در حال بارگذاری ...
هادی مرزبان در گفت و گو با ایران تئاتر :

جشنواره تئاتر رضوی قدرتمند و استاندارد است

خوشبختانه جشنواره تئاتر رضوی تا امروز بسیار محکم و قدرتمند ظاهر شده است و در بین جشنواره های دیگر از یک استاندارد و وجه هنری خوبی برخوردار است.

به گزارش ایران تئاتر، تقریبا بیشتر هنرمندان تئاتر با برگزار شدن جشنواره هایی برای تئاتر با مضامین مختلف و در مناطق گوناگون موافق هستند ومی دانند که نتایج خوبی به دنبال دارد. هادی مرزبان یکی از وفاداران به آثار اکبر رادی در ایران، درباره برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در استان خراسان و اثرات تمرکز زدایی از تئاتر، توضیح داد: «مسلما هرجایی که تئاتر به هر بهانه ای اجرا شود، خدمت فرهنگی بزرگیست و چه بهتر که در مناطق مختلف شاهد این رخدادها باشیم. جشنواره تئاتررضوی در منطقه ای برگزار می شود که هنرمندان تئاتری بزرگی از آن سر برآورده اند. خوشبختانه این جشنواره تا به امروز بسیار محکم و قدرتمند ظاهر شده است و در بین جشنواره های دیگر از یک استاندارد و وجه هنری خوبی برخوردار است».

 

وی در ادامه افزود: «مملکت ما جشنواره زده است و وقتی در بین این همه جشنواره یکی از آنها خوش می درخشد و نشان می دهد که هدف های بزرگتری دارد، جای خوشحالی بسیاریست. من امیدوار هستم شرایط و نحوه برگزاری جشنواره رضوی از این هم بهتر شود. این رشد برای مردم منطقه خراسان و هنر تئاترشان بسیار مفید است».

 

کارگردان نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ داغ» در ادامه ضمن اشاره به تاثیرات هنر تئاتر در اجتماع، توضیح داد: «من فکر می کنم بعد از ما تنها چیزی که باقی می ماند هنر است، این بقا ابدیست. با یک مثال منظورم را روشن تر بیان می کنم. در دیوان حافظ از شاه شجاع یاد شده است و اگر اسم این پادشاه امروز برای ما آشناست و او را تا حدی می شناسیم، دلیلش شعر و هنر است. ما این شخصیت را می شناسیم چرا که به واسطه یک اثرهنری به ما معرفی شده، اثری که تا به امروز جاودان باقی مانده است».

 

هر جشنواره تئاتری با توجه به هزینه هایی که در بر دارد، اهدافی را دنبال می کند و در واقع باید هزینه هایش را باز گرداند. این هزینه ها می تواند مادی یا معنوی باشد و هر دوطرف یعنی برگزار کننده و شرکت کننده هردو با این هزینه کردن ها مواجه می شوند. کارگردان نمایش «خانمچه و مهتابی» در ادامه درباره راه کارهایی که می تواند باعث قوت جشنواره تئاتر رضوی شود، توضیح داد: «به اعتقاد من باید در انتخاب آثار سخت گیری شود. هر اثری را همین طوری نباید پذیرفت. صرف اینکه مضمون یک نمایش در رابطه با امام هشتم باشد، نمی توانیم بگوییم اثر مناسبی برای شرکت در جشنواره رضویست. باید در پذیرفتن آثار شاخص های هنری را در نظر داشت. اصولا وقتی یک اثر مذهبی اجرا می شود، همه یک تصور از پیش ایجاد شده ای دارند و فکر می کنند ارزش هنری این آثار پایین است. مسوولان برگزاری چنین جشنواره هایی می توانند با انتخاب درست این ذهنیت را تغییر دهند. باید کار را به کاردان سپرد و ملاک های انتخاب آثار را تغییر داد».

 

هادی مرزبان در ادامه گفت: «در لباس هنر هرچیزی جاوید است به خصوص در ارتباط با تئاتر که حالا بازگو کننده میزان فرهنگ جوامع مختلف است. تئاتر رضوی یکی از جشنواره هاییست که واقعا برای منطقه جلوه خوبی دارد. من هم خراسانی هستم و خراسان مهد تئاتر بوده است. من به خاطر دارم که تا 40 سال پیش، خراسان گروه های تئاتری قدرتمندی داشت و بسیاری از افرادی که امروز در سینما و تلویزیون فعالیت می کنند، اهل خراسان هستند. خیلی بهتر است که به جای کمیت جوایز به کیفیت آن فکر کنند». 




مطالب مرتبط

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

نظرات کاربران