در حال بارگذاری ...
امیردژاکام در ارزیابی جشنواره تئاتر رضوی

تاثیرات را فراتر از خراسان شمالی شاهد باشیم

امیردژاکام معتقد است اگر دانسته های مختلف هنری همیشه در یک مرکز ثابت قرار داشته باشد و مخاطبان سایر نقاط از این موهبت بی بهره باشند، در کلیت موضوع به مرور زمان ضعف و ناتوانی عمیقی ایجاد می شود که به سادگی حل شدنی نیست.

امیردژاکام ضمن بیان این مطلب درباره برگزاری جشنواره های تئاتری در شهرستان ها و تمرکززدایی از تهران به شهرهای دیگر گفت: «هرحرکتی که معنایش این باشد که بتوان به یک اثرهنری ناب دست یافت، ارزشمند و ارزنده است. صورت نباید مانع از معنا شود. جمع شدن تمام امتیازها و دانش ها، بهترین امکانات هواپیمایی، بهترین ابزارهای پزشکی و حتی جشنواره ها و امورات فرهنگی و... در مرکز عادلانه نیست. همه چیز باید در سراسر کشور به صورت یکسان گسترده شود».

 

کارگردان نمایش «ننه دلاور و فرزندانش»  ضمن تاکید به اهمیت توجه به مسائل فرهنگی و جشنواره های مثل تئاتر ملی رضوی، گفت: «این جشنواره توانسته رشد کند، امام همچنان نیاز به بهبود و اصلاح دارد. وقتی جشنواره ای برگزار می شود، اگر به اثرهنری ناب دست یابد، این اثر به بستر عمومی می آید. اگر هدف جشنواره تولید یک اثرهنری ناب نباشد، باید آن را تعطیل کرد. ما درسالیان گذشته به این مسئله مهم دست پیدا کرده ایم که بگوییم از هر نظر تولیداتمان شکوفاتر و برتر شده است، البته این دست یابی هم در تئاتر و هم در سینما بسیار سخت است».

 

یکی از مضامین مهم در جشنواره ملی تئاتررضوی موضوعات مربوط به امام رضا(ع) است. گروه های زیادی در این حوزه کار می کنند و برخی از آثار هم از ارزش زیادی برخوردار هستند. در نمایش هایی با مضامین مربوط به امامان و پیامبران یکی از مهم ترین ارکان دوری از شعارزدگی و تکرار است. چنین نمایش هایی از حساسیت زیادی برخوردارند و به همان میزان باید در تولیدشان دقت داشت.

 

کارگردان نمایش«ساقی» در ادامه افزود: «هم در تئاتر و هم در سینما چنین تولیداتی ساده نیست. فیلم سینمایی«هرشب تنهایی» که بازیگران خوبی مثل حامد بهداد و لیلاحاتمی درآن به ایفای نقش می پردازند، از کیفیت خوبی برخوردار نیست. هرچند مضمون فیلم بسیار خوب است، اما کلیت اثر جالب نیست. در نمایش هایی که به طور کلی محوریت مذهبی دارند، مخاطب باید منقلب شود. نباید تبصره مدیران و... در آن وجودداشته باشد. جشنواره ملی تئاتر رضوی باید مردمی باشد و تاثیراتش را فراتر از خراسان شمالی شاهد باشیم. اینکه مثلا در 10 روز برگزاری جشنواره چنداثر نمایش داده شود، مدیران بپسندند، عده ای جایزه بگیرند و... درست نیست».

 

کارگردان نمایش های «فاوست»، «ضیافت شیطان»، «اسیر» و... در مورد انتخاب آثار برای شرکت در جشنواره ها توضیح داد: «وقتی 100تئاتر تولید می شود و از بین این آثار تنها 10 اثر به جشنواره راه می یابد، آیا می دانیم به 90 اثر دیگر چه صدمه ای زده ایم؟ آن 10 گروهی که انتخاب می شوند هم هزینه هایی را متحمل شده اند. جشنواره ها باید اطمینان خاطر پیدا کنند که اجرای عموم خواهند داشت. این اطمینان خاطر مهم ترین رکن جشنواره است. حتی من فکر می کنم جشنواره ها همان طور که متن ها را مورد بازبینی قرار می دهند، می توانند تمرینات و مراحل کارگردانی را هم بررسی کنند و به عنوان ملاکی برای انتخاب آثار از آن استفاده کنند».




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران