در حال بارگذاری ...
نگاهی به یازدهمین دوره

جشنواره تئاتر رضوی، بستری برای ترویج فرهنگ دینی

جشنواره تئاتر رضوی می‌تواند محفلی برای ترویج فرهنگ رضوی و آشتی هنرمندان برجسته خراسان با تئاتر باشد. تاثیرگذاری هنر زنده تئاتر بر کسی پوشیده نیست. این هنر از بدو پیدایش به عنوان ابزار و دستاویزی برای بازگو کردن افکار و حرف های هنرمندان به کار گرفته می شد.

به گزارش ایران تئاتر، ما شاهد فستیوال های متعدد تئاتر در سراسر کشور بودیم که با هدف ترویج اندیشه و فرهنگ مشخصی برپا شده اند و کم و بیش توانستند به اهداف خود دست پیدا کنند. به گفته هنرمندان جوان و یا شناخته شده تئاتر شرکت کننده در جشنواره تئاتر رضوی، این جشنواره  در زمینه ترویج فرهنگ رضوی موفق عمل کرده است.

 

جشنواره تئاتر رضوی در آستانه برگزاری یازدهمین دوره خود قرار دارد این جشنواره ده دوره پیشین خود را با نظم و استقبال مردمی پیش رو گذاشت که به گفته محمود عزیزی دبیر این دوره از جشنواره، یازدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی با کیفیت و حضور هنرمندان شناخته شده بیشتری برگزار خواهد شد.

 

خراسان شمالی و شهر بجنورد با توجه به بستر غنی فرهنگی، مذهبی که دارد میزبان بسیار مناسبی برای جشنواره تئاتر رضوی محسوب می شود. انتخاب این استان به عنوان محل برگزاری این جشنواره موجب شده تا هنرمندان تئاتر، این استان را به عنوان مهد تولید تئاتر مذهبی با رویکرد رضوی بشناسند.

 

سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی هنرمندان برجسته زیادی را به جامعه هنری معرفی کرده است اما متاسفانه بسیاری از این هنرمندان تنها فعالیت خود را ماطوف به پایتخت و یا فعالیت خود را بسیار کم رنگ کرده اند. این جشنواره می تواند فرصتی برای حضور این هنرمندان و یا آشتی آنها با دنیای تئاتر فراهم آورد.

 

یازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی با هدف معرفی اندیشه‌ها و آموزه‌های امام رضا (ع) به زبان نمایش، گسترش فعالیت‌های مذهبی و مرتبط، سیره ائمه معصومین به ویژه حضرت رضا(ع)، اشاعه فرهنگ والای رضوی در سطح جامعه و معاصرسازی مفاهیم دینی برپا می‌شود.

 

جشنواره سراسری تئاتر رضوی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با حمایت و پشتیبانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و استانداری خراسان شمالی برگزار خواهد شد.

 

در این دوره از جشنواره شاهد بخش ایده‌های نمایشی رضوی برای نخستین‌بار خواهیم بود که با توجه به رای هیات مشاوران 15 ایده برتر نمایشی انتخاب و پس از طی مراحل لازم و تبدیل به نمایش نامه، در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

همچنین یازدهمین دوره جشنواره سراسری رضوی در نظر دارد توجه ویژه‌ای به اجرای عمومی آثار داشته باشد تا تلاش هنرمندان در راستای تولید آثار حرفه ای و تاثیرگذار با مضمون مذهبی بی نتیجه نماند.

 

گفتنی است یازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی به دبیری دکتر محمود عزیزی از 15 تا 20 مردادماه در بجنورد برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران