در حال بارگذاری ...
کارگردانی که به زبان و فرهنگ کشورش سخن می‌گوید

با دیدن نمایش «شمس پرنده» نیازی به کلاس مولاناشناسی نیست

نمایش «شمس پرنده» از ۱۴مرداد در ایوان عطار کاخ موزه سعد‌آباد به صحنه می‌رود.

به گزارش ایران تئاتر، نشست رسانه‌ای نمایش «شمس پرنده» با حضور پری صابری نویسنده و کارگردان نمایش، محمد حاتمی بازیگر نقش مولانا، سیروس اسنقی بازیگر نقش شمس و ابراهیم اثباتی آهنگساز و تهیه‌کننده، در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

 

در ابتدای نشست، پری صابری خود را انسان ساده‌ای دانست که همچون افراد دیگر زندگی می‌کند ولی هنر تئاتر برایش مهم است و تاکید کرد: در مسیر حرکتم در حوزه تئاتر بالا و پایین داشتم و فراز و فرودی طی کردم که برایم ارزشمند است.

 

وی با این توضیح که در کشور فرانسه بودم که احساس کردم باید نسبت به وطنم ادای دین کنم، افزود: از کاری که در فرانسه انجام می‌دادم راضی بودم و متونی از بزرگان ادب جهانی را به صحنه می‌آوردم. ولی حس کردم باید به زبان و فرهنگ کشورم سخن بگویم ولی جرات نداشتم سراغ آن بروم. مرعوب فرهنگ و آثار بزرگان غرب چون چخوف و پیراندلو بودم که راه نوشتن را نیز بهم یاد داده بودند.

 

کارگردان «یوسف و زلیخا» ادامه داد: به سراغ فرهنگ ایران آمدم و اقیانوسی جلویم باز شد که نمی‌دانستم عمق آن کجاست؟ در قدم نخست به «بیژن و منیژه» و «رستم و سهراب» پرداختم که هر کدام به گونه شگرفی با ارزش هستند. من مرعوب متون پرقدرت غرب بودم ولی از زمانی وارد تونل فرهنگ ایران شدم بسیار آموختم و موفق بودم. با علاقه ویژه‌ای متون ایرانی را پی‌گیری کردم و خوشبختانه از آن سربلند بیرون آمدم.

 

صابری با این توضیح که بدون این که بدانم مولانا کیست ارتباط خاصی با او داشتم، گفت: وقتی «شمس پرنده» را اجرا کردم مردم از آن استقبال کردند و این اثر جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد. اجرای این نمایش حدی را برایم تعیین کرد که نمی‌توانستم از آن پایین‌تر  باشم. با اجرای نمایش براساس متون پربار نشان دادم در پی چه هستم و چه کاری می‌خوام انجام دهم. فرهنگ ایرانی راهی را به من نشان که خود را موظف می‌دانستم  توجه علاقه‌مندان دیگر را هم به این مسیر جلب کنم.

 

وی با تاکید بر این که نمایش برای اجرا بازنگری نشده است، تصریح کرد: متن برای این اجرا تغییری ندارد چون برای نوشتن بیش از چهار سال روی آن کار کردم. در این مدت نیز پرونده «شمس پرنده» بسته نشده بود و میزانس‌ها توسط منشی صحنه حفظ شده است. فقط در حرکت که توسط گروه جوان 23 نفره انجام می‌شود تغییراتی داشتیم.

 

کارگردان «اسطوره سیاوش» درباره اجرای این نمایش در ایوان عطار کاخ موزه سعد‌آباد نیز اظهار داشت: این مکان از بناهای یگانه تاریخی است. مکان بی‌نظیری است و حدود 50 دانشجوی پسر و دختر با ذوق و شوق برای تمرین خود را به این بنا می‌رسانند.

 

کارگردان «لیلی و مجنون» تاکید کرد: نمایش «شمس پرنده» نمایشی است که باید در سرتاسر ایران اجرا شود ولی این حرکت نیازمند پشتیبانی است. در دیداری که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم ایشان نیز معتقد بودن این نمایش باید در تمام ایران اجرا شود. اهمیت اصلی نمایش دست شخصیت مولانا و شمس است. با اجرای این اثر مخاطبان با این دو شخصیت به خوبی آشنا می‌شوند و نیاز به کلاس مولانا و شمس شناسی ندارند.  

 

وی درباره اجرای نمایش «کوروش» نیز توضیح داد: کوروش سرچشمه خرد است. دو سال وقت گذاشتم نمایشنامه کوروش را بنویسم. متن به زودی توسط نشر قطره منتشر خواهد شد. اجرای این نمایش آرزویم است و امیدوارم تا زنده هستم «کوروش» را به صحنه بیاورم و به این آرزوی مهم برسم.

 

در ادامه ابراهیم اثباتی اجرای مجدد نمایش «شمس پرنده» را نتیجه همدلی گروه دانست و اظهار داشت: در تلاشیم شرایطی فراهم شود تا این نمایش در شهرهای دیگر نیز اجرا داشته باشد. زمان اجرای نمایش در تالار وحدت (تور شمس پرنده) شکل گرفته بود و از استان‌های مختلف مخاطبان علاقه‌مند برای دیدن نمایش به تهران می‌آمدند.

 

وی درباره آهنگسازی این نمایش توضیحاتی ارائه داد و افزود: تاکنون 10 اثر موسیقایی برای کارهای پری صابری نوشتم. سازبندی موسیقی نمایش «شمس پرنده» براساس موسیقی کلاسیک، موسیقی مقامی و حس و حال اشعار مولانا نوشته شده است. مولانا از شاعران بزرگ اهل موسیقی است و اشعارش را بر وزن موسیقی سروده است. موسیقی «شمس پرنده» جدای بحث دراماتیک به دلیل ساختار نوشتن و بار معنوی کلام نافذ مولانا عنصری برای انتقال پیام است.

 

اثباتی یادآور شد: عموم مخاطبان با موسیقی نمایش ارتباط خوبی برقرار کردند و آلبوم «شمس پرنده» در زمان انتشار رتبه نخست فروش را بدست آورد.

 

سپس محمد حاتمی با این توضیح که 16 سال است که نقش مولانا را بازی می‌کند، اضافه کرد: با نمایش «شمس پرنده» و نقش مولانا ارتباط خاصی دارم. این نقش جایگاه ویژه‌ای در زندگیم دارد و همچنان برکات آن به من می‌رسد. با توجه به شخصیت مهم مولانا از 16 سال پیش تاکنون در این نقش به پختگی رسیدم. باید برای این کار زمان می‌گذاشتم و به تجربه بیشتری می‌رسیدم.

 

وی با بیان این که بازیگری در تئاتر برایم مهم است و هر نقشی را نمی‌توانم در این حوزه بازی کنم، تصریح کرد: هادی مرزبان قبل از سال 95 مرا برای نقش مولانا در «بازارعاشقان» دعوت کرد ولی آن زمان در کار دیگری همکاری داشتم. دوباره از من برای بازی در این کار دعوت شد که به خاطر ارادتی که به شخص ایشان دارم در نمایش بازی کردم.   

 

حاتمی به صحنه بردن چند باره یک نمایش را در تداوم تئاتر و رشد فرهنگی موثر دانست و گفت: پس از مدتی از اجرای نمایش «شمس پرنده» متوجه شدیم نباید به سی اجرا اکتفا کرد چون بسیاری از مخاطبان نتوانستند نمایش را تماشا کنند.

 

سپس سیروس اسنقی با این توضیح که از سال 66 در تئاتر حرفه‌ای مشغول به کار شدم، ادامه داد: پس از 16 سال هنوز از برکات اتفاقاتی که در طول تمرین و اجرای نمایش «شمس پرنده» برایم پیش آمد بهره می‌برم. این نمایش تجربه‌ای معنوی است و از صابری تشکر می‌کنم به من اطمینان کرد و نقش شمس را بهم سپرد.  

 

حسین خطیبی روانپزشک و پژوهشگر اجتماعی اجرا نشست را به عهده داشت.

 

نمایش «شمس پرنده» در مجموع 210 اجرا داشته و در کشور ایتالیا و فرانسه نیز به صحنه رفته و با استقبال خوبی روبرو شده است.

 

این نمایش از 14مرداد در ایوان عطار کاخ موزه سعد‌آباد به صحنه می‌رود

 

عکس از امین خطیبی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران