در حال بارگذاری ...
موجی که نمایش «شکلک» به راه انداخت

آشتی مردم بجنورد با تئاتر

اجرای نمایش «شکلک» نوشته نغمه ثمینی به کارگردانی مهران رحمانی با استقبال بی‌نظیری در شهرستان بجنورد همراه شد.

رحمانی در گفت‌وگو با ایران تئاتر، توضیح داد: وقتی اواخر اسفندماه 94 به اتفاق دوستان بازیگر قرار تولید نمایش «شکلک» را گذاشتیم به ذهنمان نمی‌رسید که این نمایش بتواند بعضی از رکوردهای اجرای عمومی تئاتر و فروش بلیط نمایش در شهرستان بجنورد را بشکند و تا این حد مورد اقبال و توجه مردم قرار بگیرد. موج استقبال و آشتی مردم بجنورد با اجراهای عمومی نمایش را به وجود آورد و آغازگر این موج باشد. به طوری که مخاطبان برای بدست آوردن بلیط و دیدن نمایش راضی باشند ایستاده و نشسته روی زمین نمایش را تماشا کنند. حتی متاسفانه بازار سیاه برای خرید بلیط نمایش نیز به وجود آید.

 

وی با بیان این که آشنایی من با نمایش «شکلک» به جشنواره تئاتر فجر در سال 83 بازمی‌گردد، تصریح کرد: زمانی که به تماشای این نمایش به کارگردانی کیومرث مرادی نشستم افسون این نمایش شدم. همان زمان با خودم عهد کردم اگر قرار باشد دوباره جسارت کارگردانی نمایشی را پیدا کنم حتما به سراغ این متن جذاب نغمه ثمینی خواهم رفت. اجرای این نمایش سخت برای من چالشی بزرگ بود و مستلزم امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب جهت اجرا و مهم‌تر از همه سالن پلاتو و بازیگران توانمند مناسب با نقش‌ها.

 

رحمانی ادامه داد: سال‌ها گذشت تا به واسطه برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در شهرستان بجنورد، این شهرستان صاحب سالن بلک باکس مناسب شد. در نخستین حضورم در این تماشاخانه، ایده قدیمی اجرای نمایش «شکلک» به سراغم آمد و از همان زمان مقدمات تولید نمایش آغاز گردید. قرار تمرین را با بازیگران گذاشتم و به صورت جدی تمرینات از نیمه دوم فروردین 95 آغاز شد. اجرای عمومی 28 تیر تا 3 مرداد به مدت هفت شب بود و به دلیل استقبال خارج از انتظار مخاطبان به مدت سه اجرای دیگر تمدید شد.

 

این فیلمساز اضافه کرد: اتفاقی که موجب شگفتی و غافلگیری عوامل تولید تئاتر «شکلک»، انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان شمالی و معاونت فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شد استقبال بی‌نظیر و حمایتی وصف ناشدنی از این نمایش توسط مردم بجنورد بود. فروش بلیط این نمایش به سامانه فروش اینترنتی گلشن آنلاین سپرده شد و به محض باز شدن پنل فروش بلیط برای نخستین بار در بجنورد تمامی بلیط‌های چهار روز اول در عرض چند ساعت رزرو و پیش فروش شد.

 

رحمانی با این توضیح که روند و استقبال چشمگیر و حمایت مردم از این نمایش همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: به دلیل برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در شهرستان و آماده سازی سالن‌های نمایش جهت برگزاری این رویداد ملی مهم، امکان تمدید اجرا میسر نیست و فقط یک اجرای فوق العاده روز سه شنبه 5 مرداد داشتیم. جالب این که در مدت زمان کمتر از 6 ساعت از اطلاع رسانی اجرای فوق العاده تا باز شدن سایت فروش بلیط جهت سانس فوق العاده تمامی صندلی‌های موجود پیش فروش گردید.

 

وی با بیان این که نمایش «شکلک» موج مثبت و رو به جلویی را در شهر به وجود آورد، گفت: یک نگاه گذرا در محیط‌های مجازی به ویژه گروه‌های تلگرام و صفحات اینستاگرام  گویای این مطلب است که تعدادی از همشهریان با نوشتن یادداشت‌ و مطلب دیگر دوستانشان را به دیدن نمایش دعوت می‌کردند. حتی روزنامه محلی خراسان شمالی نیز با چاپ گزارشی مفصل و با تیتر «آشتی با تئاتر» با مصاحبه با عوامل گروه به چند و چون این اتفاق جالب و استقبال مردم از نمایش پرداخت و سیمای محلی خراسان شمالی هم در برنامه شبانه خود تحت عنوان «شب‌های اترک» آیتمی را به این تئاتر اختصاص داد.

 

رحمانی مهم‌ترین دلیل جذابیت این نمایش را متن پرمایه نغمه ثمینی دانست و ادامه داد: از این فرصت استفاده می‌کنم و از اعتماد و اجازه ایشان جهت به صحنه بردن نمایشنامه «شکلک» در شهرستان بجنورد تشکر می‌کنم.

 

وی اجرای خوب بازیگران، اجرای گروه موسیقی جرس، تبلیغات مناسب، حمایت حامیان مالی خصوصی، همراهی مسوولین فرهنگی و هنری استان خراسان شمالی، معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی و معاونت فرهنگی شهرداری بجنورد را در این موفقیت و استقبال بسیار تاثیرگذار دانست.

 

رحمانی تاکید کرد: استقبال و درخواست تمدید اجرا برای این نمایش همچنان وجود دارد و افراد زیادی در پیام‌ها و تماس درخواست تمدید نمایش را دارند که در حال حاضر امکان تمدید و حتی اجرای مجدد تا اواخر شهریورماه وجود ندارد. به دلیل احترام به درخواست همشهریان هنردوست بجنورد در نظر داریم بعد از ماه محرم در زمانی مناسب در صورت موافقت مسوولین فرهنگی و هنری استان اجرای مجددی داشته باشیم.
 

آزاده حیدرزاده، حامد عالمی‌پور، سیدعلی محمدی و راضیه بدرانلویی در این نمایش بازی داشتند.

 

آرش فیروزه دستیار و محمد شاکری به عنوان مشاورکارگردان همراه نمایش بودند.

 

مهران رحمانی به عنوان تدوین‌گر، تهیه‌کننده، مدرس و کارگردان تلویزیونی در بجنورد فعالیت دارد.




نظرات کاربران