در حال بارگذاری ...
در نشست خبری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج مطرح شد

تلاش برای کادرسازی و تربیت نیروی جوان هنری

نشست خبری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج صبح امروز در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری با حضور غلامرضا منتظری مدیرعامل سازمان بسیج هنرمندان ، امیرنصیربیگی مدیر انجمن ها و تشکل های هنری و ادبی بسیج هنرمندان و کوروش زارعی دبیر جشنواره برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر منتظری در این نشست گفت: در تلاش هستیم تا در این جشنواره هنرمندان بتوانند، مواضع هنری و ادبی را در جهت مواضع انقلاب اسلامی سوق بدهند.

 

وی افزود: بحث کادرسازی و تربیت نیروی جوان و تولید اثر از برنامه هایی است که ما آن را دنبال می کنیم. در این جشنواره تلاش شده است که از زمان تولد یک اندیشه برای تبدیل شدن یک طرح به یک نمایشنامه آموزش های لازم به کسانی که برای ما طرح هایشان را ارسال می کنند، ارائه بشود.

 

مدیرعامل سازمان بسیج هنرمندان ادامه داد: پس از پایان جشنواره نیز برای افرادی که آمادگی خودشان را برای این عرصه اعلام کرده اند اما پذیرفته نشدند، دوره های تخصصی داریم چرا که وظیفه خود می دانیم تا زمینه رشد و بالندگی چهره های مستعد را فراهم کنیم. تلاش شده است که رویکرد نوینی برای نگارش یک اثر نمایشی پیش گرفته شود و از آثار کلیشه ای حذر می کنیم چرا که وقت آن رسیده تا قدم نوینی برای تحول این حوزه برداریم.

 

منتظری تصریح کرد: رسیدن بیش از 900 اثر قابل تحسین است. ما به جهت متون نمایشی با فقر روبرو هستیم و این تعداد اثر یک سرمایه محسوب می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: برای جشنواره هایمان دو عنوان انتخاب کردیم و این عناوین نشان دهنده مسیر حرکت ما است. بحث های سبک زندگی و پایداری و مقاومت این موضوعات هستند.

 

منتظری توجه به اجراهای عمومی را هم مهم دانست و گفت: ایران فقط تهران نیست. بر اساس عدالت محوری باید به تهران هم در سهم خودش توجه کنیم اما باید قلمرو نگاهمان به سایر استان ها هم برسد و باید تمام استان ها را به یک چشم دید.

 

کوروش زارعی نیز در ابتدای صحبت هایش به عدم حمایت مالی حوزه هنری از جشنواره اشاره کرد و گفت: این جشنواره را سازمان بسیج هنرمندان برگزار می کند و ما در حوزه هنری حمایت مالی از جشنواره نداریم. در انجمن هنرهای نمایشی سازمان بسیج هنرمندان، شورایی تشکیل شد و هنرمندان در آن شورا دغدغه هایشان را مطرح کردند. هفته ها با هم تبادل نظر کردیم و به ساختار فعلی جشنواره رسیدیم. تصمیم بر آن شد که از ابتدا به طرح و ایده فکر کنیم تا آثار بدیع و تازه و متنوعی تولید شود.

 

دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج افزود:‌ ما به دنبال تربیت نیرو برای هنر انقلاب هستیم. پس طی فراخوانی اعلام کردیم که طرح هایتان را ارسال کنید. 910 طرح از استان های مختلف به دست ما رسید. بیشترین سهم را استان اصفهان با 110 طرح داشت. خراسان رضوی 50 اثر و گیلان و آذربایجان شرقی با 35 اثر در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ادامه داد: ما از جهت تعداد آثار ارسالی و کیفیت طرح های رسیده استان ها را به الف ب ج د درجه بندی کردیم . طرح ها در شورای بازخوانی درحال خوانش است. آثاری که طبق اهداف سازمان بسیج هنرمندان ظرفیت تبدیل شدن به یک اثر دراماتیک داشته باشند، انتخاب می شوند.

 

وی تصریح کرد: پس از منطقه بندی استان ها تعدادی از نمایشنامه نویس های مطرح به عنوان استاد مشاور در کنار گروه ها قرار می گیرند و در کنار آن کارگاه آموزشی نیز خواهیم داشت.

 

زارعی با اشاره به اینکه برای ما موضوع و محتوای آثار مهم است و باید در راستای اهدافمان باشد، گفت:‌ در مرحله نگارش به دوستان نویسنده کمک هزینه پرداخت خواهیم کرد و پس انتخاب متن های برگزیده، گروه ها و کارگردان ها کار را شروع خواهند کرد. ما در این مرحله هم یک مشاور در کنار گروه قرار می دهیم تا به اجراهای خوبی برسیم. برای تولید هر اثر نیز کمک هزینه ای را پرداخت می کنیم.

 

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که نمایش ها قبل از اینکه در جشنواره روی صحنه برود، در استان ها اجرای عمومی داشته باشد خصوصا که در اجراهای عمومی و بازخوردهایی که هنرمندان در مواجهه با مخاطب دارند، نقاط ضعف و قوتشان مشخص می شود و می توانند برای اجرا در جشنواره آن را برطرف کنند.

وی گفت: در استان های منطقه الف 6 اثر صحنه ای و 3 اثر خیابانی در مرحله اول انتخاب می شوند که در نهایت سه اثر صحنه ای و دو اثر خیابانی در جشنواره اجرا خواهد شد.  

 

در استان های منطقه ب، پنج اثر صحنه ای و سه اثر خیابانی به مرحله اول راه می یابند و از این میان سه اثر صحنه ای و دو نمایش خیابانی به جشنواره راه می یابند.

 

سهمیه منطقه ج نیز چهار نمایش صحنه ای و 2 اثر خیابانی است که دو اثر صحنه ای و دو نمایش خیابانی به جشنواره راه می یابند.

 

در منطقه د، سه اثر صحنه ای و دو نمایش خیابانی در مرحله اول حضور خواهند داشت که دو اثر خیابانی و دو اثر خیابانی به مرحله نهایی راه پیدا می کنند.

 

زارعی در ادامه به زمان بندی جشنواره اشاره کرد و گفت: مهلت ارسال طرح ها تا دهم تیرماه بود. تا نیمه مرداد نتایج بازخوانی ها اعلام می شود. پایان شهریور نیز مهلت ارسال متون نگارش شده است. گروه ها تا آبان ماه برای مرحله آماده سازی و بازبینی نمایش ها فرصت دارند و تا پایان آذرماه نیز کارها باید در استان ها اجرای عمومی بشوند. جشنواره نیزدر بهمن ماه برگزار می شود.

 

امیرنصیربیگی نیز گفت: انجمن هنرهای نمیاشی سازمان بسیج هنرمندان توانمندی های خوبی دارد. در حال حاضر در 32 استان کشور انجمن داریم و در 380 شهرستان گروه های استانی ما فعالیت دارند و این گام خوبی است برای نقش آفرینی در حوزه ادبی و هنری.

 

مدیر انجمن ها و تشکل های هنری و ادبی بسیج هنرمندان افزود: برگزاری جشنواره به این شکل نتیجه چندین جلسه در شورای مرکزی تئاتر بسیج هنرمندان سات که هر کدام سابقه خوبی در تئاتر دارند و این بار می توانیم با برگزاری جشنواره به این شکل اهدافمان را پی بگیریم.

 




نظرات کاربران