در حال بارگذاری ...
گفت وگو با آناهیتا غنی زاده کارگردان نمایش لاکی عجق وجق

بر اساس نیاز سنجی امروز مخاطب کودک نمایش اجرا می کنم

تئاتر کودک در همه جای دنیا کارکردهای خود را در دو حوزه سرگرمی سازی و آموزشی دارد و در ایران هم تئاتر کودک جایگاه خاص و دارای جشنواره ای مستقل است و از همه مهم تر دارای چند سالن اختصاصی برای اجرای نمایش های کودکانه است. تئاتر کودک "لاکی عجق وجق" بر اساس محورهای آموزشی و جذابیت های نمایشی توسط کارگردان با سابقه تئاتر کودک آناهیتا غنی زاده روی صحنه رفته است.

آدم برفی، اسب و  سیب و بهار و زیبای بی اعتنا از جمله اجراهای صحنه ای غنی زاده محسوب می شوند . داستان این نمایش در باره  لاک پشتی است که فکر می کند لاک اش میان او و دوستانش فاصله ایجاد کرده است. برای همین لاک اش تنها می گذارد تا از تنهایی دربیاید. این نمایش با نویسندگی امیر مشهدی عباس ،بازیگری و و نمایشگران عروسکی یه ترتیب ورود به صجنه : آرش صادقیان حقیقی ، آزاده نوری ، ملیحه مقیمی اسفندآبادی ، عطا مقیمی ، سمیرا مهدوی  و ترانه سرایی آزاده فرهنگیان و تهیه کنندگی حمید رسولی در تالار هنر روی صحنه رفته است .با آناهیتا غنی زاده در باره ساختار و مضمون نمایشش ، تئاتر عروسکی و مختصاتش  گفت وگویی انجام داده ایم

 

آیا نمایش لاکی عجق وجق را فقط مختص کودکان اجرا کرده اید؟

 

نمایش لاکی عجق  وجق در واقع مخاطب اصلیش خردسالان و کودکان است و البته بزرگسالان هم دیدن نمایش می تواندبرایشان جذاب است و موقعی که با بچه هایشان به سالن می آیند با کار ارتباط برقرار می کنند .خوشبختانه در این مدت اجرا با نمایش بچه ها ،  ارتباط خوبی برقرار کرده اند و استقبال خوب بوده است. نکته حائز اهمیت کمبود تبلیغات تئاتر کودک است که باعث چالش هایی برای تئاتر کودک شده است . خیلی از خانواده ها اطلاعی از نمایش های کودک در حال اجرا ندارندو باید در این زمینه کارهایی انجام داد.

 

 برای ارتباط بهتر مخاطب کودک با نمایش چه تمهیداتی اندیشید؟

 

دکور زیبا، طراحی نوری متفاوت و گوناگون و موسیقی شاد و عروسک های زیبا شاکله نمایش ما را برای ارتباط خوب کودکان با نمایش به وجود آورده است . برای رسیدن به این خواسته هزینه های زیادی صرف شده است.

 

آیا با توجه به وجود چندین سالن اختصاصی برای تئاتر کودک ، آیا هنوز تئاتر کودک با مخاطبان ثابتی روبه رو نیست؟

 

 من بعد از پنج سال دوباره نمایشی را روی صحنه اجرا کردم و نسبت به پنج سال قبل شاهد تغییرات کمی و کیفی در نوع اجراها و مخاطب بوده ام . الان خیلی از خانواده ها بچه هایشان را به دیدن تئاتر کودک می آورند. با توجه به جمعیت بالقوه ای که وجود دارند .باید از این مخاطبان انبوه بالقوه  در جهت توجه دادن به تئاتر استقاده بهینه تری انجام داد و در ضمن تعداد سالن های ویژه کودک را افزایش داد . خیلی  ازدوستان فعال تئاتر کودک در فرهنگ سراها نمایش روی صحنه می برند که سالن های استاندارد  و مناسبی برای اجرای نمایش ندارند و چند منظوره هستند.

 

با توجه به رشد آگاهی هایی کودکان این دوره و زمانه و دسترسی آسانی که به تکنولوژی روز دارند ، برای اینکه با این پیشرفت همراه باشید. چه کارهایی انجام داده اید؟

 

سال ها است که در حوزه نمایش خلاق مربی آموزشی هستم و با بچه ها دوره های نمایش خلاق را برگزار می کنم و در کنارش آموزشگاه  تئاتر و کودک و نوجوان را تاسیس کرده ام و در آن فعالیت می کنم و هیچ وقت در این دوران و دو دهه اخیر ارتباطم با کودکان گسسته نشده است و بر اساس نیاز سنجی امروز مخاطب کودک نمایش اجرا می کنم . شناخت مخاطب بحث مهمی است و باعث ایجاد ارتباط می شود . معتقدم آموزش برای بچههای نسل امروز، باید به صورت غیر مستقیم انجام شود؛ در همین راستا این نمایش با دو داستان موازی پیش میرود و پیام آموزشی خود را لابهلای داستان اصلی به مخاطبانش که بهترین آنها میتوانند گروه سنی پایههای ابتدایی باشند، میرساند. در نمایش نگاه متفاوتی به فضای جنگل وجود دارد و با طراح صحنه ، سینا ییلاق بیگی به این جمع بندی رسیدیم که جنگلی ابستره و خیال پردازانه را مورد استفاده قرار بدهیم .در طراحی میزانسن ها و متن با توافق با نویسنده به یک زیبا شناساسی رسیدیم و درکنارش از آواز ( ترجیع بند ) استفاده کرده ایم که بن مایه نمایش در این ترانه ارائه می شود و آزاده فرهنگیان ترانه سرا و موسیقی عبد آتشانی به این قضیه کمک کرده است .

 

 در بحث تعویض دکور صحنه هم موثر عمل کردید؟

 

 بله، در این تعویض صحنه بدون اینکه قطع نوری انجام شود و چند دقیقه ای زمان صرف تغییرات بشود، در لحظه و بدون اتلاف وقت ، یکی از نمایشگران عروسکی و یا بازیگران باخواندن  این ترجیع بند شعری  "هرکسی توی دنیا  یه شکل و رنگی دارد . هرکی با شکل خودش لطف و قشنگی دارد" این کار را انجام می شود . لاک پشت قصه ما تصور می کند که لاک سنگینش باعث تنهایش شده است و از لاکش بیرون می آید و با سفری که انجام می دهد به درک درستی می رسد و دوباره به لاکش برمی گردد.  در اصل می خواهیم بگوئیم هر کسی یک توانایی و ظرفیتی دارد که باید آن را واکاوی کند و آز آن انرژی بگیرد و اعتماد به نفسش را تقویت کند . برخی از خانواده ها توقعات نابه جایی از کودکانشان دارند و توقع دارند کودک چهار ساله شان مثل کودک شش ساله رفتار و عمل کند و این امر فشارهای زیادی را به کودکان وارد می کند و باعث می شود کودکی بچه ها ناتمام بماند این امر باید مورد بازنگری قرار بگیرد و معیارها تغییر پپدا کرده است. بنابراین باید از کودکانمان به اندازه توانای هایشان متوقع باشیم و به آنها فرصت بازی کردن و لذت بردن از زندگی را بدهیم . در حین دیدن نمایش هم بارها دیدم با ورود عروسک – بازیگر جدیدی به صحنه مثل عقاب بچه ها هیجان زده شده اند و کلی شادی می کنند و با جیغ زدن به یک رهایی می رسند و حالشان خوب می شود . در جاهایی با توجه به قصه نمایش با طرح مضامینی بچه ها به تفکر وادار می شوند . در پایان از همه ی اعضای گروه عزیز که با همراهی ها و همدلی هایشان برای به نتیجه رسیدن این اجرا در کنارم بودند ، سپاسگزاری می کنم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران