنم خواسته مادرم است؛ اینکه مردم و بخصوص هنرمندان به سایر خانواده‌های شهدا نیز سر بزنند و آنها را خوشحال کنند. جامعه هنری باید به شهدا و کسانی که هیچ اثری از فداکاریشان وجود ندارد، بیشتر بپردازد. پدر من با فیلم و کتابی که درباره‌اش تألیف شد، به مردم معرفی شد اما شهدایی هستند که کارهای بزرگی انجام داده‌اند و به خاطر کشورشان، از جانشان گذشتند ولی هنوز کسی آنها را نمی‌شناسد.

 

وی که تجربه حضور در عرصه هنر را نیز دارد، در این باره گفت: تقریباً دو سال است که در عرصه فیلمسازی فعالیت می‌کنم و تمام تلاشم توجه به شهدای گرانقدری است که کمتر معرفی شده‌اند. در این راستا با کمک‌های امیر شاه‌صفی توانستم بخش کوچکی از ایثارگری شهدای نیروی هوایی و داستان زندگی‌شان را به تصویر بکشم. آخرین کارم هم سریال پنج قسمتی «هم پرواز» بود که از شبکه یک سیما پخش شد. خوشبختانه هنرمندانی چون حسن جوهرچی و پرویز پرستویی به من کمک کردند و از جامعه هنری سپاسگزارم که همیشه از راه شناساندن شهیدان به مردم پیشقدم می‌شوند.

محمد بابایی فرزند کوچک شهید بابایی ضمن تشکر از حضور میهمانان بیان کرد: امروز صحبت از پدر بود اما اینکه چطور ایشان به اینجا رسید، از لطف مادرمان بود که از دست دادنش همه ما را به هم ریخت. مادر ستون خانه ما بود که ۲۹ سال پس از شهادت پدر، سختی‌های زیادی را هم در زمان جنگ و هم پس از آن تحمل کرد. ایشان زمان شهادت پدر فقط ۲۸ سال سن داشتند و سه فرزندشان را بزرگ کردند و هیچ‌وقت از این مساله ناراحت نبودند.

سلما بابایی نیز با تائید حرف‌های برادرش در پایان این ملاقات گفت: پدر ما الگویی برای پسران جوان است و بی‌شک مادرمان هم می‌تواند برای خانم‌ها الگو باشد نه از این جهت که والدین‌مان هستند بلکه به خاطر فعالیت‌های ارزنده‌ای که داشتند. مادر من در زنده نگه داشتن نام پدر تأثیر بسزایی داشت.




مطالب مرتبط

در آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد دی‌ مطرح شد

هنرمندان، سرمایه‌های ملی کشور هستند
در آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد دی‌ مطرح شد

هنرمندان، سرمایه‌های ملی کشور هستند

سیدعباس عظیمی (مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت) در آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد دی‌ گفت هنرمندان عزیز کشور به‌عنوان سرمایه‌های ملی هستند و امیدوارم با بهبود شرایط درآمدی دولت، شاهد افزایش بودجه برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به هنرمندان پیشکسوت باشیم.

|

هنرمندان پیشکسوت پیشواز روشنایی رفتند

دورهمی خانوادگی موسفیدان هنر به مناسبت شب یلدا
هنرمندان پیشکسوت پیشواز روشنایی رفتند

دورهمی خانوادگی موسفیدان هنر به مناسبت شب یلدا

سیدعباس عظیمی در میهمانی خانوادگی هنرمندان پیشکسوت که به مناسبت شب یلدا با حضور هنرمندان برجسته و باسابقه رشته‌های مختلف برگزار شد، موسسه هنرمندان پیشکسوت را گنجینه بزرگ هنر ایران اسلامی دانست و گفت اگر هرکدام از اعضای این موسسه نزدیک به نیم قرن تجربه و تخصص داشته باشند، در ...

|

گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است
گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است

رضا صابری، کارگردان و نویسنده پیشکسوت، با بیان اینکه مشکل نمایشنامه‌‌نویسی در کشور و به ویژه در شهرستان‌ها، به یک اپیدمی تبدیل شده است، مرزهای ایجاد شده بین تئاتر استان با تئاتر تهران را بلای جان فعالان این عرصه دانست و از لزوم حذف آن گفت.

|

در گردهمایی هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین مطرح شد

محمود سالاری: رژیم صهیونیستی دیگر ترمیم‌پذیر نیست
در گردهمایی هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین مطرح شد

محمود سالاری: رژیم صهیونیستی دیگر ترمیم‌پذیر نیست

در گردهمایی هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین که در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رژیم صهیونیستی را پس از عملیات طوفان الاقصی، ترمیم‌ناپذیر خواند.

|

نظرات کاربران