در حال بارگذاری ...
در چهارمین نشست پردیس چارسو

آتیلا پسیانی به تماشای نمایشنامه خوانی «جمجمه ای در کانامارا» نشست

نمایشنامه «جمجمه ای در کانامارا» نوشته «مارتین مک دونا» با کارگردانی اصغر پیران و با نقش خوانی بهروز کاظمی، بهناز جعفری، خسرو پسیانی و اصغر پیران در پردیس سینمای چارسو نقش خوانی شد و این نمایشنامه خوانی با اقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر، نمایشنامه «جمجمه ای در کانامارا» در ادامه برنامه خوانش نمایشنامه های «مارتین مک دونا» در پردیس چارسو نقش خوانی  شد.در این نمایشنامه با داستان «میک داوود» مرد میانسالی  روبرو می شویم که هنوز پس از هفت سال مظنون به قتل همسرش است، زیرا همه مرگ او را چیزی فراتر از نتیجه یک حادثه رانندگی می دانند. او هر سال اوایل پاییز وظیفه دارد قبرهایی که هفت سال از زمان خاکسپاری مرده در آن می گذرد را بگشاید تا جا برای تازه واردهای قبرستان باز شود. میک که همه ساله مسئولیت اینکار را برعهده داشته این بار باید قبر همسرش را باز کند، اما زمانی که او با حضور پلیس و یک جوان که از سوی  کشیش به عنوان دستیار او انتخاب شده، قبر همسرش را می گشاید با صحنه عجیبی روبرو می شود و متوجه می شوند که هیچ جنازه ای در کار نیست. درنهایت اتفاقی رخ می دهد و انگشت اتهام از روی میک برداشته می شود و گوشه های تاریک این معما را بعد از سال ها روشن می شود.

 

«جمجمه‌ای در کانامارا» با ساختن پازلی سعی در بیان مسائل درونی و روان‌شناسانه آدم‌ها دارد و در واقع تصویر کوچکی از جامعه‌ای را نشان می‌دهد که مرز میان خشونت و عشق مشخص نیست  «مک‌دونا» در این کار با استفاده از طنزی سیاه و تلخ به نوعی سعی در تفسیر مفهوم عدالت دارد. اتفاقی که می تواند گوشه های تاریک این معما را بعد از سال ها روشن نماید. فرصتی که پلیس روستا، توماس هنلون، به سادگی از آن نخواهد گذشت.

 

در این نمایشنامه مخاطب با وقایع و اتفاقاتی مواجه می شود که در حالت عادی کمتر ممکن است حتی به آن فکر کند و موضوع خاص و معماگونه این نمایش آن قدر مخاطب را درگیر خود می کند که در طول نمایشنامه خوانی حاضر نیست، حتی ثانیه ای را از دست دهد.

 

با این نقش خوانان این نمایشنامه خوانی  به دلیل مشغله های متعدد کاری، در فرصت کوتاهی این نمایشنامه را که متن بلند و پیچیده ای است را آماده اجرا کردند، اما با اجرای خوبی مخاطبان مواجه شدند.

 

با این که نمایشنامه خوانی از امکانات اجرای صحنه ای بی بهره است و نقش خوانان تنها از امکانات بیان باید مخاطب را با خود همراه کنند و در طول اجرا او را با شگردهای بیانی حفظ کنند، نقش خوانان این نمایشنامه خوانی به خوبی توانستند از پس این موضوع برآیند و تا آخرین لحظه مخاطبان این اجرا را دنبال کردند. آتیلا پسیانی و فاطمه نقوی نیز از جمله کسانی بودند که این نمایشنامه خوانی را دنبال کردند.

 

نمایشنامه «جمجمه‌ای در کانامارا» که در کنار دو نمایشنامه «ملکه زیبایی لی نین» و«غرب غم زده» سه گانه «لی نین» نوشته «مارتین مک دوناف»را تشکیل می‌دهند و آثار این نمایشنامه نویس در ایران با اقبال روبرو شده است و تاکنون توسط کارگردان هایی چون همایون غنی زاده و علی پورشانی روی صحنه رفته اند. پیشتر تنها یک بار نمایشنامه «جمجمه ای در کانامارا» در سالن ارغنون روی صحنه رفته است.

 

«مارتین مک‌دونا» نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ایرلندی - بریتانیایی است. او به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌نویسانِ زندهٔ ایرلندی شناخته شده است. از آثار نمایشی او می توان «ملکهٔ زیبایی لی‌نین»،«جمجمه‌ای در کانه‌مارا»،«غرب غمزده»، «چلاق آینیشمان»،«ستوان آینیشمور» و «بانشی‌های آینیشیر» اشاره کرد.

 




نظرات کاربران